توسعه طرح ifc برای سیستم های BIM جهت مدلسازی تصفیه خانه های فاضلاب موضوع مقاله مورد بحث می باشد.

IFC چیست؟

IFC مخفف  International Foundation Class  ، استاندارد جهانی تبادل اطلاعات بین نرم افزارهای استفاده شده در صنایع ساختمانی می باشد. که فایل هایی که از فرمت IFC استفاده می کنند، فایل های مدلسازی اطلاعات ساختمان یا همان فایل های BIM می باشند. این استاندارد کمک می کند که اطلاعات و داده ها بین همه نرم افزارها به راحی قابل انتقال باشد.

اما برخلاف دیگر فایل های فرمت BIM، فایل های IFC در نرم افزارها به راحتی ویرایش می شوند (در اصطلاح می گویند که این فایل ها، open source هستند). نرم افزار BIM ، از فایل IFC دریافت شده یک کپی ساخته و تغییرات لازمه را در آن ایجاد می کند بدون اینکه فایل اصلی دستخوش تغییر و ویرایش شود.

این استاندارد به پردازش مدل داده های یک ساختمان ، در کل چرخه عمر آن از امان سنجی تا تحقق و نگهداری کمک می نماید.

فرمت فایل Industry Foundation Classes (IFC) ، یک راه حل جهت ایجاد قابلیت همکاری و تبادل داده بین نرم افزارهای BIM را ارائه می دهد و قالب استاندارد بین المللی برای import  و export کردن مدل های ساختمانی با تمام ویژگی های مربوط به آن ها در نرم افزارهای مختلف می باشد.

همچنین مهندس HVAC می تواند از مدل IFC ، جهت تجزیه و تحلی انرژی ساختمان استفاده کند.

IFC را می توان در اغلب ساختارهای معماری و MEP، سازه و … استفاده نمود و مدل های مربوط به رشته های مختلف مانند معماری سازه و MEP را هماهنگ و ادغام نموده و یک مدل واحد ارائه می دهد.

متاسفانه نرم افزارهای BIM و استانداردهای IFC  موجود محدودیت هایی نیز دارند و گاها در مدلسازی سازه های مهندسی با مشکل مواجه می شوند. در مقاله کنونی Open Source بودن فایل های IFC کمک کرده است تا به خوبی مدل جدیدی برای تصفیه خانه های فاضلاب توسعه داده شود.

 

توسعه طرح ifc برای سیستم های BIM جهت مدلسازی تصیفیه خانه های فاضلاب

  • نام مقاله:

An IFC schema extension for BIM-based description of wastewater treatment plants

  • نام نویسندگان مقاله

Heinrich Söbkea, Patricia Peraltab, Kay Smarslyb, Martin Armbrusterc

  • ژورنال انتشار مقاله

Automation in Construction

  • تاریخ انتشار:

Volume 129, September 2021, 103777

  • نحوه ارجاع به مقاله:

An IFC schema extension for BIM-based description of wastewater treatment plants

Author: 

Heinrich Söbke,Patricia Peralta,Kay Smarsly,Martin Armbruster

Publication: 

Automation in Construction

Publisher:

Elsevier

Date:

September 2021

خلاصه مقاله:

یکی از کاربردهای BIM افزایش چرخه عمره سازه های مهندسی با اکمک پشتیبانی از مدیریت این سازه ها می باشد. در این بین کلاس های بنیاد صنعت (IFC) توسط سازمان بین المللی استاندارد ارائه گردیده است. این استاندارد برای توصیف ویژگی های اساسی سازه ها استفاده می شود اما قادر به توصیف کامل روش برنامه ریزی سازه هایی مانند تصفیه خانه های فاضلاب نمی باشد. به همین دلیل در مقاله کنونی با کمک برنامه ریزی مبتنی بر BIM، یک فرمت طرح IFC، ارائه می کنند که این استاندارد را برای تصفیه خانه های فاضلاب توسعه می دهد.

در این روش یک مدل معنایی بعنوان پایه و اساس گسترش طرح IFC تعریف می شود که اطلاعات لازم جهت برنامه ریزی تصفیه خانه های فاضلاب را در بر دارد. طرح پیشنهادی با کمک مدلسازی اطلاعات ساختمان توانسته استاندارد IFC را با تصفیه خانه های فاضلاب انطباق دهد و مبنایی جهت شبیه سازی آن ها خواهد بود.

کلمات کلیدی:

مدلسازی اطلاعات ساختمان – BIM

 

Building information modeling (BIM)
Industry Foundation Classes (IFC)
Semantic modeling
Metamodeling
Wastewater treatment plants

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی