با توسعه سیستم اطلاعات جغرافیایی (Geographic Information System – GIS) مفهوم شهر دیجیتال به طور گسترده ای قابل تصور شده است و در بسیاری از شهرهای دنیا در حال اجرا می باشد. البته در عمل، اغلب مدل های جغرافیایی GIS خصیصه ها و شبیه سازی ضعیفی دارند. مدلسازی اطلاعات ساختمان یا همان BIM یک فرایند در بر گیرنده تولید و مدیریت ارائه دیجیتال خصیصه های فیزیکی و عملیاتی ساختمان می باشد که در پروژه های کمی استفاده شده است. اما برای رسیدن به مدل های دیجیتال شهری سه بعدی، باید مشکل شبیه سازی ساختمان ها به طور کامل رفع گردد.

به این معنی که بین تکنولوژی GIS و BIM یک ارتباط تنگاتنگ وجود دارد و بدون استفاده از بیم در پروژه های ساختمانی، ایده شهر دیجیتال ، قابل عملی شدن نخواهد بود.

GIS یا سیستم اطلاعات جغرافیایی چیست؟

GISیا سامانه اطلاعات جغرافیایی یک سامانه اطلاعاتی است که اطلاعات جغرافیایی را تولید، پردازش، تحلیل و مدیریت می کند. این سمانه به طور خلاصه اطلاعات جغرافیایی را مدیریت و واکاوی می کند.

 

کاربرد GIS چیست؟

GIS یا سیستم اطلاعات جغرافیایی ، ابزارهای براساس کامپیوتری هستند که جهت ذخیره، انالیز بصری، و تجزیه و تحلیل داده های جغرافیایی استفاده می شود. داده های جغرافیایی خصیصه های مکان جغرافیایی را شناسایی می کند.

 

یک سیستم اطلاعات جغرافیایی ، یک سیستم کامپیوتری می باشد که اطلاعات جغرافیایی را انالیز و نمایش می دهد.این سیستم پنج جزء کلیدی را شامل می شود، سخت افزار، نرم افزار، داده ها، مردم و متد ها.

 

کاربر GIS در شهر ها چیست؟

GIS در برنامه ریزی شهری مدلسازی و انالیز های بخصوصی را اماده می کند که می تواند در برنامه ریزی های خدمات شهری و توسعه ان استفاده شود.

مانند انتخاب مکان مناسب برای ایستگاه های اتوبوس و مترو، انالیز کیفیت زمین، مدلسازی ترافیک شهری، کاربرد زمین های مناطق مختلف، پیش بینی مشکلات، معضلات و خطرات از جمله فرسایش زمین.

 

 

GIS در شهر دیجیتال چگونه استفاده می شود؟

GIS(Geographic Information System) به یک بخش زیر ساختی از زندگی روزانه ما تبدیل شده است. GIS یک ساخت اطلاعاتی فراهم می کند که با تمام فرایند های شهر دیجیتال اعم از برنامه ریزی، تحلیل داده، توسعه و نگهداری ادغام شده است.

شهر دیجیتال یا شهر هوشمند چیست؟

یک شهر هوشمند، را می توان یک منطقه سهری مدرن از نظر تکنولوژی می دانند که با روش های مختلف و سنسور های خاص داده های مورد نیاز خود را از سطح شهر جمع آوری می کند. این داده ها برای مدیریت منابع ، خدمات دولتی و اجتماعی ، سرویس های خاص مانند اتش نشانی و اورژانس، و حتی برنامه ریزی ها و امار گیری های هوشمنده دولتی استفاده می شود. که به طور کلی خدمات اجتماعی را بهبود و ارتقا دادهو شرایطزندگی را بهبود می بخشد.

 

منابع اطلاعاتی شهر دیجیتال هوشمند چیست؟

برای جمع آوری این داده ها، از اطلاعات دستگاه های هوشمند سطح شهر از جمله سنسور ها و دوربین هایی که جهت جمع آوری داده ها در سطح شهر نصب گردیده است است فا اده می شود.

از این رو اطلاعات مدل مجازی شهر در این سیستم به راحتی به روز می گردد.

از مدل سازی اطلاعات ساختمان تا مدلسازی اطلاعات شهر

نام مقاله

 

FROM BUILDING INFORMATION MODELING TO CITY INFORMATION MODELING

تاریخ  انتشار مقاله

دسامبر ۲۰۱۳

ژورنال منتشر کننده مقاله

http://www.itcon.org/2014/17

 

با توسعه سیستم اطلاعاتی جغرافیایی (جئو گرافیکی) ، رویای شهر دیجیتال بیش از پیش به واقعیت نزدیک شد و در بسیاری از نقاط این سیستم اجرا شد. اما سیستم اطلاعاتی جغرافیایی به خوبی شبیه سازی و داده پردازی نشده بود. در عین حال مدلسازی اطلاعات ساختمان که خود یک پروسه تولید و مدیریت ارائه دیجیتال خصیصه های فیزیکی و کاربردی سازه می باشد، در ابعاد کوچکتری از یک شهر و فقط در یک سازه بخصوص اجرا می شود.

برای تکمیل و ارتقای شبیه سازی سه بعدی در پروژه شهر دیجیتال ، یک فریمورک ادغام شده از کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمانکاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان یا همان تکنولوژی BIM در GIS طراحی شده است. که ما را به مفهوم جدید مدلسازی اطلاعات شهری می رساند. و هدف آن استفاده از مزایای مدل سازی اطلاعات ساختمان در ساختار شهر و مدیریت شهری می باشد. در مقاله ای که معرفی می کنیم این مفهوم پیشننهاد و مزایا و معایب آن مورد بحث قرار داده شده است. طرحواره داده ها ی که BIM و GIS ، مقایسه گردیده است. همچنین یک نمونه مطالعه موردی در این زمینه ارائه گردیده است که پتانسیل های CIM یا همان مدلسازی اطلاعات شهر را نشان می دهد.

 

کلمات کلیدی:

مدلسازی اطلاعات شهر ، City Information Modeling، BIM، CIM ، CityGML، Semantic Mapping

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

یک پاسخ

  1. ما برای یک پروژه مختصر مزاحمتون شدیم و با برخورد بسیار عالی مدیریت سریعا پروژه آماده شد از همکاری با شما بسیار مفتخر شدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی