مدلسازی اطلاعات ساختمان پس از ساخت، می تواند در مدیریت ساختمان و تاسیسات آن، مدیریت انرژی، نگهداری طولانی مدت ساختمان و… بسیار کارآمد باشد. بدیهی است که نگهداری مناسب ، تخصیص منابع آگاهانه و تعمیرات به موقع نه تنها می تواند در کاهش هزینه های ساختمان در طول زمان موثر باشد بلکه می تواند عمر ساختمان را افزایش داده و از فرسوده شدن آن جلوگیری نماید. در همین راستا روش هایی برای اسکن سه بعدی ساختمان پیشنهاد شده اند که بار پردازشی و سربار هزینه تولید آن ها بالا می باشد.

 

نام مقاله :

Automating the creation of building information models for existing buildings

ایجاد خودکار مدلهای اطلاعاتی ساختمان برای ساختمان های موجود

 

مدلسازی اطلاعات ساختمان پس از ساخت

 

نام نویسندگان مقاله:

BrandonBortoluzzi, IvanEfremov, ClariceMedina, DanielSobieraj, J.J.McArthur

 

انتشار در ژورنال تخصصی BIM و معماری:

Elsevier : Automation in Construction

Volume 105, September 2019, 102838

تاریخ انتشار مقاله:

Accepted 9 May 2019

 

خلاصه مقاله:

یکی از روش های مدیریت ساختمان های مدرن، مدلسازی اطلاعات ساختمان می باشد که می تواند برای مدیریت منابع ساختمان و نیز نگهداری ساختمان کاربرد داشته باشد. اما ساخت و توسعه مدل اطلاعات ساختمان پس از ساخت آن، منابعی نیاز دارد که مانعی برای توسعه BIM جهت مدیریت تسهیلات می باشد.

برای این کار مدلهای پیچیده هندسی با کمک فناوریهای اسکن زیادی توسعه داده شده اند. اما مشکل آن مدل های بسیار بزرگی می باشد که منابع محاسباتی زیادی نیاز دارند.

در این مقاله سعی می شود که با کمک پلان های دو بعدی و نقشه های ارتفاعی برای تولید BIM های غنی از نظر معنایی با هندسه مناسب برای شبیه سازی انرژی و ادغام تنوع و حجم قابل توجه داده های لازم برای عملیات مدیریت ساختمان روزانه و مدیریت تاسیسات استفاده گردد.

روش پیشنهادی این مقاله کمک می کند که منابع لازم جهت ایجاد مدل اطلاعاتی ساختمان به حداقل برسد، در کنار آن انعطاف پذیری لازم برای ترکیب هندسه پیچیده در آینده فراهم می کند و تولید BIM اولیه برای مطابقت با سطح جزئیات موجود در نقشه های ساختمان موجود را محدود می کند.

روش پیشنهادی بر روی مجموعه ای از ساختمان های پردیس دانشگاه و یک مرکز آموزشی مراقبت های بهداشتی ، پیاده سازی شده و پارامتر هایی از قبیل سرعت تولید مدل ، دقت و کیفیت حاصل ، همراه با محدودیت ها و بهبود فرآیندهای آینده مورد بحث قرار گرفته است.

کلمات کلیدی

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی