بررسی شغل بیم مدلر و مهارت های مورد نیاز آن

یک بیم مدلر ، متخصصی می باشد که می تواند مدل های سه بعدی انواع ساختمان ها و سازه ها را بسازد، مدیریت کند و تغییر دهد.

همانطور که می دانید Building Informatin Modeling (BIM) یک ارائه دیجیتال از خصیصه های فیزیکی و کاربردی یک سازه می باشد. از سوی دیگر BIM یک منبع اطلاعات اشتراکی در مورد سازه می باشد که یک بستر مناسب برای انواع تصمیم گیری ها در طول دوره عمر پروژه مهیا می کند.

این مدل ها حاوی داده های جزئی سازه بوده و تمامی خصیصه های ظاهری و کاربردی آن را شامل می شود. بنابراین می توان گفت که بیم مدلرها اصلی ترین و هسته گروه بیم می باشند که وظیفه ی ساخت و ویرایش مدل های سه بعدی سازه که با نرم افزارهای BIM طراحی و ساخته شده اند را برعهده دارد.

همچنین بیم مدلر ها باید توانایی همکاری و درک خواسته های معماران، طراحان، مهندسان، سرمایه گذاران و دیگر اعضای پروژه را داشته باشند؛ تا بتوانند مدل هایی دقیق و با جزئیات کامل ارائه دهند که کاملا بر طراحی ها و اهداف گروه مهندسان منطبق باشد.

در طی فرایند طراحی و مدلسازی اطلاعات ساختمان شاید اعضای دیگر گروه بیم نیز اهمیت و ارزش بسیاری داشته باشند اما این بیم مدلر ها هستند که تداخلات و اشکالات طراحی ها را پیدا کرده و با کمک مهندسان و طراحان، عیوب سازه را قبل از شروع ساخت و اجرا رفع می نمایند.

علاوه بر این ها، بیم مدلر شخصی است که میزان ساخت پذیری سازه را بررسی می کند، کمیت های ارائه شده را اعتبار سنجی کرده و باید توانایی تخمین هزینه، مدیریت تسهیلات و عملیات مختلف بروزرسانی مدل در طول چرخه عمر ساختمان را داشته باشد.

اما بهر حال باید یاد آور شویم که مهم ترین و پر اهمیت ترین وظیفه بیم مدلر ها بعد از مدل سازی، ایجاد یکپارچگی و سازگاری داده ها در مدل ها و رشته ای مختلف بیم می باشد.

 

بیم مدلر ها چه مهارت هایی باید داشته باشند؟

 

اولین مهارتی که یک بیم مدلر باید داشته باشد مدل سازی سازه با کمک نرم افزارهای BIM می باشد. شما باید بتوانید از نرم افزارهای مختلفی مانند رویت، Navisworks ، Microstation، و یا AutoCAD Civil 3D استفاده نمایید.

البته همیشه برای انتخاب اینکه کدام نرم افزارهای BIM برای یادگیری اولویت دارند یا باید بیشتر در آن ها مهارت داشته باشید ، به نیاز های بازار کار و نرم افزارهای مورد استفاده توسط شرکت های داخلی توجه نمایید. زیرا اگر یک نرم افزار خاص در بین شرکت های BIM کاربرد کمتری داشته باشد، با وجود مهارت بسیار زیاد شما کسی تمایل به استخدام شما نخواد بود زیرا مدل هایی که شما تهیه می نمایید را به سختی می توانند با فعالیت دیگر اعضای گروه هماهنگ نمایند. خروجی گرفتن و تبدیل آن به فرمت نرم افزاری که دیگر اعضای گروه استفاده می کنند وقت و هزینه زیادی خواهد برد و از طرفی بسیاری از جزئیات و داده ها ممکن است در طی پروسه export/import از بین بروند.

به همین دلیل نرم افزارهای Autodesk Revit و Navisworks  را در اولویت خود برای یادگیری مهارت های مورد نیاز بیم مدلر شدن قرار دهید.

 آیا بیم مدلر ، یک شغل مناسب با چشم انداز آینده روشن می باشد؟

در حال حاضر یافتن شغل مناسب برای بیم مدلر های ماهر اصلا کار سختی نیست و می توان گفت هنوز بازار کار به بیم مدلر های ماهر و فعال بیشتری نیاز دارد. همچنین بیم مدلر ها به دلیل نقش بسیار با اهمیت و کلیدی که در گروه BIM برعهده دارند، از پرداختی و حقوق خوبی نیز برخوردار هستند.

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی