گسترش پیاده سازی BIM در پروژه های ساختمانی، خصوصا در کشور ما مساله ای بسیار مهم و چالش برانگیز می باشد. از یک سو مهندسان و سرمایه گذاران این صنعت باید تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان را به عنوان راهکاری جهت کاهش مشکلات و هزینه های اضافی پروژه های ساختمانی عظیم ، بپذیرند.

متاسفانه بخش بزرگی از صنعت ساختمان در کشور ما ، از شیوه های سنتی برای مدیریت و طراحی ها استفاده می نمایند. و حضور کم رنگ فناوری های نوین ، سبب شده که بهره وری در این صنعت پیشرفت خاصی نداشته باشد. به عبارتی می توان گفت که در شرکت های فعال در صنعت ساخت و ساز، تا رسیدن به وضیعت مطلوب در مدیریت پروژه فاصله زیادی دارند و در بسیاری از پروژه ها ، تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان به کار برده نشده است.

به همین دلیل نیاز است که تحقیقات و داده های آماری برای بالا بردن آگاهی افراد و متخصصان این حوزه به طور گسترده انجام گردد. تا میزان تاثیر پیاده سازی BIM و کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان بر موفقیت پروژه ، کاهش هزینه ها، برنامه زمانی دقیق، پیشگیری از انواع خسارات و ضرر ها و… بر همگان مشخص گردد. همچنین آموزش BIM بعنوان یک سرفصل مهم در آموزش های آکادمیک، در مراکز آموزشی ارائه گردد. البته دوره های آموزشی این رشته باید همراه با تجربه های عملی و شناخت روند اجرای پروژه های BIM در شرکت های شناخته شده باشد. از این رو شرکت آرسان سرمایه اقدام به برگزاری دوره های پروژه محور آموزش BIM نموده تا علاوه بر آموزش مفاهیم کلی، نرم افزارهای بیم و استاندارد های BIM، فرصت حضور در پروژه های شاخص و عظیم ساخت و ساز داخلی و خارجی را فراهم نموده و بتواند گامی هرچند کوچک در توسعه کاربرد BIM در ایران بردارد.

 

معرفی مقاله BIM در زمینه ” گسترش پیاده سازی BIM در پروژه های ساختمانی “

 

صنعت ساختمان را می توان یک صنعت چند رشته ای نامید زیرا هر پروژه ساختمانی،  از همکاری و هماهنگی چندین گروه متخصص از رشته های مختلف، به نتیجه می رسد. بنابراین همکاری موثر بین اعضای تیم پروژه و راه های ارتباطی پیشرفته تر به صورت یک الزام به نظر می رسد. در همین راستا مدل سازی اطلاعات ساختمان به عنوان یک تکنولوژی مدیریت پروژه به یاری فعالان صنعت ساخت و ساز آمده تا فرایند تولید و مدیریت اطلاعات ساختمان را به تکنولوژی های مدلسازی سه بعدی، نمایش سه بعدی دیجیتال و واقعیت مجازی پیوند بزند.

مقاله مدلسازی اطلاعات ساختمان پیشنهادی، با عنوان “مزایای روش های نوین ساخت با نگرش BIM، راهکارهای لازم جهت پیاده سازی BIM درصنعت ساخت و سازایران، موانع موجود و طریقه رفع این موانع”  مزایای پیاده سازی BIM در صنعت ساخت و ساز ایران و موانع موجود را بررسی نموده و همچنین راهکارهایی در این زمینه ارائه می دهد.

نام مقاله

مزایای روش های نوین ساخت با نگرش BIM، راهکارهای لازم جهت پیاده سازی BIM درصنعت ساخت و سازایران، موانع موجود و طریقه رفع این موانع

تاریخ انتشار  این مقاله : ۱۳۹۵
منتشر شده در : کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی در عصر تکنولوژی
نوع مقاله : مجموعه مقالات کنفرانس
مجموعه : مهندسی و فناوری

اطلاعات نویسندگان مقاله

علی دنیادیده – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت – دانشگاه دیلمان ،لاهیجان
سید جلال خالقی – استادیار دانشگاه دیلمان ،لا هیجان ،ایران
محمد رضا عسکری پور لاهیجی – استادیار دانشگاه آزاد واحد آستانه اشرفیه، ایران
هنگامه جباری – دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد – ایران

 

 

 

 

 

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان مدلسازی اطلاعات ساختمان
خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان
خدمات بیم خدمات واقعیت مجازی
خدمات BIM خدمات VR
واقعیت مجازی شرکت های BIM
انجام پروژه های BIM گروه BIM

 

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی