استفاده از BIM در زیرساخت های خطوط راه آهن ، عمدتاً  در کشورهای بسیار توسعه یافته مانند بریتانیای کبیر، فرانسه یا سوئد تقریباً از سال 2013 آغاز شد. اما در جمهوری اسلواکی که به طور خاص موضوع این مقاله می باشد، تکنولوژی BIM برای اکثر افرادی که در این زمینه کار می کنند چندان شناخته شده نیست. هدف این مقاله تجزیه و تحلیل دانش در مورد BIM و استفاده از آن در جمهوری اسلواکی است.

روش تحقیق مورد استفاده، توضیع پرسشنامه بین متخصصان شاغل در شرکت های خدمات کشوری در زمینه پیش بینی و ساختمان زیرساخت راه آهن است. که نتایج آن نشان می دهد که تنها 29 درصد از پاسخ دهندگان توانسته اند به این سوال که BIM چیست پاسخ صحیح دهند.

از سوی دیگر این تحقیق اقدام به شناسایی زمینه هایی کرده است که در آنها عدم وجود تکنولوژی خلا بزرگی ایجاد نموده و به حمایت بیشتری نیاز دارد.

این پشتیبانی را می توان با استفاده از مدل ها و فرآیندهای مختلف ساخت و ساز برای رسمی سازی و ادغام مدل سازی اطلاعاتی ساختمان های زیرساخت راه آهن انجام داد.

در مراحل مقدماتی تحقیق که با یک مدل چند بعدی از چرخه حیات راه آهن سروکار دارد، یک مدل نمونه BIM پنج بعدی از راه آهن ایجاد می شود. با استفاده از این مدل پارامترهای اولیه مورد نیاز پیشنهاد و گزارش پروژه تعریف می شود. در نهایت، خروجی های درخواستی و استفاده موثر از آنها نیز تعریف شده است.

 

مدلسازی اطلاعات ساختمان در شهر هوشمند

 

 

تجارب استفاده از BIM در زیرساخت های راه آهن در جمهوری اسلواکی و جمهوری چک

نام مقاله مدلسازی اطلاعات ساختمان معرفی شده:

The Experiences with utilization of BIM in railway infrastructure in Slovak Republic and Czech Republic

نام نویسندگان مقاله

AndrejMatejova – JankaŠestákováa

ژورنال منتشر کننده مقاله مدلسازی اطلاعات ساختمان

Transportation Research Procedia

تاریخ انتشار مقاله

Volume 55, 2021, Pages 1139-1146

 

خلاصه مقاله مدلسازی اطلاعات ساختمان در زمینه کاربرد BIM در توسعه زیرساخت های شبکه راه آهن

 

پیاده سازی بیم در پروژه های پیچیده و دشوار زیر ساخت راه‌آهن که گستردگی به مساحت یک کشور یا حتی چند کشور را شامل می‌شود اهمیت بسیار بالایی دارد. استفاده از بیم کمک می کند که امنیت، تشخیص ریسک ها و نگهداری خطوط راه آهن آسان گردد.

استفاده از بیم در پروژه‌های زیر ساخت راه‌آهن، تجزیه و تحلیل و پردازش داده های سیستم ها و اجزای دشوار راه‌آهن را امکان پذیر می سازد.

بر اساس تجربیات فراوان و تحقیقات سایر کشور ها مزایای ایجاد پروژه ها و گزارش پروژه ها در فرآیند بیم به طور کامل مستند شده است. این تکنولوژی به عنوان یک راه حل استاندارد نهادینه شده برای پروژه های ساختمانی در نظر گرفته شده است در حال حاضر هدف ما بر این است که کاربرد BIM را در انواع پروژه های عظیم کشوری و ساخت و سازهای گسترده راه و ترابری نهادینه نماییم
تکنولوژی BIM یا همان مدل سازی اطلاعات ساختمان برای موسسات و سازمانهای راه‌آهن جهت توسعه زیرساخت های راه اهن شهری و بین شهری، به طور اختصاصی توسعه یافته است. مقاله حال حاضر نشان می‌دهد که در جمهوری اسلواکی آگاهی و تجربیات علمی بسیار کمی در مورد این تکنولوژی وجود دارد. بنابراین در انواع پروژه های ساخت و ساز از آن استفاده نمی شود.
به همین دلیل استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان و مدل ۵ بعدی BIM جهت توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن بسیار اهمیت دارد و باید در این زمینه تحقیقات و مطالعات آکادمیک بیشتری انجام شود. برای افزایش آگاهی از BIM در جمهوری اسلواکی، برگزاری کنفرانس ها، سخنرانی های تخصصی و سمینارهای مختلف بسیار ضروری است.
انقلاب فناوری اطلاعات در صنعت ساختمان در آغاز این هزاره آغاز شد. شرکت های مرتبط در زیرساخت های راه آهن باید با این روند جدید سازگار شوند.
https://arsansarmaye.com/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%af%d9%84-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-bim-%d8%af/
این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی