کاهش هزینه های ساختمان با کمک BIM یکی از موضوعاتی است که  به تازگی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. همانطور که می دانیم مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی آن تنها به مدلسازی ساختمان محدود نشده و روند زمانی و مالی در نظر گرفته شده برای پروژه را نیز می تواند بعنوان ابعاد دیگر پروژه در خود مدلسازی کرده و اطلاعات مفیدی به سازندگان آن بدهد. در نتیجه محققان به دنبال یافتن راه های جدید برای مدیریت اقتصادی ساختمان هستند و این معقوله تنها به مسائل مالی و سرمایه گذاری هنگام ساخت پروژه محدود نمی شود بلکه می توان با کمک BIM به راحتی عمر ساختمان را افزایش داد و هزینه های نگهداری آن را نیز کاهش داد.

در مقاله کنونی پیرامون استفاده از اقتصاد دورانی یا چرخشی در مدیریت ساختمان بحث گردیده است.

اقتصاد دورانی، Circular Economy یا Circularity  (چرخشی نیز می گویند)، نظام اقتصادی محسوب می شود که هدف اصلی آن کم کردن ضایعات و بهینه کردن مصرف منابع می باشد.در نقطه مقابل آن رویکرد سنتی اقتصاد، یعنی اقتصاد خطی قرار دارد که مدل تولید و مصرف به صورت: دریافت مواد اولیه ، تولید، مصرف و دور انداختن می باشد. همانطور که از تعریف اولیه بر می آید رویکرد بازسازی کننده اقتصاد دورانی کاملا در نقطه تقابل اقتصاد خطی قرار دارد.

 

 

نام مقاله :

Uses of building information modelling for overcoming barriers to a circular economy

کاهش هزینه های ساختمان با کمک BIM (مدلسازی اطلاعات ساختمان)

 

نام نویسندگان مقاله:

Rabia Charefa, Stephen Emmittb

 

انتشار در ژورنال تخصصی BIM و معماری:

Journal of Cleaner Production

Volume 285, 20 February 2021, 124854

 

تاریخ انتشار مقاله:

Received 31 May 2020, Revised 25 September 2020, Accepted 26 October 2020, Available online 10 November 2020

خلاصه مقاله:

 

امروزه استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در بسیاری از کشورها به صورت اجباری در آمده است. به همین دلیل توجه تحقیقات  دانشگاهی به بهینه کردن فرایند معماری و ساخت و ساز با کمک BIM معطوف گردیده است. همچنین شرکت های BIM بسیاری در این زمینه به فعالیت پرداخته اند.

یکی از جنبه هایی که در مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی آن مورد بررسی قرار می گیرد بحث هزینه های پروژه می باشد. که متاسفانه هنوز در این زمینه از مدل اقتصاد خطی در صنعت ساختمان استفاده می شود. به همین دلیل اتخاذ رویکرد اقتصادی دورانی تر، همزمان با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان به یک نیاز اصلی تبدیل شده است. این رویکرد می تواند حتی در مدیریت ساختمان تا پایان عمر آن مفید باشد. هرچند که استفاده از BIM برای مدیریت ساختمان هنوز بسیار محدود می باشد.

هدف از این مقاله آنچه که استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان را که ممکن است کمک کند تا متخصصان اقتصاد چرخشی را در ساخت ساختمان های جدید اتخاذ نمایند، بررسی گردیده است.

بنابراین، پژوهش های دانشگاهی و غیر دانشگاهی پیشین در زمینه ی استفاده از هنر BIM در صنعت ساختمان مرور شده و در کنار آن 20 مصاحبه نیمه ساختار یافته با متخصصان معماری و اقتصاد دایره ای انجام شده است.  داده های نهایی شامل 35 مورد از کاربرد BIM که می تواند برای تقویت اجرای رویکرد اقتصاد چرخشی کمک موثری باشند، می باشد. که از این تعداد، 28 مورد آن از مطالعات و تحقیقات پیشین بوده و 19 مورد نیز از مصاحبه های انجام شده استخراج شده است. که در آن ها پتانسیل کمک به مدیریت ساختمان تا پایان عمر آن، و استفاده از مصالح بازیافت شده گزارش گردیده است.

در نتیجه مشخص گردید که BIM می تواند پشتیبانی لازم در اتخاذ رویکرد اقتصاد  دورانی را ارائه دهد و استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان برای غلبه بر موانع اقتصاد دورانی ممکن می باشد.

 

کلمات کلیدی:

Building information modelling
BIM uses
End-of-Life
Circular economy
Material bank

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

خدمات بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های BIM

انجام پروژه های BIM

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

یک پاسخ

  1. به تازگی شرکت های مختلف برای مدیران ساختمان بیمه مسئولیت پیشنهاد می کنند اما هیچ چیز به اندازه داده های BIM نمی تونه به مدیریت هزینه های ساختمان کمک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی