طراحی متنوع تر با کمک BIM و پیشگیری از طراحی تکراری

مرحله طراحی در پروژه های ساختمانی با کمک گروه های مختلف طراحان مانند طراحان سازه، مکانیک، برق، لوله کشی و غیره انجام می شود. ویژگی اصلی این مرحله تکراری و تکاملی بودن آن می باشد که می تواند سبب خستگی و فرسودگی اعضای گروه شود. به حدی که تمایل افراد به استفاده از طراحی های گذشته که مورد تایید همه اعضای گروه بوده و تناقضات آن ها رفع شده است، افزایش یابد. دلیل این مسافه این است که طراحان پروژه محدوده مورد نظر خود را به صورت مستقل و با تجسم ذهنی خود درک می کنند و از دیدن کل پروژه و درک میزان هماهنگی با دیگر گروه ها غافل می مانند.

مشکل دیگر دیدگاه مدیران و سرمایه گذاران پروژه می باشد که اولویت خود را مرحله ساخت و ساز می دانند و نه مرحله طراحی! که خود این مساله سبب کاهش انگیزه و برنامه ریزی ساختاریافته می گردد.

تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که اکثر شکست های طراحی و ساخت و ساز از مشکلات مرحله طراحی نشأت می گیرد. بنابراین برنامه ریزی جهت موفقیت در این مرحله می تواند موفقیت کل پروژه را تضمین نماید.

در این جا صنعت مدلسازی اطلاعات ساختمان با ویژگی های قدرتمند خود از قبیل برنامه ریزی های پیشرفته، تخمین زمان و هزینه و بهره گیری از واقعیت مجازی به کمک متخصصان می آید تا بتوانند با برنامه ریزی بهتر و به آسانی به هماهنگی لازم برسند. نرم افزارهای BIM کمک می کنند که کوچکترین اصلاحات یا تغییرات در حین اعمال شدن، اثر خود را بر بقیه پروژه نشان دهند و به تصمیم گیری بهتر، کاهش اتلاف وقت و کاهش تکرار در مرحله طراحی کمک کند.

 

نام مقاله BIM معرفی شده:

Design iteration in construction projects – Review and directions
تکرار طراحی در پروژه های ساختمانی – بررسی و دستورات لازم

نام نویسندگان مقاله

Purva Mujumdar, J. Uma Maheswari,

نام ناشر مقاله

Database: Elsevier – ScienceDirect

 

Journal: Alexandria Engineering Journal

Impact Factor = 3.732

CiteScore = 5.6

Open access

این ژورنال بین المللی، به طور تخصصی در زمینه انتشار مقالات مهندسی و علوم کاربردی فعالیت می کند.

 

 

سال انتشار مقاله

Volume 57, Issue 1, March 2018, Pages 321-329

طراحی متنوع تر با کمک BIM و پیشگیری از طراحی تکراری

 

هرچند تکرار طراحی یکی از مشکلات دیرینه در پروژه های ساختمانی می باشد، اما تحقیقات بسیار کمی در این زمینه انجام شده است. در مقاله ی مورد بررسی، مساله تکرار و پیچیدگی های آن را به صورت نظری و عملی بررسی می گردد.

 

خلاصه مقاله BIM

هر پروژه ساخت و ساز، در فازهای مختلف خود چندین طراح را به خود مشغول می کند. که متاسفانه این گروه های مختلف در طول مراحل طراحی تبادل اطلاعات ناقص و بدون ساختاری دارند. این تبادل اطلاعات گاها در چرخه های تکراری می افتد و سبب تکرار در طراحی ها می شود. می توان گفت که تکرار طراحی در چهار بخش اصلی اتفاق می افتد: بخش ساخت و ساز، ساخت، هوا فضا و توسعه نرم افزار. با توجه به اینکه تکرار در طراحی پیچیدگی های خاص خود را دارد بهتر است که برای آن برنامه ریزی و زمانبندی در نظر گرفت.

در مقاله کنونی پیچیدگی ها و مشکلات موجود در تکرارهای مرحله طراحی ، مستندسازی و بررسی شده است. و این کار از طریق مصاحبه ها و بحث هایی با چندین متخصص طراحی جهت تایید ابعاد مختلف تکرار انجام شده .تا برنامه ریزی های کارآمد تری در این زمینه انجام شود و یک چارچوب برای تکرار طراحی های ساختمان ارائه گردید.

جهت برنامه ریزی مرحله طراحی ساخت و ساز به فعالیت ها و روابط اطلاعاتی بین آن ها نیاز داریم. به طور عموم در مرحله طراحی، چهار نوع وابستگی اطلاعاتی وجود دارد: مستقل، نیمه مستقل، وابسته و متکی.

دقت مفروضات موجود در زمان برنامه ریزی مرحله طراحی، میزان دوباره کاری، بازبینی ها و تکرارهایی که رخ خواهند داد را مشخص می کند.

 

 

کلمات کلیدی مقاله BIM

 

 – تهویه مطبوع

Graphical user interface

رابط کاربر گرافیکیGUI

رابط کاربری گرافیکی

design structure matrix

ماتریس ساختار طراحی

Building Information Modeling

مدلسازی اطلاعات ساختمانBIM

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

Data Flow Diagrams

نمودار جریان داده

Heating, Ventilation and Air Conditioning

گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع

 

 

 

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان مدلسازی اطلاعات ساختمان
خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان
خدمات بیم خدمات واقعیت مجازی
خدمات BIM خدمات VR
واقعیت مجازی شرکت های BIM
انجام پروژه های BIM گروه BIM

 

 

 

 

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی