بررسی توسعه کاربرد و اجرای BIM در سطح بین المللی

بررسی توسعه کاربرد و اجرای BIM در سطح بین المللی

 

 

توسعه کاربرد BIM در آسیا

کاربرد BIM در کشورهای آسیای شرقی

چین استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان در سال 2001 را آغاز نمود. در سال 2010 وزارت راه و ساختمان این کشور اعلام کرد که مدلسازی اطلاعات ساختمان نرم افزار کلیدی اطلاعات در بین ده تکنولوژی جدید صنعت ساختمان است. و وزارت علم و فناوری نیز به طور واضح تکنولوژی BIM را به عنوان تحقیقات کلیدی ملی و پروژه نزم افزاری در دوازدهیمن برنامه پنج ساله توسعه علم و تکنولوژی اعلام نمود. بنابراین سال 2011 بعنوان اولین سال مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM در این کشور معرفی گردید.

در سال 2006 اداره مسکن هنگ کنگ، مدلسازی اطلاعات ساختمان را معرفی نمود و سپس برنامه اجرای کامل آن در پروژه های ساختمانی تا سال 2014 / 2015 تعیین نمود. در اواخر آوریل سال 2012، سازمان Building Smart Hong Kong افتتاح گردید. دولت این کشور از ابتدای ژانویه 2018 ، استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)  را در پروژه های دولتی بیشتر از 30 میلیون دلار اجباری نمود.

توسعه مدلسازی اطلاعات ساختمان در هند

India Building Information Modeling Association (IBIMA) یک گروه ملی است که تمام جامعه BIM هند را در بر می گیرد. در هند، BIM که به عنوان طراحی و ساخت مجازی (Virtual Design and Construction) هم شناخته می شود. با توجه به رشد اقتصادی و محبوبیتی که BIM دارد، می توان گفت که بازار ساخت و ساز در کشور هند رو به توسعه می باشد. اما علی رغم این مساله، کاربرد BIM تنها در 22 درصد پروژه های ساختمانی کشور هند، در سال 2014، اعلام گردید. در سال 2019 مراجع دولتی کاهش هزینه های ساخت و ساز با کمک BIM را 20 درصد اعلام نموده اند و نیاز به توجه گسترده تر به این تکنولوژی را اعلام کرده اند.

بررسی توسعه کاربرد BIM در ایران

در کشور ما ایران، Building Information Modeling Association (IBIMA) در سال 2012 با کمک مهندسان خبره و 5 دانشگاه ایرانی مانند دپارتمان مهندسی شهرسازی دانشگاه فنی امیرکبیر شروع به کار نمود. در حالی که این سازمان دیگر به فعالیت مشغول نمی باشد، اما توانست منابع اطلاعاتی بسیار مفیدی در اختیار جامعه مهندسان ایرانی و مدیرانی که در این مورد تصمیم گیری می کنند قرار دهد. در حال حاضر خدمات  BIM در ایران  بسیار گسترده تر شده و خصوصا استفاده از آن در پروژه های عظییم دولتی به صورت اجباری در آمده است.

کاربرد و انجام خدمات BIM در مالزی

تا سال 2020 در این کشور، اجرای پروژه های BIM در سطح 2 BIM قرار داشت. اما براساس طرح انتقال (توسعه) صنعت ساخت و ساز، امید است که تاکید بیشتری بر استفاده از BIM در طول چرخه عمر پروژه انجام شود و بازدهی بالاتری در صنعت ساختمان این کشور ایجاد شود.

بررسی میزان توسعه BIM در سنگاپور

Building and Construction Authority (BCA) در سال 2013 اعلام کرد که BIM بعنوان یک تکنولوژی معماری اجباری می گردد و آموزش BIM در دانشگاه ها به دانشجویان در حال اجرا می باشد.

بررسی میزان کاربرد BIM در ژاپن

وزارت زمین، زیرساخت و حمل و نقل ژاپن، پروژه آزمایشی کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان در ساختمان و تعمیرات دولتی تا سال 2010 را اعلام کرده است. همچنین تا سال 2012 دستورالعمل های BIM ، توسط موسسه معماران ژاپن منتشر گردید که دستور کار و نتایج مورد انتظار از BIM را برای معماران و مهندسان شرح داده بود. همچنین MLIT اعلام کرد که تا سال مالی 2023 ، در تمامی پروژه های خود از مدلسازی اطلاعات ساختمان استفاده خواهد کرد. مگر آنکه ابعاد پروژه در حد استفاده از آن نباشد.

بررسی میزان کاربرد BIM در کره جنوبی

شاید کره جنوبی از پیشتازان توسعه BIM در آسیا باشد. حتی در دهه 1990 سمینارهای کوچک و تلاش های مستقل جهت استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان وجود داشت.

اما در اواخر دهه 2000 صنعت ساختمان کره به BIM توجه نمود. در این کشور اولین بار در سال 2008 کنفرانس BIM در صنعت را برگزار کرد، و پس از آن این تکنولوژی بسیار به طور گسترده استفده گردید. اما استفاده از BIM به طور اجباری در سال 2010 اجرا گردید.

تاریخچه کاربرد BIM در امارات متحده عربی

در سال 2014، شهرداری دبی طی بخشنامه ای استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان را برای سازه های عظیم اجباری نمود. و همین امر استفاده از BIM در این کشور را به شدت گسترش داد. و مهندسان و سازندگان برای دستورالعمل ها و بخشنامه های بعدی آماده شد.

یک سال بعد شهرداری دبی بخشنامه دومی صادر نمود که هدف آن گسترش استفاده از BIM در سازه ها و ساختمان های امارات متحده عربی بود. در این بخشنامه سازه هایی که باید از مدل سازی اطلاعات ساختمان استفاده می کردند، ارتفاع و اندازه کمتری نسبت به بخشنامه قبلی داشت.

در ادامه این اتفاقات کمیسیون کیفیت و انطباق امارات متحده عربی یک گروه راهبردی برای پذیرش استفاده از BIM  در سراسر این کشور، تشکیل داد.

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی