I-BIM یا مدل سازی اطلاعات ساختمان زیرساخت های جاده ای ، شاخه ای از مدلسازی اطلاعات ساختمان می باشد که در طراحی و مدیریت فرایند های دیجیتال برای زیرساخت های جاده ای استفاده می شود.

همانطور که می دانید هم اکنون پروژه هایی که در زمینه ی زیرساخت های شهری و بین شهری انجام می شوند مانند ساخت و یا بازسازی انواع جاده ها، هزینه و زمان بسیار زیادی بر بخش های دولتی و خصوصی وارد می کنند. بنابراین طراحی و برنامه ریزی بهینه در این زمینه می تواند هزینه ها را کاهش داده و برآیند های مختلفی مانند تطابق جاده های ساخته شده با محیط زیست، بافت شهری و شبکه ی حمل و نقل موجود را ارائه دهد که خود چشم انداز جدیدی در پیش روی مدیران و فعالان این عرصه می گذارد.

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان زیرساخت های جاده ای یا I-BIM

 

نام مقاله :

Building information Modelling (BIM) application for an existing road infrastructure

کاربرد مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) برای زیرساخت های جاده ای موجود

 

نام نویسندگان مقاله:

ValeriaVignalia, Ennia Mariapaola Acerraa, ClaudioLantieria, FedericaDi Vincenzob, GiorgioPiacentinic, StefanoPancaldic

 

انتشار در ژورنال تخصصی BIM و معماری:

Elsevier : Automation in Construction

Volume 128, August 2021, 103752

تاریخ انتشار مقاله:

Received 26 August 2020, Revised 27 April 2021, Accepted 6 May 2021, Available online 19 May 2021

 

خلاصه مقاله:

 

فناوری های جدید در زمینه مدلسازی و طراحی اطلاعات ساختمان، بر فرآیند ساخت زیرساخت های شهری و بین شهری نیز تاثیر گذاشته است. که از مهمترین این فناوری ها مدلسازی اطلاعات ساختمان زیرساخت یا همان I-BIM می باشد که هدف آن تهیه یک سیستم اطلاعات مدیریت فرایندهای دیجیتال برای زیرساخت ها است.

در مقاله ایی که امروز معرفی می کنیم از این فناوری جهت ارتقاء فرایند ساخت یک جاده در شمال ایتالیا به صورت موردی استفاده شده است و تاثیرات و مزایای این تکنولوژی بر زیرساخت های جاده ای موجود نشان داده می شود. در این پروژه یک جاده جدید طراحی می شود که ارتباط آن با شبکه جاده ای و خط راه آهن باید بهینه سازی شود. برای انجام این امر از ابزارهای BIM مانند “Autodesk AutoCAD Civil 3D” و “Revit Structure” استفاده شده است که به ترتیب برای طراحی هندسی جاده و پروژه سازه تونل استفاده می شدند.

در انتها با بررسی نتایج، قدرت I-BIM بر بهینه سازی پروژه های جاده ای و تطابق این زیرساخت ها با بافت های محیطی به اثبات رسیده است.

 

همچنین در این رابطه شما می توانید  پروژه شرکت آرسان سرمایه   در زمینه استفاده از واقعیت مجازی در ساخت عوارضی آزادراه تهران – شمال که در زمینه استفاده از BIM در زیرساخت های شهری و بین شهری می باشد را مشاهده کنید.

 

آدرس مقاله

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S092658052100203X

 

 

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان

خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان

خدمات بیم

خدمات واقعیت مجازی

خدمات BIM

خدمات VR

واقعیت مجازی

شرکت های BIM

انجام پروژه های BIM

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی