واقعیت مجازی چیست ؟
واقعیت مجازی یک تکنولوژی است که ه کاربران اجازه میدهد فضاهایی غیر از فضای واقعی زندگی شان به صورت بصری و دیداری تجربه کنند به نحوی که بتوانند در اتاقهای مختلف ساختمان قدم زده از پلهها پایین بروند و حتی از آسانسور استفاده کنند
این فضاها توسط نرمافزارهای مخصوص سه بعدی و حتی ۵ یا هفت بعدی ساخته میشوند و گاهاً یتوان از طریق کنولوژیهای جانبی تجربههای ملموسی مانند صداها جریان باد و حتی بوی خاص را به این فضای بصری اضافه کرد تا درک زدیکترین از واقعیت مجازی در مخاطب ایجاد شود اما واقعیت مجازی در معماری و مدل سازی اطلاعات ساختمان بیشتر به فضای بصری نیاز دارد و باید این فضا با واقعیت تطابق داشته باشند و جنبه و جنبههای فرعی برای خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی چندان اهمیتی ندارد
واقعیت مجازی مفاهیم پیچیده را ملموس میکند تجربههای واقعی برای انسان ایجاد میکند و امکان گردش در جهانی یر واقعی را ممکن میسازد هم اکنون واقعیت مجازی برای پشتیبانی از ربههای که هزینههای زیادی دارد و یا خسارات جانی خواهد داشت ستفاده میشود مثلاً همان قدر که ساختمان سازی یک تجربه زمانبر و هزینه بر است که نتیجه آن ممکن است حتی پیش از یک سال زمان ببرد تا به صورت ملموس در معرض دیدگان شما قرار گیرد اقعیت مجازی میتواند در مدت بسیار کمتری شما را در حیط سازهای که طراحی کردهاید قرار دهد و به شما جربهای منطبق با واقعیت ساختمان بدهد در عین حال در علوم و فنون دیگری انند جراحیهای پزشکی و آموزش خلبانان نیز واقعیت مجازی کاربرد بسیار زیادی دارد و خسارات جانی و مالی زیادی را کاهش داده و امکان آموزش پیش از بروز خطر و اصلاح قبل از بروز خطا را به متخصصان و مهندسان داده است
جهانی که واقعیت مجازی در اختیار ما قرار میدهد نه خطر جانی دارد و نه ریسک مالی شما ممکن است تجربههایی که در زندگی واقعی برای شما رایگان میسر نبوده است را در جهان مجازی ساخته شده توسط تکنولوژی واقعیت مجازی به راحتی و با رایگان تجربه کنید تخریب کنید اما هزینه نپردازید تغییر دهید اما از برنامه زمانی پروژه عقب نمانید و در عین حال ریسک کنید و سالم بمانید
تعریف واقعیت مجازی
واقعیت مجازی یک شبیه سازی از تجربه واقعی شماست که از دستگاه های دید 360 درجه ی سه بعدی و سنسور های حرکتی بهره می برد. که براساس چرخش نگاه و حرکت سر و بدن شما زاویه دید هم تغییر خواهد کرد. این تکنولوژی در صنایع تفریحی مانند گیم های ویدیویی، آموزشی (پزشکی، امنیت، نظامی ، ورزشی و … ) و مهندسی مانند معماری و ساختمان سازی استفاده می شود. واقعیت مجازی تا حد زیادی با واقعیت افزوده متفاوت است.
فردی که از تجهیزات واقعیت مجازی استفاده می کند می تواند در جهان مجازی قدم بزند، به اطراف بچرخد، به سمت آسمان و زمین نگاه کند و حتی اجسام را از زاویه های مختلف مشاهده کند.
تاریخچه واقعیت مجازی
توسعه دید پرسپکتیو در هنر دوران رنسان اروپا اتفاق افتاد و دستگاه استروسکوپ نیز توسط چارلز ویتستون اختراع گردید. این دو تکنولوژی را می توان پایه و اساس دنیای واقعیت مجازی شناخت.
در دهه 1950 یک گزارش تجربی از مورتون هیلیگ منتشر شد که تمامی حواس را به روش موثری تحت تاثیر می گذاشت و باعث پاسخ بیننده به تصویر می شد. در نتیجه مورتون پروتکلی براساس شواهد خود تعریف کرد. و پنج فیلم کوتاه که درگیری حواس مختلف بینایی، شنوایی ، بویایی و لامسه را تحت تاثیر می گذارد اما روش وی بیشتر مکانیکی بود تا دیجیتال.
این را می توان اولین تاریخچه واقعیت مجازی در جهان دانست.
واقعیت مجازی اولین بار در دهه ۶۰ قرن نوزدهم میلادی معرفی گردید زمانی که دانشمندان دستگاهی ساختند که وی سر فرد قرار میگرفت و فضای گرافیکی وایر فریم یهای را نشان میداد از آن زمان تاکنون واقعیت مجازی توسعه زیادی یافته است سختافزار شده مانند ابزارهای ردیابی حرکت کاربر و پاسخ دهی سیستم یعنی بر اساس رفتار کاربر فضا تغییر کند مثلاً کاربر اگر به سمت راست بپیچد بتواند وارد راهروی سمت راستی شود و اگر رو به جلو حرکت کند فضا تغییر کرده و بتواند در جهان مجازی قدم بزند.
ظهور واقعیت مجازی در قرن بیستم
در قرن بیست و یکم مکعب SAS اولین اتاق مکعبی براساس پردازش کامپیوتری بود. که در شهر لاوا فرانسه ساخته شده بود.
در واقع می توان گفت که تولد ابزارها و پک های نرم افزاری واقعیت مجازی توسط کتابخانه های SAS اتفاق افتاد.
در سال 2007 شرکت گوگل خدمات دید خیابان خود را معرفی کرد که توسط آن نماهای مختلف پانورامیک از تعداد زیادی از مکان های سطح جهان مانند جاده ها، داخل ساختمان ها و مکان های روستایی را نمایش می داد. که این سرویس در سال 2010 به استروسکوپ هم مجهز گردید
تفاوت واقعیت افزوده واقعیت مجازی و واقعیت مختلط
بسیاری از افراد تفاوت اصطلاحاتی مانند واقعیت افزوده واقعیت مجازی و واقعیت مختلط را نمیدانند در واقع واقعیت افزوده مانهای دیجیتالی هستند که به جهان واقعی اضافه میشود اما واقعیت مجازی به طور کامل یک جهان مجازی و دیجیتال برای تجربه کاربر میسازد واقعیت مختار ها میباشد یعنی اشیای دیجیتال را روی ضای واقعی میاندازد در حالی که اربر میتواند از این ابزارها و اشیا استفاده کند
در نتیجه واقعیت مجازی کاملترین نوع تکنولوژی وده و از واقعیت افزوده بالاتر میباشد و با کمک بزارهایی مانند عینکهای واقعیت مجازی فرد را به جهانی تفاوت از جهان واقعی میبرد
واقعیت افزوده در تبلیغات گیمها و تکنیکهای فروش ستفاده میشود اما واقعیت مجازی صنعتی است که در معماری آموزش پزشکی آموزشهای خطرناک مانند خلبانی استفاده میشود واقعیت مجازی هم در صنعت هم در آموزش و هم در صنعت سرگرمی استفاده دارد
واقعیت مجازی چگونه کار میکند
واقعیت مجازی جهانی است که توسط ما با نرمافزارها و دادههایی که از قبل آماده کردهایم ساخته میشود و سپس توسط امکاناتی مانند لنزها و عینکهای واقعیت مجازی نواع کنترلها و نرمافزارهای مخصوص واقعیت مجازی امکان جربه این جهانه غیر واقعی ممکن میشود عینکهای واقعیت مجازی مک میکنند که کاربر دید ۳۶۰ درجه از فضا داشته باشد یعنی اولاً یک فضای دو بعدی در مقابل خود ندارد و مام جهان روبرو و اطراف را میتواند با کمک عینک واقعیت مجازی ببیند ثانی اگر به دور خود بچرخد و تغییر مسیر دهد یتواند جهان مجازی اطراف خود را از زوایای مختلف ببیند
در این مورد سرعت فریمهای طراحی شده کیفیت تصاویر صدای منطبق با محیط اطراف ابزارهای ردیابی حرکت سر و بدن کنترلهای مربوط به حرکت برای کمک به داشتن یک تجربه نزدیک به واقعیت المانها و عناصر اساسی حساب میشوند
اصول و اساس واقعیت مجازی چیست؟
اصول و اساس واقعیت مجازی یک مکانیزم کامل است که از ابتدا تا انتهای تولید فضای مجازی و پشتیبانی از تجربه کاربر را وشش میدهد تا به خوبی جایگزین محیط واقعی و طبیعی زندگی افراد شود
تکنولوژی واقعیت مجازی
تکنولوژی واقعیت مجازی شامل سخت افزار ها، نرم افزارهای مخصوصی جهت درگیر کردن حواص مختلف می باشد.
سخت افزارهای واقعیت مجازی
هدست های واقعیت مجازی مدرن که براساس تکنولوژی تلفن های هوشمند ساخته شده اند و از ژیروسکوپ و سنسور های حرکتی برای ردیابی حرکت سر و بدن می باشد. در واقع این هدست ها به دلیل دارا بودن دید 360 درجه اگر بیننده چشمان خود را به هر طرف بچرخاند می تواند از زاویه دیگری جهان مجازی ساخته شده را ببیند و هیچ خلیل در ان وجود ندارد.
دوربین های 360 درجه و دوربین های واقعیت مجازی نیز برای ضبط ویدیوهای 360 درجه ساخته شده اند. این دوربین ها برای تصاویر 360 درجه هم استفاده می شوند که یک دید 360 درجه و نمونه ای از واقعیت مجازی را در وب سایت ها نیز ممکن ساخته است.
برای درگیر کردن حواس لامسه و بویایی دستگاه های مخصوصی ساخته شده اند که در فضای مخصوص استفاده از دوربین واقعیت مجازی نصب می گردند.
نرم افزارهای واقعیت مجازی
زبان مدل سازی واقعیت مجازی یا همان VRML اولین بار در سال 1994 معرفی شد. تا بتوان جهان مجازی را با کمک آن ها توسعه دارد.
کنسرسیوم Web3D در سال 1997 تاسیس شد تا استاندارد های مربوط به این صنعت برای گرافیک های سه بعدی براساس وب را تعریف کند. این کنسرسیوم X3D را از فریمورک VRML توسعه داد. این استاندارد به صورت منبع آزاد در اختیار همه می باشد تا محتوای واقعیت مجازی براساس وب را توسعه دهند. واقعیت مجازی براساس وب یک رابط برنامه نویسی جاوااسکریپت تجربی می باشد که از دستگاه ها ، سخت افزارها و هدست های مختلف واقعیت مجازی مانند HTC Vive، Oculus Rift، google cardboard OSVR تحت وب حمایت می کند.