مدل BIM قابل تایید چه ویژگی هایی دارد ؟

مدلسازی اطلاعات ساختمان یکی از زمینه های پر درآمد و جدید در صنعت ساخت و ساز است که بسیاری از تحصیلکردگان و دانشجویان رشته های مربوط به این صنعت مانند معماری و عمران را به خود جذب می نماید. اما یادگیری و یافتن کار در زمینه BIM زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که مدل BIM شما شبیه سازی مناسبی از ساختمان و سازه مد نظر باشد. بنابراین شما باید ویژگی ها و شایستگی های مد نظر کارفرمایان و یا بیم منیجر خود را بشناسید و بدانید که مدل BIM مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

در مظلب امروز به اختصار مبحث مدل BIM خوب و قابل تایید را بررسی می کنیم و راهنمایی های لازم در این زمینه به شما ارائه می دهیم.

 

مدل BIM چیست؟

 

یک مدل BIM ، به مدل سه بعدی ساخته شده در نرم افزارهای مربوطه گفته می شود که ویژگی های پروژه اعم از زمان، تعداد نیروی کار، هزینه ، برنامه کاری پروژه و … به آن اضافه شده است یا قرار است اضافه شود. و بر همین اساس هم مدل های بیشتر برای پیش بینی سازه در مراحل بعدی پروژه ساخته خواهد شد.

 

مدل BIM شامل چه مواردی باید باشد؟

فایل BIM باید شامل اطلاعاتی مانند جئومتری ساختمان ، ویژگی های متریال ساختمان ، اطلاعات زمانی ساختمان ، سیستم تاسیساتی ساختمان و… باشد.

 

مدل BIM خوب و قابل تایید چه ویژگی هایی دارد؟

 

مدل BIM باید دقیق باشد!

مدل بیم دقیق و درست ، مدلی است که بهترین تطابق را با سازه مد نظر و محیط اطراف آن داشته باشد. یعنی توسعه، فراینددددد، دقت ، ویژگی های جئومتریک BIM و… که یک مدل BIM باید داشته باشد.

قابل توسعه باشد

مدل خود را در نرم افزاری که همخوانی با نرم افزارهای دیگر اعضای گروه بیم دارد، توسعه دهید و همچنین این مدل را در فرمت درست خروجی بگیرید بدون اینکه جزئیات آن از بین برود.

قابل بازیابی به مراحل قبلی باشد.

یک اشتباه رایج مدلساز های آماتور و تازه کار این است که در حین توسعه مدل و مراحل مختلف آن ورژن های آن را ذخیره نکنند. شما باید با شماره گذاری مرحله به مرحله مدل خود را ذخیره کنید تا اگر خواستید به مرحله قبل برگردید بتوانید فایل مربوطه آن را برگردانید و دوباره کاری نداشته باشید.

نکته دوم این است که فایلی که مدل شما در آن ساخته شده باشد نرم افزارهای ساخت و توسعه مدل های BIM قابلیت ذخیره تعداد خاصی از فرایند ها و اعمال قبلی را دارد مگر آنکه این حافظه پاک شده باشد یا اینکه عملیاتی انجام داده باشید که قابل بازیابی نباشد. مانند تبدیل فرمت مدل. که به همین دلیل هم از فایل شما نتوان استفاده کرد.

ابعاد مناسب داشته باشد.

به واحد و ابعاد مدل مد نظرتان دقت داشته باشید. شما در تنظیمات نرم افزار می توانید ابعاد را تنظیم کنید ابعاد میلیمتری و بسیار ریز مدل را سنگین می کند اما دقت مدل را افزایش می دهد و در اجرای جزئیات مد

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی