مدلسازی اطلاعات ساختمان در معماری

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) فرآیندی است که نحوه طراحی و ساخت ساختمان ها توسط معماران و مهندسان را بهبود می بخشد. با ابزارهای تألیف BIM، معماران می‌توانند یک مدل سه بعدی دیجیتالی از ساختمان ایجاد کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد نمایشی از ظاهر و نحوه عملکرد آن را ببینند.

اما موفقیت مدلسازی اطلاعات ساختمان به میزان همکاری معماران و طراحان نقشه های سازه بر می گردد. نقص داده های ارائه شده ، تناقضات و عدم هماهنگی بین اعضای گروه طراحی، باعث می شود که مدلسازی اطلاعات ساختمان با پیچیدگی هایی روبرو گردد.

هرچند بزرگترین مزیت مدلسازی اطلاعات ساختمان برای سرمایه گذاران و پیمانکاران این است که پیش از ورود به مرحله ساخت و ساز و هزینه کردن مبالغ هنگفت، با کمک مدلسازی اطلاعات ساختمان بتوانند نقص اطلاعات، مشکلات طراحی و تداخلات نقشه های مختلف سازه را درک کرده و از گروه بیم همکار خود یک پروژه کاملا آماده ساخت و قابل پیش بینی در هر مرحله تحویل بگیرند.

در مقاله یی که معرفی می نماییم میزان تاثیر همکاری همه جانبه و تحویل اطلاعات کامل به بیم منیجر ها و بیم مدلر ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نام مقاله:

Building Information Modeling in the Architecture-engineering Construction Project in Surabaya

تاثیر مدلسازی اطلاعات ساختمان در پروژه های ساختمانی معماران

 

نام نویسندگان مقاله:

Herry Pintardi Chandra, Paulus Nugraha, Evan Sutanto Putra

ژورنال منتشر کننده مقاله:

Procedia Engineering

Volume 171, 2017, Pages 348-353

 

هرچند ژورنال مربوطه از سال 2021 فعالیت خود را متوقف نموده است، اما مقالات پذیرفته شده در این ژورنال توسط سایت های معتبر مانند sciencedirect.com منتشر گردیده است.

این ژورنال علمی زمینه فعالیت محدودی نداشته و مقالات رشته های مختلف علمی اعم از معماری و عمران را پشتیبانی کرده است.

 

خلاصه  مقاله:

گاها پیش می آید که مدل های دیجیتال ساخته شده برای BIM حاوی اطلاعات ناقصی از پروژه دارند و گروه طراحی نقشه های مناسبی در اختیار گروه بیم قرار ندارده اند. در واقع پیاده سازی BIM نیاز به پشتیبانی تکنولوژیکی  و همکاری تمام اعضای گروه می باشد.

در مقاله کنونی از طریق طرح پرسش های فنی از سهامداران اصلی صنعت ساخت و ساز چالش های ترکیب تکنولوژیکی معماری و مدلسازی اطلاعات ساختمان بررسی گردیده است. در نتیجه این تحقیقات ثابت شد که نیاز پشتیبانی فناورانه در پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان  با حداقل میانگین 46 درصد، باعث کاهش هزینه ساخت با متوسط 4.6 می گردد.

در واقع اغلب افرادی که بعنوان بیم مدلر و بیم منیجر مشغول به فعالیت می شوند، تحصیلکردگان رشته های معماری و عمران می باشند و نیاز دارند که بر نقشه های ارائه شده توسط تیم طراحی کاملا تسلط داشته باشند. بنابراین به خوبی می توانند بر چالش های پیش آمده بر سر راه پروژه مخصوصا نقشه های نیمه کاره و تداخلات رخ داده فائق آمده و یک پروژه کامل و بدون نقص به مهندسان و پیمانکاران تحویل دهند. اما بهر حال رفع این مشکلات و اصلاح پروژه همیشه به معنای دوباره کاری و اتلاف وقت می باشد که در دنیای مدلسازی اطلاعات ساختمان با تغییرات مجازی و نرم افزاری مواجه هستیم که هم سریعتر بوده و به غیر از هزینه همکاری با گروه بیم خسارت و هزینه های جانبی دیگری ندارد.

تلاش گروه بیم در رفع نواقص، اصلاحات و حتی تغییرات مد نظر معماران، مهندسان و پیمانکاران کاملا بستگی به موفقیت جلسات برگزار شده بین اعضای درگیر پروژه و همکاری همه جانبه دو گروه دارد. در واقع مدلسازی اطلاعات ساختمان می تواند بستری برای حضور آنلاین و حتی ایجاد تغییرات از راه دور اعضای مختلف گروه بیم  و گروه طراحی در پروژه فراهم نماید که این خود بازی هزینه و خسارت را به نفع پیمانکاران و سرمایه گذاران تغییر می دهد. بنابراین مدلسازی اطلاعات ساختمان به موفقیت معماران در ساخت سازه های پیچیده تر ، زیباتر و هنرمندانه تر با در نظر گرفتن تمامی جنبه های فنی و عمرانی پروژه کمک بسیاری می نماید. می توان گفت که پروژه های معماری در دنیای امروز با کمک مدلسازی اطلاعات ساختمان دیگر درگیر دغدغه های سطحی و بی ارزش نبوده و به سمت ساخت سازه هایی ماندگار و تاریخی پیش می رود.

 

کلمات کلیدی مقاله:

 

Building Information Modeling project.

پروژه مدلسازی اطلاعات ساختمان

 

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

خدمات بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های bim

انجام پروژه های BIM

گروه bim

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی