کاربرد های BIM - مدلسازی اطلاعات ساختمان - کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان در ساخت و نگهداری سازه های complex -

کاربرد های مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM در مدیریت پروژه های ساخت و ساز

مدلسازی اطلاعات ساختمان برای ساخت و مدیریت داده در طی طول عمر پروژه از طراحی، ساخت وعملیات استفاده می شود. در این تکنولوژی از داده های چند رشته ای برای ایجاد نماهای دقیق مجازی در یک بستر ابری استفاده می شود که همکاری اعضای پروژه را در زمان واقعی و بدون اتلاف وقت سبب می گردد.

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) یکی از قدرتمند ترین فناوری های موجود می باشد که کاربرد آن در انواع پروژه های ساخت و ساز و مرمت و بازسازی می باشد و توانسته روش های سنتی را به خوبی متحول نماید.

چه کسانی از BIM  یا همان مدلسازی اطلاعات ساختمان استفاده می کنند؟ و چه زمانی BIM کاربرد دارد؟

معماران از نرم افزارهای BIM مانند رویت و Navisworks  جهت ساخت مدل های سه بعدی و تاثیر گذاری بهتر بر سرمایه گذاران پروژه استفاده می کنند. همچنین این تکنولوژی پا را فراتر از بعد سوم گذاشته و در بعد های چهارم تا هفتم موارد دیگری مانند مدیریت زمان و هزینه را نیز در نظر می گیرد که توانسته به خودی خود بهینه سازی و مدیریت بهتر داده ها را در حین توسعه پروژه به ارمغان آورد.

همچنین سرمایه گذاران با کاهش خطرات، ریسک ها، هزینه ها و ضایعات توانسته اند مدلسازی اطلاعات ساختمان را در جهت کاهش هزینه ها و افزایش سود خود به کار ببرند.

نرم افزارهای BIM کدام ها هستند و چه کاربردی دارند؟

معمارانی که از مدلسازی اطلاعات ساختمان استفاده می کنند نرم افزارهای متنوعی در اختیار خود دارند. اما به طور عمده نرم افزارهای رویت و Navisworks بعنوان نرم افزارهای BIM اصلی در ایران مورد استفاده هستند. البته در سطح پایه و پیش نیاز باید هر بیم مدلر ماهر و توانایی، از نرم افزار اتوکد وحتی طراحی های دوبعدی روی کاغذ نیز بهره ببرد.

دلایل و مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان چیست؟

مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان بیشتر به دلیل ترغیب سرمایه گذاران و مهندسان جهت استفاده از BIM بیان می شوند. اما بهرحال سرمایه گذارانی که پروژه های چند میلیاردی را مدیریت می کنند می دانند که کوچکترین خطا در فرایند ساخت می تواند به تخریب و بازسازی دوباره بینجامد که به هیچ وجه و در هیچ زمانی توجیه عقلی و اقتصادی ندارد.

اما مزایای BIM را می توان به موارد زیر تقسیم نمود:

  • طراحی های دقیق تر و جزئی تر
  • دیدن کلی پروژه پیش از ساخت، بهبود جزئیات طراحی و نما، بهینه سازی کاربردی سازه
  • سازه های نهایی بسیار با کیفیت تر خواهند بود و در طی دوران عمر پروژه نیز مدیریت بهینه تری با کمک اطلاعات سازه ی ذخیره شده در BIM خواهند داشت
  • کاهش خطاها، تداخلات و دوباره کاری ها
  • کاهش تاخیر ها ی زمانی
  • دسترسی سریع و راحت به اطلاعات پروژه در هر زمان و مکان
  • کار گروهی بهتر بین اعضای تیم
  • مدیریت بهتر هزینه ها

و بسیاری موارد دیگر

 

کاربردهای bim
کاربردهای BIM

چه صنایعی از BIM استفاده می کنند؟

BIM می تواند در صنایع مختلفی مانند معماری، سازه های صنعتی، پیمانکاری عمومی، زیر ساخت ها و… استفاده شود و تنها در ساخت ساختمان های معمولی کاربرد ندارد.

چرا مهندسان از BIM استفاده می کنند؟

BIM به مهندسان کمک می کند که سازه های مهندسی شده تری با تصمیمات دقیق تر، آگاهانه تر و بهینه تر طراحی نمایند. فرایند تکمیل مستندات پروژه را به صورت اتومات و خودکار انجام می دهد که به خودی خود زحمت مهندسان پروژه را کاهش می دهد و طراحی های دقیق تری با کاهش خطا ها و تداخلات ارائه می دهد.

آیا تکنولوژی BIM فقط برای ساختمان ها  استفاده می شود؟

برخلاف نام مدلسازی اطلاعات ساختمان ، این تکنولوژی برای همه ی مهندسان و طراحان کاربرد دارد. می تواند به معماران، طراحان سازه، و مهندسان صنعتی در طراحی ها و فرایند های مهندسی شده کمک نماید.

آیا BIM از اتوکد بهتر است؟ تفاوت مدلسازی اطلاعات و اتوکد در چیست؟

مدلسازی اطلاعات ساختمان خیلی سریع توانست جایگاه اتوکد را در صنایع مختلف خصوصا صنعت ساختمان سازی بگیرد زیرا می توانست دیدگاهی واقعی در همان لحظه به مهندسان ارائه دهد. آنالیز های مدل سازه در BIM بسیار دقیق تر و بهتر انجام می گردد. به مهندسان و معماران کمک می کرد که در کنار یک دیگر و با به اشتراک گذاری یک دیتابیس و یک مدل مشترک کار را به مرحله نهایی برسانند.

در نتیجه بیم هیچ شباهتی به اتوکد ندارد. اما اتوکد می تواند در مراحل مقدماتی و پیش مقدماتی استفاده داشته باشد. طراحی های با کمک نرم افزار اتوکد، یک وجه داخلی و زیرساخت BIM هستند.

کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان

از کاربردهای اصلی مدلسازی اطلاعات ساختمان را می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. تصور واقعیت

به گفته مجله AEC ، مدلسازی اطلاعات ساختمان انفجاری در به کاربردن داده های جمع آوری شده جهت ساخت یک نمای بصری سه بعدی از ساخت و ساز در حال انجام می باشد. این فناوری به ما کمک می کند تا داده ها را با روش های نوین مانند عکاسی از پهپاد جمع آوری کنیم. زمان کوتاهی که برای ساخت مدل های سه بعدی در نزم افزارهای BIM طول می کشد، مدیریت و پردازش پروژه های زیرساختی را به کلی متحول می کند.

2. کنترل هزینه های ساخت و ساز با استفاده از BIM

نرم افزارهای BIM، به ما کمک کرده که تضادها و تداخلات بین نقشه های تاسیسات مانند لوله کشی، کانال ها، سیم کشی ها و … را پیش بینی کرده و مشکلات را از قبل شناسایی نماییم. که خود این از تغییرات لحظه آخری در حین ساخت جلوگیری می کند و صرفه جویی قابل توجهی در زمان و جایگزینی مواد و نقشه ها برای ما به ارمغان می آورد. هر مقدار که پروژه ساخت و ساز شما بزرگتر باشد میزان تداخلات و اشتباهات شناسایی نشده می تواند گسترده تر و پرهزینه تر باشد که نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر زمان و برنامه ریزی نیز به شما آسیب خواهد زد.

3. تقویت و ارتقای همکاری در پروژه های ساختمانی

مدلسازی اطلاعات ساختمان درک متقابل و هماهنگی بین گروه های مختلف درگیر در پروژه ساختمانی را به حداکثر می رساند. و توانایی به اشتراک گذاری تصمیات و تغییرات لحظه ای را از طریق اپلیکیشن ها را در اختیار شما قرار می دهد.

4. شبیه سازی و تجسم در بعد چهارم

تصوری عامه مردم از جهان هستی، یک فضای سه بعدی می باشد. اما بعد چهارمی به نام زمان نیز وجود دارد که به خوبی در فضای BIM قابل کنترل و برنامه ریزی می باشد. به این صورت که همکاران حاضر در پروژه می توانند پیش از آنکه کار ساخت و ساز شروع شود، هر مرحله از ساخت سازه را به خوبی بررسی کرده و حتی نتایج را با کمک واقعیت مجازی تصور نمایند. زمان بندی، برنامه ریزی، جمع آوری مواد و نیروی کار مناسب و آماده بودن برای آنچه که با آن مواجه خواهید شد از مزایای انکار ناپذیر BIM می باشد.

5. توالی یابی پیشرفته

اگر شما دانش دقیق از توالی برنامه زمانبندی پروژه داشته باشید، می توانید در مقابل هر گونه تغییر جزئی یا کلی برنامه زمانبندی خود را حفظ کنید.

ادغام مدل BIM و فعالیت های برنامه ریزی شده یا همان برنامه زمانی، به مهندسان و مدیران پروژه کمک می کند که مراحل ساخت پروژه را به صورت مجازی و با کمک واقعیت مجازی مشاهده نمایند به طوری که مدیران می توانند به راحتی حضور در پروژه و مراحل آن را درک کرده و نتایج هرگونه تغییر را مشاهده نمایند و هرگونه تداخل و تناقض را درک نمایند.

 

 

 

گروه های متخصص BIM توانسته اند چرخه حیات یک سازه را به خوبی شبیه سازی کرده و تاثیر عوامل مختلف زیست محیطی، فرسودگی هایی که در طی زمان طولانی رخ می دهد و اتفاقات پیش بینی نشده را به طور دقیق سنجیده و راه کار های دقیقی جهت مدیریت و کاهش خسارات وارده به سازه ارائه دهند.
متخصصین BIM توانسته اند رویه های تعمیر و نگهداری و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی سازه را کاملا متحول نمایند.

در حال حاضر گروه های متخصص بیم توانسته اند طراحی، ساخت، بهره برداری، نگهداری، نوسازی، مقاوم سازی و حتی تخریب سازه را به خوبی مدیریت کرده و هزینه های مالی و زمانی پروژه را به شدت کاهش دهند.
هرچه زودتر گروه بیم به پروژه ساختمانی ملحق شوند، استراتژی ها قوی تر و مشکلات کمتر خواهد بود. از دیگر کاربرد های BIM می توان مدیریت تسهیلات، کاهش هزینه ها، ارتقای پایداری را نام برد. که همه این ها سبب شده سیاستمداران و شهرداری های سراسر دنیا به مرور استفاده از BIM را در پروژه های عظیم ساختمانی اجباری کنند و استاندارد های جدیدی برای آن تعریف نمایند.

 

کاربرد های مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM در مدیریت پروژه های ساخت و ساز

تاریخ انتشار:

انتشار در: اولین کنگره سراسری فناوریهای نوین ایران با هدف دستیابی به توسعه پایدار / 1393

نویسندگان

فرزاد فانی – دانشجوی کارشناسی ارشدمهندسی و مدیریت ساخت گروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج البرزایران
روح اله طاهرخانی – عضو هیئت علمی استادیارگروه مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین ایران
مجید سبزه پرور – عضو هیئت علمی استادیارگروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج البرز ایران

دانشگاه منتشر کننده مقاله

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج یکی از دانشگاه های معتبر ایران می باشد که تا به حال 7885 مقاله از سوی این دانشگاه منتشر شده است.

کلمات کلیدی

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM ، سیستم تحویل یکپارچه پروژه ، مدیریت پروژه های ساخت و ساز

بررسی مقاله “کاربرد های مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM در مدیریت پروژه های ساخت و ساز”

این مقاله به بررسی کاربردهای مدلسازی اطلاعات ساختمان در مدیریت و برنامه ریزی ساخت و ساز می پردازد و نمونه های واقعی از کاربرد BIM در ایران، در فاز های مختلف اجرای پروژه، را ارائه می دهد.
در این مقاله مدلسازی اطلاعات ساختمان، فرایند خلاقانه ی ساختمان سازی و تجزیه تحلیل داده های اطلاعاتی ساختمان معرفی شده است. BIM با نمایش دیجیتالی خود کوچکترین و عمده ترین جزئیات و خصوصیات فیزیکی و کاربردی ساختمان های درحال ساخت را بررسی کرده و یک منبع اطلاعاتی مشترک بین گروه های مختلف دخیل در طراحی و ساخت می باشد. به نحوی که در تمامی مراحل ساخت از طراحی (قبل از ساخت)، حین ساخت و پس از ساخت کاربرد گسترده ای دارد.
به نوعی می توان گفت که BIM در بالابردن شاخص بهره وری نیروی کار در صنعت ساختمان ( میزان کل درآمد بخش بر مجموع ساعت های کاری مفید را شاخص بهره وری نیروی کار می نامند.) تاثیر بسیار چشمگیری داشته و البته این تکنولوژی در صنایع دیگر هم کاربردهایی دارد.
در سیستم طراحی دو بعدی قدیمی، طراحی اولیه ساختمان انجام شده سپس جزئیات به طور جداگانه طراحی می شوند و مراحل به ترتیب و پس از اتمام مرحله قبل اجرا می شوند که این خود همکاری بین گروه ها ی طراح و سازنده را به حداقل می رساند. مشکل از جایی شروع می شود که در طراحی ها و یا در حین ساخت و ساز به اصلاحاتی پیش بینی نشده نیاز باشد.
سیستم تحویل پروژه ی سنتی در صنعت ساختمان، دارای ماهیتی پراکنده و بدون بهره وری می باشد که این پراکندگی منجر به افزایش ساعات کاری به ازای واحد پول می گردد. زیرا گروه های کاری مختلف دخیل در مراحی مختلف طراحی و ساخت را از هم جدا فعالیت کرده و به نوعی همکاری ضعیفی بین پیمانکاران و مدیران ساخت وجود دارد. زیرا نقشه های دوبعدی CAD با یکدیگر یکپارچه نشده و تعارضات و عدم تطابق ها در بین نقشه های گروه های مختلف اصلاح نمی شود و همین بهره وری کل پروژه را با مشکل مواجه می نماید. متره و برآورد براساس نقشه های دوبعدی انجام شده و همچنین زمانبندی و بودجه پروژه در این فرآیند در نظر گرفته نمی شود.
اما فعالان صنعت ساختمان معمولا شرکت های ساختمانی کوچک هستند که حاضر به پذیرفتن ریسک و هزینه ی استفاده از تکنولوژی های جدید نبوده و معمولا تکنولوژی های جدیدی مانند BIM حتی با وجود تحقیقات فراوان در زمینه ی بررسی نقاط قوت و ضعف آن ها ، با اقبال خوبی مواجه نمی شوند.
یکی از هدف های مهم مدل سازی اطلاعات ساختمان این است که اصلاحات طراحی بجای اینکه هنگام انجام ساخت و ساز رخ دهد، در فاز های ابتدایی شناخته و انجام شود تا هزینه ی کمتری بر مالکان و سرمایه گذاران تحمیل نماید.
در این مقاله، محققان کاربردهای صنعت BIM در ایران را بررسی کرده و از طریق مصاحبه با متخصصان و مدیران پروژه های ساختمانی ، به تجزیه و تحلیل کاربردهای BIM در مراحل مختلف عمر پروژه پرداخته اند.

کد COI مقاله: SENACONF01_550

FN ISI Export Format
VR 1.0
PT C
AU فانی, فرزاد
طاهرخانی, روح اله
سبزه پرور, مجید
TI کاربرد های مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM در مدیریت پروژه های ساخت و ساز
SO اولین کنگره سراسری فناوریهای نوین ایران با هدف دستیابی به توسعه پایدار
PU undefined
PY 1393
https://civilica.com/doc/345469
ER
EF

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

گروه بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های BIM

انجام پروژه های BIM

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

33 پاسخ

  1. با سلام کاربرد های اصلی مدلسازی را خیلی خوب توضیح دادید. لطفا در مورد واقعیت مجازی هم مقاله بگذارید ممنون و مچکر.

  2. تا حالا مدلسازی اطلاعات ساختمان توی صنایع عظیم و زیرساخت های شهری مقل قطار ها و مترو ها استفاده شد ده؟ و چرا در مورد اهمیت این قضیه بیشتر صحبت نمیشه ؟

  3. توی دانشگاه آزاد یه دوره اولیه برای اموزش bim گذاشته بودن اما اصلا کافی نبود خیلی خلاصه و غیر حرفه ای بود

  4. ببخشید گروه بیم شما استخدام یا کاراموز لازم نداره؟ بیم مدلر هستم و چند تا پروژه ساختمانی هم انجام دادم و سه سال و نیم تجربه دارم

  5. ایا بیم رو میشه در میانه دوره ساخت سازه وارد روند پروژه کرد؟ ما چند ماهه که پروژه رو شروع کردیم اما نصب تاسیساتمون به مشکل خورده
    رفع اشکلات پروژه هم الزامیه متاسفانه

  6. سلام و عرض ادب خدمت شما میخواستم ببینم که چه روز هایی میتوانم به شرکت مراجعه کنم؟

  7. این مقاله خیلی بهش رفرنس داده شده واقعا مشکل من حل شد با استفاده از سایت شما

  8. الان سوال بنده این هست که برای ثبت سفارش و قرارداد با شرکت شما چه شرایطی هست؟ باید تمام نقشه های اتوکد آماده باشه و ارائه بشه؟

  9. البته مفهوم عکاسی بهپاد در مقایسه با مدلسازی اطلاعات ساختمان کاملا قیاس نادرستی هست شما عکاسی یا فیلمبرداری رو با وافعیت مجازی و مدلسازی های دقیقی که میتونید با کمک فناوری وافعیت مجازی در اون ها زندگی کنید، نباید مقایسه کنید

  10. خیلی جالب بود مخصوصا برای دانشجویان معماری و عمران که علاقمند به کار کردن در زمینه مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی هستند

  11. مدلسازی اطلاعات ساختمان یکی از مباحث مهم در دانشگاه ها ی معتبر دنیاست و ارزش یادگیری BIM هر روز بیشتر از دیروز میشه

  12. این سایت در زمینه مقالات معماری واقعا موفق عمل کرده امیدوارم همینجور به فعالیتتون ادامه بدید

  13. کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان در ایران از این هم گسترده تر هست و دیگه نمیشع گفت ناشناخته س

  14. شرکت آرسان سرمایه در زمینه خدمات بیم خیلی موفق عمل کرده و بسیاری از پروژه هاشون رو در وب سایتشون منتشر نکردن مخصوصا زمانی که شرکت های طرف قراردادشون خیلی حساس باشن
    گروه بیم این شرکت در پروژه های دولتی حضور قدرتمندی داشتن

  15. انتشار مقالات مدلسازی اطلاعات ساختمان خیلی محدود شده و موضوعات کمی در بستر تحقیق استفاده می شه در حالی که توسعه این تکنولوژی به تحقیقات دانشگاهی وابسته س

    1. دانشگاه هنر و معماری تهران در این زمینه خیلی ضعیف عمل کرده امیدوارم اهمیت مدل سازی اطلاعات ساختمان روزی در دانشگاه های ایران به خوبی دیده بشه

  16. دوست عزیز در زمینه همکاری اگر علاقمند بودید رزومه خودم رو خدمتتون ارسال کنم

  17. ضمن عرض خسته نباشید ترم جدید آموزش bim در شرکت شما کی آغاز میشه؟ امکانش هست بدون اموزش های پیش نیاز در ترم های حضوری شرکت کنیم؟

  18. خسته نباشید عالی بود هدف من اینه که یه بیم منیجر موفق بشم اما خب واقعا باید فول تایم برای اموزش وقت بذارم
    خیلی تکنیک ها هست که یادگرفتنش سخته

  19. کاربرد بیم تنها در این موارد خلاصه نمیشه الان مدلسازی و واقعیت مجازی در ساخت قطعات صنعتی هم کاربردداره اما در معماری نرم افزارها و محاسباتی لازم هست که در پروژه های معمولی نیاز نیست مثل هزینه های پروژه در هر مرحله و هر فاز و زمان ساخت و ساز براساس تعداد نیروی کار و مصالح در دسترس این ها واقعا محاسبات پیچیده ای دارن که بدون سیستم های پیشرفته چند ماه زمان می بره

  20. معماری قدیمی دیگه جایی در پروژه های عظیم و صنعتی امروزی نداره یه زمانی مردم فقط چهارتا اجر رو هم میچیدن و بعدش هم میرفتن شهرداری پایان کار می گرفتن الان تا همه جنبه های محکم سازی و ایمنی سازه پیش بینی نشه اجازه بهره برداری و سکونت نمی دن

  21. خیلی خوبه من به همه پیشنهاد می کنم که مقاله شرکت bim رو هم بخونن یه مقدار مطالعه خیلی به ادامه فعالیت در زمینه بیم مدلر شدن و یا حتی یه بیم منیجر موفق شدن کمک می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی