شرکت BIM چیست ؟

شرکت BIM چیست؟

 

شرکت آرسان سرمایه ، یک شرکت خدمات BIM در ایران می باشد که به تمامی شرکت های معماری، مهندسی و ساخت و ساز در سراسر ایران خدمات BIM ارائه می دهد.

 

شرکت BIM چیست ؟

 

شرکت BIM، با کمک نرم افزارها ی BIM و سخت افزارهای واقعیت مجازی یک دیدگاه سه بعدی از سازه یی که قصد طراحی آن را دارید ارائه می دهد که با کمک برنامه نویسی های جانبی از برنامه زمانی و روند اجرای پروژه و هزینه ها ی متحمل شده در تمامی مراحل ، ریسک ها و نقاط بحرانی برنامه ریزی های خود آگاه خواهید شد. شما به کمک ابزارهای واقعیت مجازی در فضای سازه خود به راحتی قدم خواهید زد، و تمامی ویژگی هایی که قصد اضافه کردن آن را دارید قبل از اجرا بررسی و قضاوت خواهند شد. این مدل به راحتی تغییر داده خواهد شد و به سرعت براساس تغییرات دلخواه شما نقشه های سازه های الکترونیکی و مکانیکی اجرا می شوند. که خود سرعت اجرای پروژه را به شدت افزایش خواهد داد و فاز طراحی و تصمیم گیری های قبل از ساخت و اجرا را کوتاه تر و مفید تر می سازد.

شرکت BIM همچنین خدماتی فراتر از این ها به شما ارائه خواهد داد. شما می توانید یک محیط ارتباطی بین مهندسان، طراحان و ذینفعان پروژه در اختیار داشته باشید و به صورت آنلاین و در زمان واقعی در مورد تمامی اجزای پروژه تصمیم گیری کرده و تغییرات مد نظر دیگر گروه های درگیر در پروژه را تحت نظر داشته باشید. جلساتی که با کمک این محیط برگزار می شود بسیار مفیدتر و موثر تر خواهد بود. این مرجع اطلاعاتی می تواند به شما در حین مراحل ساخت بسیار کمک کند تا از هر گونه اشتباهی برحذر باشید .

BIM خلاصه شده ی Building Information Modeling ، یک تکنولوژی توسعه یافته در صنعت AEC ، مبنی بر طراحی، نقشه کشی، ساخت، مدیریت چرخه عمر پروژه و… می باشد. این پروژه با ساختمدل های سه بعدی هوشمند شروع می شود که شبیه سازی، مدیریت و همکاری اعضای پروژه را ممکن می سازد.

 

اصول BIM چیست؟

 

پنج اصل BIM ، عبارتند از اطلاعات و داده ها، فناوری مورد استفاده، افراد گروه، فرایند ها و برنامه ریزی ها ؛ برای رسیدن به یک مدل هوشمند از سازه که در تمام مراحل ساخت – نگهداری و حتی تخریب پروژه کاربرد خواهد داشت. این مساله برای سازه های بسیار بزرگ که نگهداری پرهزینه داشته و پس از سال ها استفاده تخریب آن ها به دلیل حجم پروژه مشکل ساز خواهد بود، اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

نحوه ارزیابی شرکت BIM چگونه است؟

چگونه یک شرکت BIM و خدمات آن را ارزیابی کنیم؟ مسلما اگر آشنایی کاملی با روش انجام کار توسط شرکت های مختلف ارائه دهنده خدمات BIM  نداشته باشید هنگام انتخاب و همکاری با گروه BIM دچار سردرگمی خواهید بود. جنبه های اصلی انتخاب یک شرکت BIM را می توان موارد زیر برشمرد:

  • . ثبات در ارائه خدمات – همکاری – هماهنگی
  • . طراحی قابل قبول از نظر گرافیکی
  • . قابلیت اطمینان
  • . درک مشتری
  • . رضایت مشتری های قبلی و همکاری های قبلی

همچنین شرکت های BIM را می توان براساس اینکه به طور کامل خدمات BIM ارائه می دهند یا اینکه مشاوره نرم افزاری و در دنیای فروش نیز می باشند ، تقسیم بندی نمود. به این معنی که خدمات آن ها در کدام قسمت قوی تر و برتر می باشد.

نهایتا اینکه در زمینه شناخت خدمات BIM این شرکت ها باید بتوانید مفاهیمی مانند مدلسازی MEP  برای هماهنگی های قبل از ساخت، مشخص کردن جزئیات MEPF، مدیریت VDC/BIM، اسکن های لیزری و اسکن های BIM را به خوبی درک نمایید.

 

 چگونه یک شرکت BIM تاسیس کنیم؟ چگونه در زمینه BIM فعالیت خود را آغاز کنیم؟

 

برای موفقیت یک شرکت BIM باید مراحل و قدم های خاصی را برنامه ریزی نمایید.

مراحل موفقیت یک گروه BIM

1- نرم افزار BIM و سخت افزار مناسب تهیه کنید!

ابتدا قدم های اول خود را محکم بردارید. شما باید نرم افزار و سخت افزار مناسب و ماهری در اختیار داشته باشید. مطمئن بشید که نرم افزار های BIM شما با لایسنس اصلی و اوریجینال بوده و با تمامی سخت افزارهایی که آماده کرده اید تطابق داشته باشند تا مشکلی هنگام رندر و تهیه مدل های سه بعدی نداشته باشید.

همچنین از اینکه حجم حافظه رم و هارد اضافه بر نیازهای پردازشی خود داشته باشید، اطمینان حاصل کنید.

سخت افزارهای شما باید مورد اطمینان بوده، و حافظه جانبی جهت بک آپ گرفتن از داده های خود داشته باشید.

2 –  گروه BIM مناسبی جمع آوری کنید.

داشتن یک گروه BIM قوی و مناسب می تواند هم در حال حاضر از شما برای قبول و به نتیجه رساندن پروژه ها کمک کند و هم در آینده برای توسعه و آموزش اعضای جدید گروه BIM برای شما راه گشا باشد.

اعضای گروه BIM مناسب باید ویژگی های خاصی  مانند مهارت و همکاری گروهی داشته باشند، از جمله :

  • تجربه کافی در طراحی سه بعدی
  • مهارت کافی در نورپردازی صحنه های سه بعدی در محیط نرم افزارهای BIM
  • درک کافی از معماری سنتی و مدیریت ساخت
  • ارزش گذاری مناسب داده ها
  • تسلط بر تکنیک های مناسب مدل سازی داده ها
  • یادگیری سریع و تطبیق با نرم افزارها و سیستم های جدید
  • مهارت همکاری و مربیگری دیگر اعضای گروه BIM

 

3- یک پروژه آزمایشی BIM را به سرانجام برسانید.

یک پروژه آزمایشی برای شروع به شما فرصت در دست گرفتن کنترل بر محیط و گروه خود را داده و می توانید نقاط ضعف و آموزش های مورد نیاز گروه خود را شناسایی نمایید.

یک پروژه آزمایشی همچنین به شما در مورد اینکه برای انجام چه پروژه هایی آمادگی دارید ایده و آمادگی لازم را می دهد.

 

4- تمام مراحل پروژه را مستند سازی کنید.

یادداشت برداری و مستند سازی پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد که به شما در هنگام کاربرد نرم افزارهای BIM و طی کردن مراحل مختلف پروژه کمک شایانی می نماید. آنچه که باید به خاطر داشته باشید هنگام یادداشت برداری موارد زیر می باشد:

. اطلاعات پروژه شامل مخاطبین کلیدی – مدیر پروژه – بیم منیجیر اختصاص داده – نحوه مدیریت و تبادل اطلاعات و فایل ها – محتوای جلسات و کنترل کیفیت

میزان فایل های تبادل شده

تعداد و کیفیت مدیریت جلسات

نحوه استفاده از نرم افزارهای BIM برای فضا، طراحی سایت، تجزیه تحلیل، برآورد هزینه، فازبندی و عملیات مختلف پروژه

 

مرحله بعدی پس از یادداشت برداری، آنالیز یادداشت ها و دادن بازخورد به اعضای گروه BIM می باشد که باید با صبر و حوصله کافی انجام شده تا به شما در انجام بهتر پروژه های BIM بعدی و صرفه جویی در زمان و هزینه ها کمک بسیاری داشته باشد.

 

5- افزایش سرعت گروه BIM

برای افزایش سرعت گروه خود بهتر است که جریان کاری و مهارت ها را مرتب مورد ارزیابی قرار دهید و پروژه های تمرینی بیشتری در نظر بگیرید. تا جریان کاری روان تر ومناسب تری در اختیار داشته باشید.

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

2 پاسخ

  1. لطفا ساعات مراجعه حضوری را اعلام کنید ممنون میشم. یا اگر ممکنه تماس بگیرید جزییات پروژه رو براتون بفرستم تا بتونیم جلسه رسمی داشته باشیم

  2. به نظر من شرکت BIM رو باید آینده معماری در ایران در نظر گرفت
    همونطور که معماری و ساخت و ساز سنتی دیگه منسوخ شده و هیچ کس حاضر نیست سرمایه ش به هدر بره و برای یه ساخت و ساز معمولی دچار خسارت و بدهی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی