آموزش NAVIS در شرکت آرسان سرمایه به صورت حضوری

نرم افزار Navisworks چیست؟

 

نرم افزار اتودسک نیویس ورکس یک ابزار قدرتمند جهت بررسی و تجزیه و تحلیل مدل های سه بعدی ساخته شده از سازه می باشد. که در مدلسازی اطلاعات سازه های مسکونی ، تجاری، اداری، برج ها و تاسیسات از پیش ساخته بسیار اهمیت دارد. در واقع هیچ بیم مدلر و یا بیم منیجیر متخصص و توانایی نمی تواند بدون تسلط به نرم افزار Navisworks ادعا کند که بر همه نرم افزارهای BIM تسلط دارد.

نرم افزار Autodesk Navisworks   را می توان یک پکیج از ابزارهای بررسی طراحی سه بعدی سازه دانست. که به کاربر امکان می دهد که مدل های سه بعدی را در نرم افزار وارد کرده و بررسی های لازم را با کمک ابزارهای استاندارد انجام دهد. جدای از این امکانات، نرم افزار نیویس ورکس دارای پلاگین هایی می باشد که با کمک آن ها شبیه سازی بعد چهارم، تشخیص تداخلات یا همان clash detection ، رندر زمان واقعی ، و گرفتن خروجی های پی دی اف را به نرم افزار اضافه می کند.

Navisworks یک نرم افزار بررسی و مدیریت پروژه برای متخصصان گروه BIM و تیم های AEC است. این نرم افزار یک بررسی جامع از مدل‌ها و داده‌های یکپارچه ارائه می‌کند که ذینفعان مختلف را در مرحله پیش ساخت درگیر می‌کند.

 

 

نرم افزار اتودسک نیویس ورکس چگونه کار می کند؟

 

نرم افزار Autodesk Navisworks ، که پیش از این بعنوان JetStream  شناخته می شد، یک ماژول مرکزی دارد که ما آن را Roamer  می نامیم. برای درک متدولوژی کار کرد این نرم افزار BIM ما باید در مورد توابع داخلی نرم افزار و کارکرد های این توابع اطلاعات داشته باشیم. با کمک این داده ها ، ما می توانیم نحوه کار این نرم افزار را درک کرده و از کارکرد های این نرم افزار بیشترین بازدهی را داشته باشیم.

Roamer چیست؟ این بخش هسته ای و مرکزی نرم افزار Navisworks بوده که کاربران با کمک آن می توانند مدل های سه بعدی سازه را در نرم افزار Navisworks باز کنند. این مدل ها می توانند از نرم افزارهای سه بعدی مختلف خروجی گرفته شده باشد یا اینکه از فرمت های لیزرهای اسکن سه بعدی استفاده کند. همچنین Roamer کمک می کند که یک مدل سه بعدی واحد از همه مدل های سازه داشته باشیم.

Publisher : برای خروجی NWD از مدل سه بعدی از آن استفاده می شود که می تواند به راحتی با کمک اپلیکیشن Freedom دیده شود.

Renderer: که قبلا به عنوان Presenter نیز شناخته می شده، و کمک می کند که تصاویر و انیمیشن های با کیفیت از مدل ها، همراه با افزودن متریال و نورپردازی تولید شود.

Clash Detective  : با کمک این قابلیت کاربران می توانند ویژگی های متداخل سازه اعم از تداخلات ویژگی های فیزیکی سازه را از بخش انتخاب شده خاص مدل پیدا کنند و اطلاعات دقیق آن را واکشی کنند.

Timeliner: این ویژگی نرم افزار نیویس ورکس بعد چهارم شبیه سازی یعنی زمان را به پروژه اضافه می کند. به این ترتیب که مدل سازه را در چرخه عمر پروژه می توانند مشاهده کنند و در هر فاز از پروژه سازه ساخته شده را بررسی نمایند.

Quantification: این ویژگی به کاربران کمک می کند که فضاها و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت سازه را اندازه گیری کنند و اجزای سازه را به طور اتوماتیک بشمارند.

Animator: برای ساخت انمیشن از مدل های سه بعدی از آن استفاده می شود.

Scripter:  با کمک این ویژگی یک مجموعه از اعمال را به طور اتوماتیک کد نویسی کرده و کارهای تکراری را اتومات انجام دهیم.

 

نکات و ترفند های نرم افزار Autodesk Navisworks

 

در حین کار با این نرم افزار BIM شما باید اطلاعات و ترفند های آن را بشناسید تا کار کردن با این نرم افزار برای شما ساده تر و دلپذیر تر شود.

اندازه گیری اشیای گرد با کمک نرم افزار NAVISWORKS

بسیاری از اوقات ما با اشیایی برخورد می کنیم که شکل هندسی آن ها گرد بوده و نیاز به اندازه گیری دقیق از آن ها داریم. برای مواجهه با این مشکل باید ابتدا به Navisworks Options Editor رفته و سپس گزینه Snapping Option of Interface را انتخاب کرده و تیک Snap to Edge را فعال می کنیم.

Use Measure Tool Shortcut

این نکته برای سرعت بخشیدن به کار با نرم افزار بسیار کمک کننده است. ابتدا ابزار اندازه گیری را فعال کنید سپس Ctrl + Shift + Z  را فشرده تا ابزار به محور Z بچسبد. به همین ترتیب Ctrl + Shift + Y و Ctrl + Shift + X برای محورهای y  و x استفاده می شود.

 

برای نرم افزار اتودسک نیویس ورکس امکانات و ترفند های بسیاری وجود دارد که ما در مقاله ای جداگانه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

خدمات بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های BIM

انجام پروژه های BIM

گروه BIM

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی