مقایسه تری دی مکس و رویت%خدمات vr% طراحی داخلی با واقعیت مجازی یا VR% دکوراسیون داخلی با واقعیت مجازی یا VR% مشاهده و انتخاب متریال مورد نظر با واقعیت مجازی یا VR% مشاهده پلان و موقعیت پذیری با واقعیت مجازی یا VR%

یکی از ملزومات ورود به عرصه مدلسازی اطلاعات ساختمان و فعالیت در این زمینه، شناخت نرم افزارهای BIM مزایا و معایب آن ها می باشد. هر بیم منیجر و بیم مدلر موفق در حین دوره های آموزشی BIM به خوبی یاد می گیرد که با بهترین نرم افزارهای این حوزه کار کند. اما از سوی دیگر باید با نرم افزار هایی که در حین دوره به آن ها آموزش داده نشده نیز آشنا بوده و حتی دلیل خوبی برای انتخاب یا انتخاب نکردن این نرم افزار ها جهت انجام پروژه های BIM  داشته باشد.

از معروف ترین نرم افزارهای BIM  که در بین معماران و طراحان کاملا شناخته شده می باشد، نرم افزارهای تری دی مکس و رویت می باشند. اما این دو نرم افزار چه تفاوت هایی دارند و یادگیری هر کدام از این ها چه مزایایی دارد مساله ای کاملا جدا می باشد. زیرا شما برای یادگیری BIM و نرم افزارهای آن باید زمان زیادی صرف کنید و حتی ساده ترین این نرم افزارها به حد کافی وقت و انرژی شما را خواهد گرفت.

 

آشنایی با نرم افزار تری دی مکس

 

نرم افزار Autodesk 3Ds MAX که پیش از این با نام های 3D Studio  و 3D Studio MAX شناخته می شد، یک نرم افزار برای مدل سازی سه بعدی و گرافیک سه بعدی کامپیوتری می باشد که به شما در ساخت مدل های سه بعدی، انیمیشن ها و گیم ها کمک می نماید. این نرم افزار در کنار پلاگین های موتور رندر قوی می تواند برای شما تصاویر و ویدیوهایی نزدیک به واقعیت تولید نماید.

نرم افزار تری دی مکس اولین بار در آوریل 1996 توسط شرکت اتودسک عرضه گردید. این نرم افزار در زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، برزیلی، پرتقالی، ژاپنی و… ترجمه شده است.

زبان برنامه نویسی این نرم افزار پایتون، سی و سی پلاس پلاس می باشد. افرادی که به این زبان های برنامه نویسی تسلط داشته باشند می توانند پلاگین ها و ابزارهای دلخواه خود را تعریف کنند تا کارها سریع تر و دقیق تر انجام شود.

 

آشنایی با نرم افزار رویت

 

نرم افزار رویت نیز یکی دیگر از نرم افزارهای تولید شده توسط شرکت اتودسک می باشد که اساسا یک نرم افزار BIM مدل سازی اطلاعات ساختمان شناخته می شود. این نرم افزار به طور تخصصی برای معماران و سازه های مهندسی استفاده می شود.

نرم افزار رویت اولین بار در سال 2000 ارائه گردید. و تنها بر روی سیستم عامل ویندوز قابل اجرا است.

پایدار ترین نسخه این نرم افزار در تاریخ آوریل 2022 عرضه گردیده است. (تا زمان نوشتن این مقاله)

نرم افزار رویت دارای ابزارهایی برای مدل سازی سه بعدی، طراحی، جدول زمانی، اشتراک گذاری و واقعیت مجازی می باشد. تنها یک تغییر ساده در مدل سه بعدی باعث به روز رسانی و ایجاد تغییر اتومات در نقشه ها ، پلان ها و دیگر اجزای سازه می گردد.  بنابراین نرم افزار رویت را می توان یک نرم افزار شبیه سازی سه بعدی در نظر گرفت که در دوره های آموزشی BIM اولویت دارد.

 

مقایسه تری دی مکس و رویت

 

نرم افزار تری دی مکس، براساس تکنولوژی قدیمی CAD  پایه گذاری شده است، در حالی که نرم افزار رویت بیشتر برای اهداف BIM استفاده می شود. تری دی مکس، اساسا برای طراحان گرافیکی و گرافیست های سه بعدی استفاده می شود. و در نقطه مقابل رویت یک ابزار طراحی معماری می باشد.

 

آشنایی با نرم افزار اتوکد AutoCAD

 

نرم افزار اتوکد یک نرم افزار دوبعدی و سه بعدی کامپیوتری می باشد که نسخه های دسک تاپ، تحت وب و موبایل آن توسط شرکت اتودسک توسعه داده شده است. این نرم افزار اولین بار در سال 1982 عرضه گریدید و برای پلتفرم های CP/M و PC قابل اجرا بود.

این نرم افزار به 14 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و بر روی سیستم عامل های ویندوز ، macOS، iOS و اندروید قابل اجراست.

اتوکد را یک نرم افزار طراحی کامپیوتری می شناسند که برای پروسه های طراحی متفاوت و در رشته های مختلف قابل استفاده است.

 

 

مقایسه تری دی مکس و اتوکد

 

اگر هدف شما مهارت کافی در زمینه نرم افزارهای BIM می باشد که بتوانید در هر پروژه ای موفق باشید و یک گروه BIM  بسیار عالی تشکیل دهید باید بر اساس وپیش نیاز های انجام پروژه مسلط باشید. اگر در حال یادگیری اتوکد سه بعدی هستید، آنگاه شما تمام اصول پایه طراحی و ساخت را به خوبی خواهید آموخت. پس از آن شما می توانید 3ds max را به همین شکل بیاموزید. اما این بار یادگیری و کسب مهارت در شبیه سازی سه بعدی سازه ها بسیار پیشرفته تر خواهد بود. در نتیجه شما ابتدا بهتر است اول اتوکد و خصوصا اتوکد سه بعدی یاد بگیرید.

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی