ارزیابی میزان موفقیت پروژه BIM با کمک مدل SLAM BIM

در این مقاله یک مدل جهت ارزیابی میزان موفقیت پروژه های BIM معرفی شده است. به طور کلی دو مدل متفاوت جهت اندازه گیری موفقیت به کاربردن مدلسازی اطلاعات ساختمان وجود دارد.

SLIM BIM مخفف عبارت SIMPLIFIED MODEL for EVALUATING the LEVEL of IMPLEMENTING BIM می باشد و یک مدل ساده شده برای اندازه گیری سطح اجرای مدلسازی اطلاعات ساختمان تعریف می شود.

اما BIM SLAM (مخفف عبارت BIM SUCCESS LEVEL ASSESSMENT MODEL) یک مدل ارزیابی سطح موفقیت مدلسازی اطلاعات ساختمان می باشد.
هدف اصلی این دو مدل فراهم کردن ابزاری برای کاربران BIM، مدیران و محققان جهت اندازه گیری سریع و آنالیز میزان موفقیت صنعت ساختمان سازی یک کشور ، سازمان یا پروژه در به کار بردن مدلسازی اطلاعات ساختمان می باشد.

اصول متد های BIM SLAM و SLIM BIM

تجربیات و تحقیقات متخصصان در طی سالها نشان داده که متخصصان مدلسازی اطلاعات ساختمان حتی آنان که در یک پروژه یا سازمان با هم همکاری می نمایند، درک متفاوتی از میزان تحقق اهداف پروژه دارند. و این مساله حتی وقتی نقش افراد در گروه BIM متفاوت است، نمایان می شود. بنا براین وجود این دو مدل و توسعه آن ها برای افزایش همکاری و هماهنگی بین افراد گروه اهمیت زیادی دارد.
توسعه مدل های SLIM BIM و BIM SLAM بر دو اصل اساسی استوار است:
به حداقل رساندل کاربرد ایندکس هایی که مقادیرشان به پاسخ دهندگان (دیگر اعضای گروه) وابسته است.
کاهش تعداد ایندکس ها

 

مقاله ارزیابی میزان موفقیت BIM

 

ارزیابی میزان موفقیت پروژه BIM با کمک مدل SLAM BIM ، در مقاله ی How to tell if a BIM project is successful: A goal-driven approach معرفی شده است.

همانطور که می دانید اجرای مدلسازی اطلاعات ساختمان یک روش جدید در پروژه های ساختمانی می باشد که استفاده از آن موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. بنابراین بدون وجود روش های مناسب جهت ارزیابی میزان ارزش و موفقیت BIM در یک پروژه ساختمانی نمی توان گفت که استفاده از BIM برای به سرانجام رسیدن پروژه ساختمانی مفید و سودمند بوده است.

برای این منظور نیاز است که شاخص ها و واحد های خاصی جهت ارزیابی موفقیت BIM تعریف گردد. و منطقی به نظر می رسد اگر این شاخص ها براساس اهداف BIM تعریف گردد. یعنی در هر بار ارزیابی میزان موفقیت پروژه مدلسازی اطلاعات ساختمان ، براساس مدل تعریف شده در این مقاله، ابتدا باید اهداف این پروژه به طور کامل و دقیق تعیین گردد و سپس شاخص ها و واحد های خاصی جهت این ارزیابی تعریف می گردند.

 

پیش از این نیز در مقالات و پژوهش های دیگر نیز عملکرد BIM را به روش های مختلفی بررسی نموده اند. این روش ها را در دو دسته می توان تقسیم بندی نمود:

پژوهش هایی که مزایا و رشد تکنولوژی BIM را بررسی کرده اند.

و تحقیقاتی که به صور موردی مزیت ها و ارزش استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان را ارزیابی نموده اند.

 

نام مقاله

How to tell if a BIM project is successful: A goal-driven approach
بررسی موفقیت پروژه BIM : یک روش براساس هدف (چطور میزان موفقیت پروژه BIM را بررسی کنیم؟)

نام نویسندگان مقاله:

Jongsung Won, Ghang Lee,

ژورنال منتشر کننده

Database: Elsevier – ScienceDirect (ساینس دایرکت)
Journal: Automation in Construction – Volume 69, September 2016, Pages 34–43
خلاصه مقاله

نحوه تشخیص موفقیت پروژه BIM: یک رویکرد هدف محور

در این مقاله یک مدل جهت بررسی و ارزیابی میزان و سطح موفقیت پروژه BIM ارائه می گردد. که این مدل را SLAM BIM  نامیده اند.

به بیان دیگر موفقیت پروژه های مدلسازی اطلاعات ساختمان را با کمک روش SLAM BIM  که یک روش هدف محور است، ارزیابی می کند. که توسط آن هدف BIM، کاربرد BIM، KPI ها یا همان شاخص های کلیدی عملکرد BIM، واحد های اندازه گیری و… را به صورت مرحله ای تعریف می کنند.

در مدل معرفی شده برای ارزیابی موفقیت پروژه BIM، ابتدا اهداف اولیه پروژه را ارزیابی می کنند و شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI ها را بر همین اساس تعریف می نمایند. یعنی این شاخص ها برای هر پروژه ی مدل سازی اطلاعات ساختمان به طور جدا گانه تعریف می شود.

مدل SLAM BIM، دارای پنج مرحله می باشد. در مرحله اول ابتدا اهداف BIM تعریف می شوند سپس کاربرد ها و شاخص های عملکردی پروژه را بدست می اوریم. در مرحله بعدی واحد های اندازه گیری، فرم ها و فرآیندهای جمع آوری داده اجرا می شوند.

مدل SLAM BIM جهت جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به زمان بندی، خطاهای طراحی، سفارش های تغییر، زمان پاسخ و بازگشت سرمایه ، استفاده می شود.

مدل SLAM BIM براساس دو اصل اساسی طراحی شده است. اصل اول این است که برای ارزیابی میزان موفقیت پروژه باید اهداف آن به خوبی و با دقت تعریف و تعیین گردند. و شاخص های مناسب KPI با توجه به این اهداف تغییر خواهند کرد.

اصل دوم پایداری داده های KPI ی تعریف شده است. یعنی فرآیند های درست  و با حداقل بار اضافی بر پروژه جهت ارزیابی موفقیت پروژه ارائه گردند.

 

کلمات کلیدی مرتبط با مقاله ارزیابی میزان موفقیت BIM

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)؛ مدل ارزیابی سطح موفقیت برای پروژه های BIM ؛ هدف BIM؛ استفاده از BIM؛ شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)
Key performance indicator (KPI)Building information modeling (BIM) – مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)
این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

2 پاسخ

  1. تا بحال راجه به slam bim چیزی نشنیده بودم ولی طوری که شما تعریف کردید گویا خیلی کارهادر زمینه انجام شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی