مزایای ترکیب واقعیت مجازی و BIM مدلسازی اطلاعات ساختمان

در سال های اخیر، سه گرایش اصلی در صنعت ساختمان وجود دارد:

  • مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM – Building Information Modeling)
  • واقعیت مجازی (VR – Virtual Reality)
  • اینترنت اشیاء (IoT)

این فناوری ها تحول چشمگیری در بخش ساخت و ساز، ایجاد نموده اند. در این بین مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی، تغییر اساسی در نحوه برنامه ریزی، طراحی، توسعه و مدیریت پروژه ایجاد نموده اند و امکان هماهنگی اطلاعات بین همه افرادی که در پروژه همکاری می کنند را فراهم می سازد و مراحل ساخت سازه، را قابل اعتمادتر، سازنده تر و مقرون به صرفه تر می سازد.

چه زمان از واقعیت مجازی در پروژه ساختمانی استفاده نماییم؟

سازه ای که تیم مهندسان و معماران روی آن کار می کند در هر ابعادی از یک منزل مسکونی کوچک تا فرودگاه، استادیوم یا بیمارستان ها ، می تواند با کمک VR بهبود بخشیده شده و مشکلات احتمالی آن برطرف گردد. واقعیت مجازی می توان ارتباط همه طرف های درگیر در پروژه ساخت و ساز آسان تر سازد.

نرم افزارVR، در کنار نرم افزار BIM به شرکت های ساختمانی این امکان را می دهد که فرایند طراحی تا ساخت را بهینه سازی نمایند، مدل های ساختمان را به طور سه بعدی ساخته و در محیط مجازی تجسم نمایند.

 

مزایای ترکیب واقعیت مجازی و BIM مدلسازی اطلاعات ساختمان

 

مدلسازی سه بعدی ساختمان BIM و واقعیت مجازی به کمک همدیگر در مدلسازی سه بعدی پروژه های ساختمانی نقش دارند. ترکیب این دو تکنولوژی محدویت های طراحی را برای معماران و مهندسان از بین برده و یک محیط مشترک برای همکاری بهتر و تصمیم گیری بر اساس داده های دقیق و نتایج بصری را ایجاد می کند.

مزایای ترکیب واقعیت مجازی و مدلسازی اطلاعات ساختمان را می توان به شرح زیر نام برد:

1-  شناخت خطاها و تداخلات در اولین مراحل ساخت و ساز پروژه

هدف BIM، یافتن تداخلات، خطاها و مشکلات موجود در نقشه های دو بعدی، پیش از شروع ساخت و ساز و هرگونه خسارت و هزینه ی ساخت می باشد. اما نقشه های دوبعدی نمی توانند به خوبی ناهماهنگی ها و تداخلات را نشان دهند و برخی از این مشکلات را حتی یک مدل سه بعدی ساده نیز نمایان نمی سازند. این خطاها می توانند بودجه بندی و برنامه زمانی تیم شما را بهم ریخته و مشکلات شدیدتری ایجاد نمایند. به همین دلیل ترکیب تکنولوژی واقعیت مجازی و مدلسازی اطلاعات ساختمان، دیدگاه بهتر و واقعی تری به دست اندرکاران پروژه می دهد.

2- بهینه سازی هزینه ها و برنامه ها

صنعت ساخت و ساز بسیار رقابتی است و هزینه های بالایی دارد و صرفه جویی در کنار سود دهی بسیاراهمیت دارد. بنابراین تحول دیجیتال این صنعت به شرکت ها در نظارت بر هزینه ها و برنامه ریزی عملیات خود کمک می کند. واقعیت مجازی ابزارهایی ارائه می کند که به کمک آن ها هزینه ها، خسارات و تاخیرات ساخت و ساز را می توان پیشگیری نمایید. مراحل ساخت و ساز، امکانات، بهینه سازی هزینه ها، و زمان بندی را شناسایی کنید.

3- بهبود همکاری با ذینفعان پروژه

ارتباط بین مهندسان، طراحان و ذینفعان پروژه، از بزرگترین چالش های پروژه های ساختمانی می باشد. یکی از کاربردهای BIM این است که می توانید داده های مورد نیاز هر تیم را به اشتراک بگذارید و همکاری متخصصان را ممکن می سازد.

4- پیشگیری از دوباره کاری های پرهزینه

واقعیت مجازی، با افزایش ارتباط آسان بین شرکت کنندگان مختلف پروژه، دوباره کاری ها را کاهش می دهد.

برنامه ها به دلیل کمبود جزئیات یا عدم دقت به تعویق نمی افتند.

به اخرین برنامه ها، تغییرات و مشکلات شناسایی شده دسترسی سریع خواهید داشت.

رسیدگی زودتر و کارآمدتر به مسائل ممکن می گردد. فعالیت های روزانه پروژه را دنبال کنید.

5- دسترسی مشتریان به جزئیات پروژه را افزایش دهید.

ترکیب BIM و واقعیت مجازی VR، امکان دسترسی به اطلاعات پروژه را برای مشتری فراهم می سازد.

واقعیت مجازی، نیاز به دارا بودن اطلاعات فنی برای سرمایه گذاران و مشتریان را برطرف می سازد و به آن ها امکان درک بهتر پروژه ساخت و ساز، و دخیل بودن در تصمیم گیری ها را می دهد.

نرم افزار واقعیت مجازی یک اهرم عملکردی برای تجارت ساختمانی می باشد

کاربرد واقعیت مجازی VR، در BIM این است که همه کاربران و ذینفعان پروژه در یک جهت کار کرده و هدف یکسانی را دنبال نمایند. داده های دقیق از هر گونه اشتباه پیشگیری نموده و ریسک از بین رفتن اطلاعات مهم را از بین می برد.

 

استفاده از مدل اطلاعاتی ساختمان و واقعیت مجازی برای شبیه سازی سناریوی امداد و نجات پس از حوادثی مانند زلزله و آتش سوزی

 

اتفاقاتی مانند آتش سوزی، زلزله و.. باعث ایجاد خطرات جدی برای آتش نشانان و افراد محبوس شده در ساختمان می باشد. در مقاله کنونی یک چارچوب جهت شبیه سازی سناریوی نجات از آتش سوزی های پس از زلزله، با کمک مدل اطلاعاتی ساختمان (BIM) و واقعیت مجازی (VR) پیشنهاد شده است. کاربرد BIM در این روش، استخراج اطلاعات اجزای سازه ای و غیرسازه ای و پیش بینی آسیب های لرزه ای اجزای غیر سازه ای با توجه به نتایج تاریخچه زمانی و منحنی های شکنندگی می باشد. سپس از یک روش تجسم دود ترکیبی از رندر حجم و سیستم ذرات استفاده می شود.

نتایج مقاله نشان می دهد که واقعیت مجازی (VR) سبب واقع گرایی بالا و تعامل روان، تاثیر دود بر امداد و نجات در حین آتش سوزی و پیش بینی آوارهای احتمالی می باشد.

در این مقاله یک چارچوب جهت مدلسازی سناریوی واقعیت مجازی آتش سوزی های داخلی پس از زلزله و خطرات متعدد موجود ارائه گردیده است. تجسم دود با کمک رندر حجم و سیستم ذرات انجام شده است.  همچنین شبیه سازی های انجام شده نشان داده است که دود تاثیر بسیار بالایی در امداد و نجات آتش نشانی دارد.

نام مقاله:

Scenario simulation of indoor post-earthquake fire rescue based on building information model and virtual reality

شبیه سازی سناریو امداد و نجات در آتش سوزی داخلی پس از زلزله بر اساس مدل اطلاعاتی ساختمان BIM و واقعیت مجازی VR

 

نام نویسندگان مقاله:

Xinzheng Lua, Zhebiao Yangb, Zhen Xuc , Chen Xiongd

نام ژورنال منتشر کننده مقاله:

Advances in Engineering Software

تاریخ انتشار مقاله:

Volume 143, May 2020, 102792

اطلاعات رفرنس دهی مقاله:

 

Scenario simulation of indoor post-earthquake fire rescue based on building information model and virtual reality

Author: Xinzheng Lu,Zhebiao Yang,Zhen Xu,Chen Xiong

Publication: Advances in Engineering Software

Publisher: Elsevier

Date: May 2020

خدمات BIM شرکت آرسان سرمایه

آرسان سرمایه یک شرکت BIM و واقعیت مجازی VR فعال در حوزه ساخت و ساز بوده و  این شرکت با بهره گیری از بهترین متخصصان مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی VR، آماده همکاری در انواع پروژه های ساختمانی در ایران و خارج از کشور می باشد. شرکت آرسان سرمایه، از سال 90 آغاز به فعالیت نموده و با هدف بهبود مدیریت پروژه های عمرانی قدم های بزرگی با کمک ابزارهای و فناوری ها مختلف صنعت ساخت و ساز برداشته است. شما می توانید جهت اقدام به همکاری با این شرکت و یا ثبت نام در دوره های آموزش BIM برگزار شده در محل شرکت، با شماره های 26125939 – 021 و  09026702126 تماس حاصل فرمایید.

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

خدمات بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های BIM

انجام پروژه های BIM

گروه BIM

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی