در مقاله کنونی پروژه ای برای حمایت از همکاری در زمینه openBIM و شبیه سازی واقعیت مجازی 4 بعدی ارائه شده است و چارچوبی جهت بدست آوردن فایل های BCF از نرم افزارهای واقعیت مجازی تعریف گردیده است، به نحوی که فایل های بدست آمده در نرم افزارهای BIM قابل استفاده باشند.

 

نام مقاله BIM به انگلیسی

 

An OpenBIM-based 4D approach to support coordination meetings in virtual reality environments

Aissa Khorchi, Conrad Boton

نام ژورنال منتشر کننده مقاله

Journal of Building Engineering

Volume 85, 15 May 2024, 108647

این ژورنال با نام مجله مهندسی ساختمان یک ژورنال بین رشته ای محسوب می شود که تمامی تحقیفات مربوط به ساخت سازه و تحقیقات BIM از مرحله طراحی تا ساخت، بهره برداری، عملکرد، نگهداری و تخریب را منتشر می کند.

 

خلاصه مقاله ی ” یک روش بر پایه ی بعد چهارم BIM (بیم) برای حمایت از همکاری موثر در محیط های واقعیت مجازی”

 

 

هماهنگ کردن فن آوری واقعیت مجازی در محیط های چهار بعدی با نرم افزارهای BIM محدودیت های خاصی دارد به نحوی که بیشتر از تصاویر و ویژگی های بصری پروژه حمایت می کنند. اما در مقاله کنونی امکان ایجاد همکاری و مشارکت بین بخش BIM و واقعیت مجازی با فرمت BCF را ایجاد کرده است به نحوی که روش کنونی یک مدل سه بعدی IFC و یک نرم افزار واقعیت مجازی که برای شبیه سازی در محیط 4 بعدی کاربرد دارد را با یکدیگر هماهنگ می کند تا قابلیت انتقال داده ها و اطلاعات بین این دو محیط فراهم گردد.

در نهایت با کمک این روش می توان مدل های BCF را در نرم افزارها و محیط های واقعیت مجازی پیاده سازی کرد. این توسعه می تواند به موفقیت بیشتر پروژه با کمک ایجاد امکان ارائه اطلاعات مهندسی از محیط واقعیت مجازی ارائه شده ، کمک کند.

 

کلمات کلیدی: 

 

واقعیت مجازی در ساخت و ساز

شبیه سازی 4 بعدی

 

Construction virtual reality
4D simulation
BIM collaboration format (BCF)
OpenBIM
Collaboration

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی