مقایسه مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM با معماری سنتی

ساخت و ساز سنتی به معنای طراحی و توصیف سازه روی کاغذ می باشد که هنگام ساخت پیمانکاران با تفسیر این طراحی ها و نقشه ها اقدام به ساخت می کنند. این روش قرن ها ادامه داشت و حتی بسیاری از معماران بدون هیچ گونه نقشه اقدام به ساخت سازه می نمایند.

در دهه های اخیر ساخت ماکت و مدل سه بعدی واقعی نیز از سازه های عظیم تر ارائه می گردید. این مدل های کوچک واقعی یا ماکت ها را معماران بزرگی مانند برونلشکی ( برای گنبد کلیسای جامع فلورانس) و بارتولدی (برای مجسمه آزادی) نیز ساخته اند.

اما ساخت مدل کاغذی یا مقوایی محدودیت های بسیاری داشت، وقت گیر بود، دقیق نبوده و قابل تغییر نیست. از این رو هرچند دانشجویان رشته معماری همچنان ساخت مدل های واقعی و ماکت را در دانشگاه ها می اموزند ، اما کاربرد زیادی در بازار کار نداشته و بعنوان مهارت قابل قبول نخواهد بود.

 

محاسبات و برنامه ریزی همه جانبه پروژه ساختمانی با کمک گروه بیم

 

هرچند می توان گفت که ساختمان ها سه بعد دارند و نقشه های کاغذی دو بعدی می باشند. اما پروژه های ساختمانی را می توان پنج یا شش بعدی در نظر گرفت. زیرا علاوه بر یک سازه سه بعدی ، بعد زمان – برنامه ریزی و هزینه نیز به ان اضافه می شود. که محاسبه دقیق و پیش بینی رخداد های مختلف در فاز های پروژه، محاسبات زیادی در بر داشته و بدون نرم افزار های BIM مانند رپیت قابل دستیابی نخواهد بود.

هرچند نرم افزار اتوکد در سال های اخیر توانسته از نقشه های دو بعدی مدل سه بعدی ارائه دهد اما صرفا یک نرم افزار معماری و پیش نیاز یادگیری BIM بوده و نمی تواند محاسبات دیگر مورد نیاز برای اجرای BIM را در اختیار شما قرار دهد.

در ابندا BIM با همکاری چند گروه از مهندسان کامپیوتر ، عمران و محیط زیست طراحی گردید.

 

افزودن اطلاعات تکمیلی و محاسبات اضافی ، کلمه مدلسازی را به اطلاعات پیوند داد و هم اکنون می توان گفت مدلسازی اطلاعات ساختمان یا همان BIM در قلب معماری مدرن جای گرفته و چشم انداز وسیعی پیش روی شهرسازان و دنیای جدید قرار داده است. به نحوی که با کمک محاسبات BIM ، مفاهیمی مانند شهر های هوشمند به واقعیت بدل شده و گام های بزرگی نه تنها در مدیریت ساخت و پروژه ساختمانی، بلکه در جهت مدیریت شهری و دولتی برداشته شده است.

جایگاه اصلی در مدلسازی اطلاعات ساختمان ، همان محاسبات و اطلاعات دقیق جهت تکمیل پروژه می باشد اما واقعیت مجازی توانسته پیمانکاران و مهندسان را به استفاده از BIM ترغیب نماید زیرا تحربه ملموسی از پروژه باعث می شود که پیمانکاران ، سرمایه گذاران و مهندسان تغییرات جدیدی درخواست کنند و هرچند این امکان در گذشته با نرم افزارهای محدود و طراحی های کاغذی غیر قابل تغییر، باعث هزینه فراوان، محاسبات وقتگیر و عقب افتادن پروژه بوده است اما مدلسازی اطلاعات ساختمان توانسته این خلا را پر کرده و سازه یی باب تصور سفارش دهندگان ارائه دهد.

 

همچنین BIM توانسته طول عمر مفید ساختمان را بالا برده و در مدیریت ساختمان سالیان سال کارایی داشته باشد. هزینه‌های تعمیراتی را به حداقل رسانده و اطلاعات مورد نیاز جهت تعمیرات و یا تغییرات سازه را در اختیار شما قرار دهد.

 

چه مهارت هایی یک متخصص BIM باید داشته باشد؟

 

شما بعنوان یک متخصص بیم باید بتوانید مهارت کار کردن با نرم افزار های بیم را بدست اورده و مزایای BIM را بخوبی بشناسید از جمله مدل سازی پارامتریک ساختمان و قابلیت های همکاری در گروه بیم که مهارت های ضروری و الزامی برای هر بیم مدلر و بیم منیجر می باشد. هرچند به مرور و با کسب تجربه این مهارت ها را کسب خواهید کرد اما اگر بخواهید به عنوان یک بیم مدلر و متخصص BIM وارد گروه بیم شوید، از شما توقع خواهند داشت که نه تنها متخصص نرم افزار های BIM باشید بلکه مهارت هماهنگی و همکاری در گروه بیم را داشته باشید.

 

چه شرایطی پذیرش بیم  را تسهیل می کند؟

 

استفاده از BIM باید به صورتی باشد که معماران، مهندسان و پیمانکاران از به نتیجه رسیدن پروژه های BIM اطمینان داشته باشند و دیدگاه مثبتی در بیمچن پیمانکاران و سازندگان ایجاد کند‌.

استانداردهای BIM ، راهنماها و قرارداد های BIM ، آموزش BIM ، قابلیت ایجاد تغییرات مورد نیاز سازمانی ، مدلسازی اطلاعات ساختمان را به ظهور ساختمان های آینده و طراحی، ساخت و بهره برداری هوشمند نزدیک می کند‌.

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی