کلاس های بنیادین صنعت یا IFC چیست؟

مدل داده ای که بیانگر داده های صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی می باشد را کلاس های بنیادین صنعت یا Industry Foundation Classes می گویند. که مخفف آن IFC است.

کلاس های بنیادین صنعت یا IFC چیست؟

کلاس های بنیادین صنعت یا IFC استانداردی است که ارتباط و تعامل بین صنعت های معماری، مهندسی و ساخت و ساز (AEC) را ممکن می سازد.

به طور معمول گفته می شود که  IFC، فرمت تبادل داده در openBIM می باشد. اما این مطلب به طور کامل درست نمی باشد. در حال حاضر IFC، از انتقال داده و مدل بین محیط های نرم افزاری حمایت نمی کند به این معنا که بخواهیم مدل سازی را در یک محیط نرم افزاری انجام دهیم و سپس با کمک IFC export، مدل خود را به اپلیکیشن یا نرم افزار دیگری برای ادامه کار ببریم. بلکه بیشتر باید بعنوان وسیله ای برای رفرنس قرار دادن و یا آرشیو کردن محتوای مدل، آن را در نظر بگیریم.

به معنای دیگر، فایل IFC، یک کپی بدون تغییر از محتوای اصلی می باشد. که می توان از آن برای بررسی و اندازه گیری مدل، یا استفاده در clash detection، تخمین هزینه های ساخت و ساز ، شبیه سازی و… استفاده کرد. اما این فایل قابل ویرایش نمی باشد.

 

 

برآورد هزینه کل با کمک BIM برای سازه فولادی ساختمان

 

 

روند اجرای IFC چیست؟

هنگامی که یک مهندس معمار، مدل خود را طراحی می کند و ورژن IFC آن را خروجی می گیرد می تواند با دیگر مهندسان و طراحان آن را به اشتراک گذاری کند. گروه مهندسی می تواند به این مدل (فایل IFC)، در نرم افزار خود رفرنس دهد و برای محاسبات بعدی از آن استفاده نماید.

کاربرد مدل IFC (یا کلاس های بنیادین صنعت) چیست؟

مدل IFC، به طور کلی بعنوان پایه ای برای آنالیز داده های مختلف در مورد سازه مانند آنالیز انرژی، هزینه و… استفاده می شود. مدل IFC، اطلاعات کافی در مورد سازه ذخیره می نماید تا بتوان از آن در نرم افزارهای شبیه سازی برای خواندن و آنالیز مدل مرجع استفاده نمود.

محدودیت های مدل IFC چیست؟

همانطور که گفته شد، مدل IFC، یک مدل مرجع می باشد. بنابراین مهندسان و اعضای گروه نمی توانند هیچ گونه تغییری در آن ایجاد کنند. و اگر نیاز به تغییر مدل سازه وجود داشته باشد، مثلا یک دیوار یا بخشی از نقشه ساختمان تغییر کند، باید به مهندس معمار درخواست دهند که تغییرات را اعمال و مدل IFC جدیدی ایجاد نماید..

هر گونه تعییر در مدل IFC ، نیاز به تغییر طرح اصلی و ایجاد فایل جدید IFC می باشد.

 

توسعه طرح ifc برای سیستم های BIM

 

آیا تغییر مدل IFC امکان پذیر است؟

باید گفت که به طور تکنیکی امکان ویرایش و ادیت فایل IFC امکان پذیر است. هرچند که هدف اصلی از خروجی IFC، تغییر نکردن مدل در فاز های بعدی پروژه می باشد. اما در بسیاری از نرم افزارهایی که قابلیت خواندن فایل های IFC را دارند، می توان تغییرات جزئی در مدل ایجاد کرد.

به هر حال در تمامی این نرم افزارها مدل IFC اصلی تغییر نکرده و بعنوان مرجعی برای طراحی و دیزاین اصلی استفاده می گردد.

 

 

 

 

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

خدمات بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های bim

انجام پروژه های BIM

گروه bim

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی