هم اکنون گروه BIM، یکی از بخش های مجزا در شرکت های AEC می باشند که وظیفه ی آن ها  تشخیص برخورد (clash detection)، هماهنگی، مدل‌سازی فاز و موارد مشابه می باشد. بخش BIM در این شرکت ها جدا از گروه مهندسی یا CAD عمل می‌کنند.

هرچند بعضی از مهندسان ماهر می توانند بخشی از وظایف متخصصان BIM را نیز انجام دهند اما این روزها اغلب شرکت ها، گروه BIM را به طور کامل جدا می کنند. زیرا از یک سو وظایف این گروه بسیار سنگین و وقت گیر می باشد و نمی توانند همزمان در دیگر بخش های شرکت فعالیت نمایند، از سوی دیگر جهت پیاده سازی جزئیات BIM نیاز است که متخصصان گروه BIM، تجربه زیادی در کار روی پروژه های قبلی کسب کرده باشند.

وجود گروه BIM به این شرکت ها کمک می کند که بتوانند با دیگر پیمانکاران فرعی رقابت کرده و پروژه ها را با کیفیت بهتر و برتر ارائه دهند. از طرفی مدلسازی اطلاعات ساختمان کمک می کند که در اجرای پروژه های عمرانی صرفه جویی در زمان و هزینه ها انجام شود.

سازماندهی گروه BIM چگونه است؟

نقش های مختلف اعضای گروه BIM و وظایف آن ها

شرکت شما به اندازه مهارت افراد حاضر در آن، بهره وری دارد. بنابراین باید سعی کنید که نه تنها یک مدیر BIM خوب و با تجربه داشته باشید، بلکه اگر BIM مدلر و دیگر افراد حاضر در گروه مهارت و تجربه کافی برای انجام وظایف خود نداشته باشند، گروه BIM شرکت شما نمی تواند بهره وری خوبی با رقبا داشته باشد.

این مساله به معنی عدم توانایی کسب مهارت توسط کارآموزان در سطوح مختلف پیاده سازی BIM نمی باشد. بلکه به معنی این است که باید تلاش کنید تجربه ، مهارت و دانش کاری گروه خود را به روز و همگام با علم جهانی پیش ببرید تا بتوانید بهترین بهره وری را در پروژه های خود شاهد باشید. در این بین مدیر BIM بیشترین تاثیر را در بهره وری و هماهنگی گروه دارد.

راهنمای BIM یا BIM Lead

BIM Leads یا راهنماهای BIM، همان چیزی است که استانداردها و فرایندهای خاص پروژه را تنظیم می کند. استانداردهایی که مدیر BIM شرکت شما با کمک این سرنخ ها تنظیم می گردند کمک می کند که شما بتوانید تیم های مختلفی که در پروژه های BIM با شما همکاری می کنند، را به راحتی مدیریت کنید. این راهنماها یا سرنخ ها شامل قرارداد های نامگذاری فایل ها، لایه هایی که با استانداردهای اصلی گروه ها متفاوت است، فرآیندهایی مانند ارسال مدل های خود به سایر شرکت ها برای اهداف هماهنگی، اطمینان از رعایت دستورالعمل های پروژه تعیین شده توسط مشتری، اطمینان از اینکه جنبه های مختلف پروژه با فرمت صحیح ارائه می شود، برنامه ای در حال اجرا برای جزئیات نگه می دارد، و غیره می باشد.

این راهنماها را مدیر BIM یا همان BIM Manager شما تعیین می کند و سبب فعالیت آگاه تر و باهوش تر گروه BIM  شرکت شما می شود.

BIM Manager یا مدیر گروه BIM کیست؟

تمامی گروه های BIM به یک مدیر BIM قابل نیاز دارند. که وظیفه وی نظارت بر کل گروه می باشد. در شرکت های بزرگتر که تمرکز زیادی بر خدمات BIM دارند، مدیر خدمات BIM وجود خواهد داشت که بر چندین گروه BIM نظارت کرده و دائما هماهنگی پروژه ها، جلسات و اقدامات مورد نیاز را با مدیران تک تک این گروه ها بررسی می کند.

یک مدیر BIM خوب باید تجربه بیشتری نسبت به بقیه گروه در مورد پروژه های بیم، هزینه ها و مدیریت آن ها داشته باشد. بنابراین این شخص کسی است که علاوه بر شناخت BIM، در مدیریت پروژه تخصص داشته و دارای سابقه خوبی در مدیریت تیم های موفق باشد. مدیریت BIM ممکن است از نظر فنی تخصص کمتری در مورد نرم افزارها و برنامه هایی که گروه استفاده می نمایند داشته باشد اما دانش کاری استفاده از این برنامه ها را بید داشته باشد تا بتواند در فرایند ایجاد استانداردها و مستندات از آن ها استفاده کند.

مشارکت مدیر بیم در هر پروژه ای که مربوط به ارائه خدمات BIM باشد، از شروع تا اتمام پروژه به طور مستمر خواهد بود و و به طور منظم سرنخ(های) BIM را برای آن پروژه مشخص می کند تا درخواست های نرم افزار/سخت افزار، درخواست های آموزشی،ایده ها، به روز رسانی های کلی و مهمتر از همه برای به دست آوردن اطلاعات مفید پروژه به طوری که آنها با دانش مناسب پروژه برای شرکت در جلسات آشنا شوند.

مدیریت BIM در شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان می تواند به صورت سلسله مراتبی باشد. به این معنا که در مواقعی که پروژه های BIM متعدد هستند و یک نفر نمی تواند به همه آن ها نظارت داشته باشد، مدیر ارشد، دو یا سه مدیر برای رهبری و هدایت گروه های BIM متعدد منصوب خواهد کرد. تعیین راهنماهای BIM، البته به عهده مدیر ارشد خواهد بود.

مهارت هایی که مدیر BIM موفق باید داشته باشد به شرح زیر است:

مهارت های رهبری و مدیریت گروه

پشتکار و اراده

توانایی استفاده از ابتکار عمل تک تک اعضای گروه

مهارت های ارتباطی عالی

توجه به جزئیات

مهارت های مدیریت کسب و کار

توانایی سازماندهی زمان و حجم کاری افراد

انعطاف پذیری

توانایی قبول کردن تغییرات در صورت لزوم

درک کاملی از سیستم ها و نرم افزارهای BIM داشته باشد

این شخص مسئولیت ارائه عقد قرارداد و نیز تحویل پروژه نهایی به پیمانکار را به عهده دارد.

وظیفه وی اطمینان از اجرای درست و به موقع پروژه ها و مدل های اطلاعات ساختمان می باشد همچنین دیگر وظایفی از جمله موارد زیر را می توان برای مدیر بیم در نظر گرفت:

واسطه یی بین طراحان، مشتریان و معماران می باشد و مطمئن می شود که پروژه ها کارآمد و موثر باقی بمانند
همکاری نزدیک با هماهنگ کنندگان BIM، که مسئول تولید مدل های اطلاعات پروژه هستند، دارد.
اطمینان از اینکه برنامه های اجرایی BIM برای هر پروژه تولید و نگهداری می شود
پشتیبانی و ممیزی تیم پروژه و علامت گذاری موارد عدم انطباق
آموزش یا ارتقای مهارت همکاران در برنامه های نرم افزاری خاص
تامین ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای کارکنان پروژه
نظارت بر خرید ایستگاه های کاری یا همان سیستم های کامپیوتری کامل و پیشرفته، به گونه ای که سخت افزار کافی و موثر باشد
تهیه گزارش ماهانه برای مدیران ارشد به منظور شناسایی و اندازه گیری روند پیاده سازی BIM
به روز نگه داشتن پیشرفت های تکنولوژی ساختمان
هدایت اجرای طرح ها و استراتژی های اطلاعات دیجیتال
برگزاری جلسات برای شناسایی وظایف پروژه و حل مسائل
نظارت بر بودجه BIM
حمایت از توسعه شغلی، مربیگری و راهنمایی یک تیم از کارکنان
ارتقاء نمایه BIM در بین بخش ها و تیم ها
رعایت آخرین استانداردهای صنعت بیم

BIM Coordinator یا هماهنگ کننده BIM

هماهنگ‌کننده BIM یکی از نقش های کلیدی تیم طراحی می باشد. این شخص وظیفه رهبری و هماهنگی  فرآیند تولید مدل‌های دیجیتال و داده‌های یکپارچه را که اغلب به عنوان «اطلاعات» درباره یک پروژه از مرحله طراحی تا مرحله ساخت و ساز نامیده می‌شود، را به عهده دارد.

هماهنگ کننده BIM را می توان یکی از اصلی ترین چهره ها در گروه BIM در نظر گرفت. به این دلیل که آن ها مسئول گردش کار مدلسازی اطلاعات ساختمان و رفع هرگونه مشکل احتمالی در طول مدل سازی، تشخیص برخورد (clash detection) و تبدیل داده ها می باشند. معمولا بیم مدلر (BIM modeler) اصلی می تواند نقش هماهنگ کننده بیم را به عهده بگیرد. این فرد دستورالعمل های خاص پروژه را برای تکنسین ها و معماران تنظیم می کند و مسئولیت پیوند دادن اطلاعات بین رشته ها را بر عهده دارد.

وظایف اصلی هماهنگ کننده BIM را می توان به شرح زیر نام برد:

تهیه برنامه های اجرایی BIM و مستندات آموزشی خاص پروژه

تسلط به ابزارهای نگارش BIM جهت ارائه پشتیبان فنی و راهنمایی های مورد نیاز برای گروه بیم

مدیریت و نگهداری محتوای پروژه به همراه تهیه و آماده سازی هرگونه محتوای اضافی

اطلاع رسانی هرگونه تغییر در رویه و استانداردها به تمام اعضای تیم پروژه

هماهنگی و مدیریت مجموعه داده های پروژه BIM  و گردش کار و راه اندازی پروژه

ارائه پشتیبانی بین تیمی برای ایجاد ارتباط موثر بین افراد گروه

تنظیم مدل های مرتبط

هماهنگی مدل ها بین رشته های مختلف

مدیریت و نگهداری مدل های روزانه

مدیریت و هماهنگی اطلاعات حساس و محرمانه

درک و اجرای استانداردهای دولتی با پیاده سازی در مرحله طراحی و ساخت مجازی.

هماهنگ کننده BIM فردی است که قبل از انتقال مدل بیم به بخش های دیگر، آن ها را تایید کرده و مسئول ارائه اسنادی است که از مدل تهیه می شود. مانند پلان ها، لیست قطعات و …

مدل ساز BIM یا BIM Modeler یا بیم مدلر کیست؟

بیم مدلر ، افرادی از گروه BIM که وظیفه ساخت و طراحی مدل های جزئی، هندسه و محتوای اطلاعاتی آن ها را برعهده دارند مدلساز BIM گفته می شود. آن ها باید به طور واقعی و فنی به نرم افزارهای BIM تسلط داشته باشند. همچنین مدل های تخصصی دیگر بخش ها و گروه ها را بشناسند.

 

*

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

خدمات بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های BIM

انجام پروژه های BIM

گروه BIM

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی