آینده نرم افزار های BIM

منظور از BIM یا مدلسازی اطلاعات ساختمان چیست؟

 

در تعریف استاندارد ها BIM را بیشتر مخفف عبارت مدل اطلاعاتی ساختمان یا building information model می دانند اما می توان BIM را مخفف building information modelling نیز دانست. bim را میتوان طبق استاندارد ملی امریکا یک ماکت دیجیتال جامع از مشخصه های فیزیکی و فنی ساختمان تعریف نمود که مرجعی مشترک از اطلاعات و داده های مربوط به سازه جهت اتخاذ تصمیم گیری های گروه های همکار در پروژه می باشد. این مدل در تمام چرخه حیات پروژه به کار می رود که به هنگام طراحی، مفهوم و هدف اجزای ساختمان را مشخص می کند، در زمان طولانی استفاده و سکونت در ساختمان جهت مدیریت ، نگهداری و کاهش هزینه ها، و پس از فرسوده شدن و پایان عمر ساختمان ، جهت تخریب و مدیریت هزینه های جمع اوری و دفع پسماند ها و زباله های ساختمانی کاربرد دارد.

هم اکنون مدلسازی اطلاعات ساختمان را یک صنعت و تکنولوژی نوظهور می دانند که هرچه سازه مد نظر بزرگتر و عظیم تر باشد لزوم بکارگیری BIM نیز بیشتر خواهد بود. این امر به دلایل زیر خواهد بود:

  • ایجاد تجسمی از انچه ساخته خواهد شد
  • استفاده جهت تجزیه و تحلیل ساختمان
  • برنامه ریزی مراحل مختلف ساخت
  • کمک به طراحی بهتر، زیباتر و کاربردی تر
  • کمک به برنامه ریزی زمانی و هزینه های ساخت
  • پیش بینی مخاطرات، ریسک ها و هزینه های پیش بینی نشده
  • ایجاد یک مدل یکپارچه اطلاعاتی بین پیمانکاران و تامین کنندگان مصالح و سرمایه گذاران
  • هماهنگی اجرا در عملیات کارگاهی
  • بهره برداری بهینه از سازه و نگهداری آسان

 

روش های مختلف بکارگیری مدلسازی اطلاعات ساختمان

روش مخزن مرکزی و روش مخزن گسترده

روش مخزن مرکزی در مدلسازی اطلاعات ساختمان

در این روش یک فایل واحد مرجع تمام اطلاعات پروژه میباشد و همه داده ها و تغییرات مستقیما بر روی ان ذخیره می شود.

 

روش مخزن گسترده در مدلسازی اطلاعات ساختمان

این روش که محبوبیت بیشتری در بین پیمانکاران و مهندسان و مشاوران دارد، دسته ای از پایگاه داده های مجزا جهت ساخت مدل BIM استفاده می شود. مثلا اطلاعات مالی اعم از میزان سرمایه ، هزینه ها و برنامه ریزی بودجه ، پایگه داده جدایی دارد.

 

آینده نرم افزارهای BIM  و صنعت مدلسازی اطلاعات ساختمان چگونه است؟

 

مدلسازی اطلاعات ساختمان، اساس و پایه ساخت و مدیریت اطلاعات در جریان ساخت یک پروژه می باشد. بیم یک روش براساس مدل می باشد که به کاربران توانایی مدیریت داده های مربوط به سازه را به طور موثر و کاربردی می دهد. نرم افزارهای BIM توسط شرکت های مختلفی مانند اتودسک توسعه داده شده اند. این نرم افزار ها هم اکنون آینده صنعت AEC به شمار می آیند. این صنعت در اغلب کشورهای دنیا پذیرفته شده است.

در این بین تکنولوژی های براساس کلود یا همان سرویس ابری، هم در کنار نرم افزارها و سخت افزارهای مدرن و توسعه داده شده به جنبه های قبلی این صنعت اضافه می شود که مدیریت از هرجا و هر زمان و مکانی را ممکن ساخته است.

این صنعت با پیشرفت سخت افزار های موجود توانست به سرعت رشد و گسترش پیدا کند و علاوه بر توسعه نرم افزار ها و افزودن جنبه های تکنیکی به ان ، در اختیار همگان نیز قرار گیرد.

اما مانع عمده بر سر راه این تکنولوژی پذیرش شرکت های ساختمانی و سرمایه گذاران به استفاده از آن می باشد.

هدف مدلسازی اطلاعات ساختمان تحول صنعت ساختمان سازی و از بین بردن روش های سنتی می باشد. هرچه یک مهندس یا معمار بر جزئیات اثری که قصد ساخت ان را دارد حساس تر باشد به مدلسازی اطلاعات ساختمان نیز پایبند تر خواهد بود. و نمیتوان گفت که تنها برای یک دوره محدود خواهد بود بلکه اینده صنعت ساختمان سازی به پیشرفت و محبوبیت BIM و اموزش نرم افزار های BIM به متخصصان و مهندسان وابسته خواهد بود .

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM هم اکنون با افزودن ابعادی مانند هزینه و زمان به 7 بعد توسعه پیدا کرده است و مدیریت همه جانبه داده های پروژه را ممکن ساخته است.
صنعت معماری، مهندسی و ساختمان سازی هر ساله بیش از پیش گسترده تر و پیچیده تر می شود و به شما اجازه می دهد که پیچیدگی های پروژه را مدیریت نمایید. بعضی از متخصصان و مهندسان BIM را بخش جدایی ناپذیر آینده می دانند. زیرا صنعت استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان را هر روز بیشتر از گذشته توسعه می دهد و به طراحان، مهندسان، پیمان کاران و همه افراد دخیل در پروژه کمک می کند که همگام با پیشرفت تکنولوژی ، از روش های به روز تر و مدرن تری جهت مدیریت پروژه استفاده کنند.

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

یک پاسخ

  1. نرم افزارهای BIM ارزش و اهمیت روز افزونی دارند و اموزششون به ما خیلی کمک می کنه لطفا یه سری اموزش های رایگان هم اضافه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی