کاربرد واقعیت مجازی در کنار مدلسازی اطلاعات ساختمان باعث شده که مهندسان و طراحان حس ملموس تر و واقعی تری از سازه مد نظرشان داشته باشند، آسایش و رفاه سازه را براساس کاربرد، مدت زمانی که هر شخص در ساختمان وقت می گذراند، مشاغلی که قرار است در آن ساکن شوند، نمای سازه و … را به خوبی برانداز کرده و ایرادات احتمالی و تداخلات طراحی ها را رفع نماید. نقش واقعیت مجازی در مدلسازی اطلاعات ساختمان ، یک نقش و وظیفه کلیدی است تا آنچه که تنها در تصاویر نرم افزاری و مانیتور ها قابل دیدن است به نحو دیگری دیده شود.

واقعیت مجازی کمک می کند که مهندسان و معماران سازه را قبل از آنکه ساخته شود بشناسند، ایده های طراحی ، خلاقیت ها، زیبایی ها و ضعف های آن را از نزدیک لمس کرده باشند و برای هر تغییر، تحول یا حتی مشکلی آماده باشند. در مقاله ای که معرفی می نماییم نقش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در ارزیابی آسایش ساکنان و افرادی که از سازه استفاده می کنند از نظر دما در فصول مختلف سال را بررسی می کند.

واقعیت مجازی مبتنی بر BIM برای ارزیابی آسایش حرارتی سازه

 

هر سازه مانند یک زره از ساکنین خود محافظت می کند. به نحوی که مقاومت آن در مقابل باد، باران، حوادث غیر طبیعی و طبیعی مانند آتش سوزی و … می تواند از جان ده ها نفر یا حتی صد ها نفر حفاظت کرده و امنیت و رفاه را برای آنان به ارمغان بیاورد. و همه این ها به نحوه ساخت و طراحی سازه ، مصالح و نگهداری و مراقبت از آن بستگی دارد.

مساله آسایش حرارتی هنگامی که به میزان مصرف انرژی وابسته باشد ارزش بسیار بیشتری پیدا می کند. از یک سو منابع طبیعی یک کشور را می توان با ساخت سازه های بهینه تر و سبز تر به خوبی حفظ و نگهداری کرد و در مصرف آن ها صرفه جویی نمود و از سوی دیگر هزینه های انرژی ساکنان را نیز از این طریق می توان به شدت کاهش داد.

یک سازه که خوب و مقاوم ساخته شده باشد در سرمای بسیار شدید اتلاف گرمایی نداشته و با تنها یک بخاری یا شوفاژ کوچک نیز گرم و راحت خواهد بود و در فصل تابستان نیز می تواند از ورود گرمای بیرون جلوگیری کرده و آسایش ساکنین آن را تضمین نماید.

 

نام مقاله

 

BIM- and IoT-based virtual reality tool for real-time thermal comfort assessment in building enclosures

 

نام نویسندگان مقاله

 

Mehrzad Shahinmoghadam a, Worawan Natephra b, Ali Motamedi

نام ژورنال منتشر کننده مقاله

 

Building and Environment

Volume 199, 15 July 2021, 107905

 

خلاصه مقاله واقعیت مجازی مبتنی بر BIM برای ارزیابی آسایش حرارتی سازه

 

 

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی