در اغلب کشورهای جهان صنعت ساخت و ساز سهم اصلی در رشد اقتصادی و صنعتی دارد. در کشور ایالات متحده، صنعت ساختمان با میانگین 800 میلیارد دلار هزینه سالانه، در رشد شاخص اقتصاد ملی این کشور نقش اساسی بازی می کند. به همین دلیل کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در صنعت ساختمان، یک موضوع تحقیقاتی مهم و مورد توجه در نظر گرفته می شود که یکی از شش شاخص کلیدی عملکردی هر پروژه ساختمانی (KPI) محسوب می شود. KPI ، شاخص عملکرد کلیدی سازمان تعریف می شود که به اندازه گیری میزان پیشرفت در راستای رسیدن به هدف کمک می کند.

دیدگاه های کلان اقتصادی تلاش می کنند که بهره وری ساخت و ساز را روز به روز بهبود بخشند. اما در دیدگاه های خرد اقتصادی، روند بهره وری صنعت ساختمان کاهشی و حتی منفی می باشد. به همین دلیل می توان گفت که در صنعت ساختمان سازی، بهره وری و بهبود آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

چالش های بهره وری در پروژه های ساختمانی

مدیریت زباله های ساختمانی

یکی از چالش های بهره وری و هزینه های جانبی هر سازه ای ، زباله های ساختمانی می باشد که می توان گفت در کشور آمریکا سالانه تا 15 میلیارد دلار هزینه داشته است. در حالی که BIM به خوبی توانسته است با مدیریت زباله ها و برنامه ریزی درست، نه تنها از این هزینه ها بکاهد بلکه به درآمدزایی از زباله های ساختمانی نیز کمک شایانی بنماید. مراجعه کنید به کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان در ارزیابی چرخه زندگی زباله های ساختمانی در همین رابطه.

ایجاد هماهنگی بین اعضای پروژه

از سوی دیگر ایجاد هماهنگی بین ذینفعان ، طراحان و مهندسان پروژه مساله یی حیاتی و مهم محسوب می گردد که اگر به درستی انجام نشود، می تواند تا 30 درصد ارزش پروژه را از بین ببرد.

کاهش نیروی کار

کمبود عمده نیروی کار در آینده به یکی از چالش های صنعت ساخت و ساز تبدیل خواهد شد. این چالش که به آن  «صخره نیروی کار» نیز می‌گویند، می تواند چالش های بهره وری و مشکلات گذشته این صنعت را تشدید نماید.

این چند مورد تنها بخشی از چالش های متخصصان صنعت ساخت و ساز می باشند که با افزایش گستردگی و هزینه های پروژه می تواند تشدید نیز گردد. به همین دلیل تحقیقات زیادی در مورد افزایش بهره وری در این صنعت انجام شده است و اصلی ترین نتیجه این تحقیقات، مدرن سازی شیوه های ساخت و ساز می باشد که با کمک نرم افزارهای نوین BIM و استفاده از امکانات بی نظیر این نرم افزار ها، می توان نتایج بسیار بهتری از گذشته بدست آورد و از سوی دیگر نسبت سود به زیان را در پروژه های ساختمانی افزایش داد.

یکی دیگر از دلایل استفاده از BIM در این صنعت افزایش وسواس و دقت نظر ساکنین و خریداران ساختمان می باشد که به محل سکونت و کار خود بعنوان یک فضای الهام بخش و ساخته هنری می نگرند و دیگر سازه های کاملا مشابه و پر از ایراد گذشته (بدون درنظر گرفتن استاندارد های ایمنی و استحکام) پذیرفته نیست.

مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی BIM & VR به خوبی توانسته که از نیازهای امروزی سرمایه گذاران و مصرف کنندگان این صنعت پشتیبانی نموده و این تلاش گسترده برای نوسازی ، کنترل کیفیت ، کاهش ضایعات و هزینه ها و افزایش بهره وری را به نتیجه برساند.

BIM را می توان مدل های سه بعدی هوشمند ی در نظر گرفت که از طراحی، ساخت ، تحویل و مدیریت تسهیلات بهره می برد. که با کمک واقعیت مجازی توانسته ذهن خلاق و هنرمندانه طراحان و مهندسان را به چالش بکشد. از این رو کاربرد BIM در سال های اخیر به شدت رو به افزایش بوده است.

با وجود روند رو به رشد بهره وری با کمک تکنولوژی BIM ، هنوز بسیاری از پروژه ها به روش های سنتی دو بعدی تکیه می کنند و سرمایه گذاران درکی از آنچه که با کمک مدلسازی اطلاعات ساختمان در اختیار خواهند داشت، ندارد. از این رو استفاده از واقعیت مجازی (VR) جهت ارتباط بهتر کارفرمایان با محیط BIM پیشنهاد شده است. واقعیت ترکیبی ، با کمک تجسم روند کار پروژه را بهبود می بخشد. مساله تجسم و لمس واقعی پروژه بسیار به پیشرفت مدلسازی اطلاعات ساختمان کمک می کند.

واقعیت مجازی (واقعیت ترکیبی ) چیست؟

واقعیت مجازی، یا همان واقعیت ترکیبی، طبق تعریف میلگرام و کیشینو یک طیفی از واقعیت می باشد که بین واقعیت خالص (بدون هیچ تصور رایانه ای) و فضای مجازی خالص که محیط کاملا مجازی بدون تعامل با جهان فیزیکی می باشد. و جنبه هایی از هردو محیط را شامل می شود.

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی