بررسی کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) را می توان از امیدوار کننده ترین پیشرفت های اخیر صنعت معماری، مهندسی و ساخت و ساز () شناخت. این فناوری، به شما مدل مجازی دقیقی از ساختمان مد نظرتان را به صورت دیجیتالی می دهد. به این مدل مجازی، مدل اطلاعات ساختمان می گویند و از آن برای برنامه ریزی، طراحی، ساخت و بهره برداری از تاسیسات استفاده می کنند.
BIM در تجسم آنچه که قرار است ساخته شود، به شما کمک می کند. علاوه بر آن هر گونه طرح، ساخت و ساز، عملیات ساختمانی و مشکلات آن را به طور بالقوه شناسایی می کند. مدلسازی اطلاعات ساختمان یک الگوی جدید در مهندسی ساخت ساز یا همان AEC به شما می دهد که در آن میزان همکاری و نقش همه افراد در آن کاملا مشخص می باشد.

به طور کلی هدف گروه BIM، یافتن تکنیک هایی برای کاهش هزینه های پروژه، بالابردن بهره وری و کیفیت، کاهش زمان تحویل، شناخت و به حداقل رساندن ریسک ها و خطرات بالقوه موجود در محیط کارگاه و… می باشد. مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) تنها شبیه سازی سه بعدی پروژه ساخت و ساز نمی باشد. بلکه این مدل، دارای اطلاعات مورد نیاز برای پشتیبانی از طراحی و فعالیت های ساخت و سازی می باشد که باید برنامه ریزی و بودجه بندی گردند. مدل اطلاعاتی ساختمان پس از تکمیل سازه، برای تعمیر، نگه داری و مدیریت ساختمان جهت کاهش هزینه ها و نگهداری بهینه آن، کاربرد دارد.

یک مدل اطلاعات ساختمان، هندسه، روابط مکانی، اطلاعات جغرافیایی، مقادیر و ویژگی های عناصر ساختمان، برآورد هزینه، موجودی مواد و برنامه پروژه را مشخص می کند. این مدل می تواند برای نشان دادن کل چرخه عمر ساختمان استفاده شود (Bazjanac 2006). در نتیجه، مقادیر و خواص مشترک مواد را می توان به راحتی استخراج کرد. محدوده کار را می توان به راحتی جدا و تعریف کرد. سیستم ها، مجموعه ها و توالی ها را می توان در مقیاس نسبی در کل تاسیسات یا گروهی از امکانات نشان داد. اسناد ساخت و ساز مانند نقشه ها، جزئیات تدارکات، فرآیندهای ارسال و سایر مشخصات را می توان به راحتی به هم مرتبط کرد (خملانی و همکاران 2006).

 

 

 

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

خدمات بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های BIM

انجام پروژه های BIM

گروه BIM

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی