سازه های مدرن ابعاد و تعداد ساکنین بیشتری داشته و  در صورت بروز حریق می تواند به سرعت از کنترل خارج شده و افراد زیادی در ساختمان آتش گرفته، گرفتار شوند. به همین دلیل با کمک نرم افزار های BIM و نقشه های سازه ، نقشه های اطفا حریق و نقشه های خروج از خریق تهیه می شود.  این نقشه ها به صورت یک بار تولید شده و همیشه یکسان هستند اما منبع حریق و رفتار آن براساس مواد قابل اشتعالی که بر سر راه آن قرار دارد در صورت بروز حادثه می تواند راه های خروج اضطراری تعیین شده را نیز مسدود کند.

در نتیجه اگر از مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی در کنار هم استفاده شود مسلما رفتار حریق در لحظه بروز آن را می توان رسد کرد و سریعترین راه فرار را به ساکنین اعلام نمود.

مسیریابی نا کار آمد و اشتباه در هنگام آتش سوزی ، تخلیه ساختمان را با شکست مواجه کرده و حتی می تواند باعث خسارات جانی بسیاری شود. خصوصا در سازه هایی که با معماری متفاوت ساخته شده یا ساکنین بسیاری را در خود جا داده اند.

در مقاله کنونی سیستم های راه یابی فعال و غیر فعال با یکدیگر مقایسه شده اند و برای تهیه یک سیستم راه یابی فعال از واقعیت مجازی جهت تست EWS های مختلف استفاده شده اند.

امروزه تکنولوژی واقعیت مجازی بسیار پیشرفته تر از گذشته شده و می تواند به خوبی رفتار حریق را در زمانی که نقشه های فرار از حریق پیشنهاد می شوند شبیه سازی کند و همچنین در زمان حریق رفتار حریق را براساس میزان مواد قابل اشتعال، ابعاد فضاها و راهروها و همچنین میزان اکسیژن در دسترس، تا حدی پیش بینی نماید. که همین تحقیقات در حفظ جان بسیاری از انسان ها بسیار موثر و مفید می باشد.

 

نام مقاله کاربرد واقعیت مجازی در سیستم های راهیابی خروج از آتش ساختمان

 

Can active and passive wayfinding systems support fire evacuation in buildings? Insights from a virtual reality-based experiment

Gabriele Bernardini a, Ruggiero Lovreglio b, Enrico Quagliarini a, Marco D’Orazio
نام ژورنال منتشر کننده مقاله

Journal of Building Engineering

Volume 74, 1 September 2023, 106778

 

نقش واقعیت مجازی و BIM در سیستم های راهیابی خروج از آتش (خلاصه مقاله )

تخلیه به موقع ساختمان در صورت بروز آتش سوزی اهمیت بسیار زیادی دارد و این مساله نیز به مسیر های تخلیه انتخابی ساکنین وابسته است. در تحقیقات جدید سیستم های راهیابی اضطراری یا EWS مختلفی پیشنهاد شده اند که بر دو نوع فعال و غیر فعال هستند. سیستم های راهیابی فعال با کمک واقعیت مجازی، مدلسازی ساختمان، انواع سنسور ها و یا حتی خود سنسور های دود و حرارت، بهترین مسیر را به ساکنین گرفتار در حریق و ماموران آتش نشانی پیشنهاد می کند. که خود در حفظ جان ماموران آتش نشانی و اطفا به موقع و موثر آتش نیز نقش قابل قبولی می تواند داشته باشد.
واقعیت مجای می تواند در مراحل طراحی و ارزیابی استفاده شود و سیستم های راهیبای را برای اینکه آیا می تواند به صورت درستی از تخلیه ساختمان حمایت کند آزمون نماید. در مقاله کنونی سه نوع سیستم راهیابی جهت تخلیه ساختمان را در نظر گرفته اند و از واقعیت مجازی در شرایط مختلف روشن، خاموش و دود برای تست این سیستم ها استفاده کرده اند. در حالی که سیستم های راهیابی فعال در مسیر های تک جهتی موثر تر است ، قابلیت ها و پتانسیل های توسعه این سیستم ها را نیز به دست می آورد.
این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی