اهمیت BIM در صنعت چیست؟

اهمیت BIM چیست؟ چرا BIM در صنعت مورد نیاز است؟

 

BIM یا همان مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی، از یک سو همکاری بین تیم ها و گروه های طراحی و ساخت را به طور موثرتری ایجاد می کند، و از سوی دیگر به آن ها اجازه می دهد که داده هایی که در حین پروسه ساخت جمع آوری شده را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این کار به دلیل آن که در زمان واقعی انجام می شود، یعنی تاخیر نداشته و فرایند زمانبری نمی باشد، ارتباط بسیار موثر تری نسبت به روش های سنتی ساخت و ساز ایجاد می کند. اهمیت روش های ارتباطی جدید و سریع ایجاد شده توسط BIM زمانی مشخص می شود که گروه های مختلف BIM به طور همزمان از تصمیم گیری های جدید و تغییرات جدید آگاه می شوند، در نتیجه ساخت و ساز سرعت می گیرد و در صورت نیاز این تصمیمات و تغییرات مورد بحث و تجدید نظر قرار خواهند گرفت.

BIM در واقع تصمیمات مهندسان را بر تصمیمات دیگر اعضای گروه ارجحیت می دهد و از تصمیمات نامعقول ، عجله ای و بدون محاسبات قبلی جلوگیری می کند.

به همین دلیل استفاده از BIM در تمام دنیا رو به گسترش می باشد. زیرا از یک سو مهندسان بر پروژه خود تسلط کافی دارند و از سوی دیگر سرمایه گذاران بر سود دهی پروژه خود اطمینان دارند.

یکی از ابعاد BIM محاسبه هزینه ها و خسارات احتمالی پروژه می باشد که میزان سود دهی ویا ضرر دهی پروژه را نیز می تواند محاسبه کند. چه بسا بسیاری از ساخت و ساز های عظیم در کشور ما وجود دارند که با روش های سنتی و بدون محاسبات دقیق ، به بن بست خورده و نیمه کاره رها شده اند. BIM کمک می کند که روند تامین و صرف سرمایه را به خوبی کنترل کنید و از آینده سرمایه و پروژه خود اطمینان داشته باشید.

در واقع به همین دلیل است که مفهوم مدلسازی اطلاعات ساختمان با واقعیت مجازی قرین شده است، زیرا BIM از مزایای تکنولوژی های جدید واقعیت مجازی که به افراد کمک می کند در فضاهای مدلسازی شده قدم بردارند و تصور واقعی از آنچه ساخته خواهد شد داشته باشند. این مساله در پروژه های عظیم ساختمانی با سرمایه و هزینه های کلان اهمیت بسیاری دارد. زیرا خریداران و ساکنان این گونه ساختمان ها محدودیت هزینه نداشته و به ظاهر، بهره وری بهینه از فضا، کیفیت و استحکام ساختمان، دکوراسیون مدرن و آسایش خود بیشتر اهمیت می دهند. بنابراین نباید توقع داشت که پروژه ای که بدون در نظر گرفتن آینده و برخورد خریداران تنها با هدف ساخت و بهره برداری به سرانجام می رسد با پروژه هایی که با محاسبات دقیق زمان و هزینه ساخت، زیبایی و بهره برداری از فضا، نور طبیعی، ایمنی و… ساخته شده است، برابری کند و سود دهی این دو مدل ساخت و ساز اصلا قابل مقایسه نخواهد بود.

نکته بعدی که در این زمینه اهمیت دارد، کنترل استرس و خطای پروژه می باشد. با توجه به عدم ثبات قیمت مصالح و هزینه های جانبی پروژه ، می توان گفت که ساخت هر گونه ساختمانی برای مهندسان و سرمایه گذاران استرس و فشار کاری بسیاری به همراه خواهد داشت. برای افرادی که تنها یک بار این پروسه را تجربه می کنند هم میزان استرس و فشار برنامه ریزی غیرقابل تحمل می باشد. اما این مساله برای افرادی که شغل و صنعت اصلی و حرفه ایشان ساخت برج ها ، ویلا ها و ساختمان های عظیم می باشد، به مراتب بیشتر و فرسوده کننده تر خواهد بود و موفقیت حتی یک پروژه معمولی نیز در حفظ سود و سرمایه آنان اهمیت بسیاری دارد. بنابراین عاقلانه تر این است که با کمک محاسبات مدلسازی اطلاعات ساختمان، هزینه و زمان ساخت به طور کامل برنامه ریزی گردد و از قبل برای هر گونه تغییری آماده شد.

 

مزایای تجاری کاربرد BIM چیست؟

 

مزیت های اصلی BIM را می توان به این صورت بیان کرد: بهره وری در کل چرخه عمر پروژه ساختمان سازی که با کمک  پایداری، بهینه سازی مدیریت زمان و تصمیم گیری های استراتژیک

همچنین بهره وری بالاتر که تحویل پروژه بهتری خواهد داشت.

 

مزیت های اصلی BIM در ساخت و ساز چیست؟

 

چند مزیت اصلی مدلسازی اطلاعات ساختمان در ساخت و ساز را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

دقت و همکاری بهبود یافته

کاهش ریسک و هزینه

افزایش بهره وری و بهینه سازی فرایند ساخت

پایداری بیشتر در برنامه ها و پیش بینی ها

همکاری و ارتباط موثر تر و تقویت شده

 

نیازمندی های BIM چیست؟

مدلسازی اطلاعات ساختمان اغلب در مورد بهینه کردن و موثرتر کردن همکاری فرایند های بین گروه های مختلف BIM می باشد. این بخش ممکن موضوعات مختلفی مانند فرمت داده های مورد استفاده و داده های پردازش شده، فرمت داده های اولیه، میزان دقت داده ها و تصمیمات اولیه که شاکله اصلی پروژه را هدف قرار می دهد، پروسه انتقال و اشتراک داده، سطح دقت و جزئیات مدلسازی و واقعیت مجازی، و… باشد که خود به کشف و رفع تداخلات، تصور مناسب و دقیق از پروژه ، جلسات بررسی طراحی و مدل ساخته شده ، ریشه یابی مشکلات و … بینجامد.

 

بیشترین کاربران BIM چه کسانی می باشند؟

در کشورهای توسعه یافته بیشتر از 72 درصد کاربران BIM، مهندسان و سرمایه گذاران ساختمان سازی می باشند. در بعضی کشور ها مانند ایالات متحده آمریکا، معاونت سرویس های عمومی  نرم افزارهای BIM را برای تمام پروژه های ساختمانی سرویس های عمومی از سال 2003 برنامه ریزی نموده است. در حال حاضر 72 درصد سازندگان در این کشور به استفاده از BIM جهت مدیریت زمان و هزینه پروژه های ساختمانی اعتقاد دارند.

 

BIM در شهر های کوچک چه اهمیتی دارد؟

 

در مورد ساخت و ساز های مستقل، پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان در فرایند طراحی، ساخت و مدیریت یک شهر هوشمند، کمک می کند که متخصصان و مسئولان انتخاب های هوشمند تری داشته و هدر رفت منابع به حداقل برسد. بهینه سازی زمان و هزینه در سرویس های عمومی با هدف افزایش رفاه حال شهروندان و کاهش چرخه های بازدارنده و تکراری انجام خواهد شد.

 

BIM چگونه می تواند ارزش و قیمت فروش پروژه را افزایش دهد؟

 

BIM به بررسی تمام راه حل ها و انتخاب های ممکن در راه ساخت و حل مشکلات حین پروژه می پردازد. و می تواند یک ارائه بصری، مدلسازی شده، آنالیز و مقایسه کامل در هر مرحله به اعضای گروه BIM داشته باشد. این به مشتراین کمک می کند که بین هزینه های کوتاه مدت و صرفه جویی در آینده انتخاب خوبی داشته و آینده پروژه را با تصمیم هایی که تنها در لحظه و محاسبات سرانگشتی بهینه است، به خطر نیندازند. یعنی بهترین ارزش را در طول چرخه عمر پروژه داشته باشند.

 

چرا BIM از CAD  قوی تر می باشد؟

اتوکد به سرعت جایگاه خود را به مدلسازی اطلاعات ساختمان یا همان BIM داد، زیرا BIM می تواند دیدگاه سه بعدی زمان واقعی ، آنالیز های دقیق تر خصوصا در مورد زمان و هزینه و ریسک های پروژه داشته باشد و برای صنعت ساخت و ساز بسیار مناسب تر است. استفاده از BIM به معماران، پیمانکاران و مهندسان کمک می کند که با یکدیگر همکاری و تعامل مناسب تری داشته باشد و مدل و دیتابیس مشترکی بین آن ها به اشتراک می گذارد.

 

****************************************************

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی