در دنیای امروز اقتصاد نقش بسیار مهمی در همه زمینه ها پیدا کرده به نحوی که بسیاری از پروژه ها و فعالیت های علمی، مهندسی و خدماتی تا زمانی که توجیه اقتصادی نداشته باشند به مرحله اجرا نمی رسند. این مساله در صنعت ساختمان باعث ظهور تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان شده است که به پیش بینی و برنامه ریزی تمام فاز های پروژه می پردازد.

اما مدلسازی اطلاعات ساختمان و یافتن تداخلات و رفع اشکال ها و خطاها زمانی ارزش دارد که سازه نهایی دقیقا همانی باشد که طراح، معمار ، سرمایه گذار و پیمانکار مد نظر دارند و از طرفی در سازه های عظیم تر و پروژه های سوپر لوکس ساختمان سازی زمانی ارزش دارد که جزئیات سازه هم به دلخواه گروه طراح و مهندسان باشد.

جنبه دیگر استفاده از صنعت واقعیت مجازی این است که سازه استاندارد های لازم را رعایت کرده باشد. در نتیجه نیاز به بررسی عملکردی سازه لزوم بیشتری پیدا می کند.

 

 

رویکرد سنتی ساخت سازه و معماری در ساختمان سازی چگونه است؟

 

در رویکرد های سنتی ترتیب اجرای کارها براساس طراحی»مناقصه یا پیشنهاد»ساخت می باشد که به طور خلاصه آن را DBB می نا مند. این روش به دلیل برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکاری که کمترین هزینه را از شما مطالبه می کند، از یک سو هزینه کلی ساخت سازه کمتر می شود اما از سوی دیگر ممکن است شایستگی های پیمانکاران در نظر گرفته نشده و زمان احداث ساختمان طولانی تر شود.

در این مدل ساخت و ساز معمار برنامه اجرایی و اهداف طراحی و پرپژه نهایی را تعیین می کند . در نتیجه معمار اجرا کننده و ناظر بر مراحلی مانند طراحی شماتیک، توسعه طراحی و اسنادی پروژه می باشد. اسناد نهایی باید ملزومات برنامه را دربر داشته و کد های محلی و زون بندی ساختمان را پوشش دهند. مشاورانی تحت نظارت معمار به گروه ملحق می گردند که سیستم های گرمایشی سرمایشی و تهویه، لوله کشی و اتصالات مکانیکی را پیاده سازی کنند. طراحی این گروه روی نقشه های دو بعدی ، پلان، نقشه ارتفاع و نقشه های نهایی اعمال می‌شود و در نهایت مشخصات پروژه به حد کافی در لر گیرنده جزئیات ان بوده تا بتوانند فرایند مناقصه و انتخاب پیمانکار را ا۶از کنند.

اما در این رویکرد خطاها،تداخلات و هزینه های اضافی باعث اختلاف و تعارض بین پیمانکاران و گروه طراحی خواهد شد.

 

 

مدل و رویکرد ساخت سازه صنعتی معماری – مهندسی – ساخت

 

از انجایی که خطا ها ، تغییرات و تداخلات حل نشده رویکرد سنتی طراحی » پیشنهاد »ساخت را از چارچوب تعیین شده خارج کرده و مدیریت ان را محدود می کند به تدریج روش های دیگری برای مدیریت رویکرد ساخت سازه پیشنهاد گردیدند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشتند. اما روش مبتنی بر مدلسازی اطلاعات ساختمان از همه این روش ها پایدارتر بود و نه تنها تمامی جنبه ها ی اجرای پروژه را با کمک نرم افزارهای BIM به طور حساب شده پوشش داد بلکه بستری برای تطابق با تکنولوژی ها و تحولات جدید مانند واقعیت مجازی می باشد.

به نحوی که با کمک سخت افزار ها و نرم افزار های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده طراحان ، معماران، پیمانکاران و سرما یه گذاران می تواند پروژه نهایی را به طور ملموس بررسی کرده و به راحتی تغییرات دلخوته خود را پیاده سازی کنند

 

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی