آشنایی با رشته معماری داخلی - کاهش مصرف آب با کمک BIM مدلسازی اطلاعات ساختمان -

کاربرد مدل سازی اطلاعات ساختمان در ارزیابی پایداری سازه

معماری پایدار یا پایا گرایش نوین از ساختمان سازی و معماری می باشد که به دنبال ساخت سازه های سبز و با حداقل اثرات منفی بر محیط زیست می باشد. مفهوم ساختمان پایدار یا ساختمان سبز در حال حاضر و با کاهش منابع زیست محیطی و افزایش آلودگی ها اهمیت بیشتری پیدا کرده و در حال حاضر بسیاری از کشور ها و دولت ها به آن توجه ویژه ای نموده اند.
یک ساختمان در مراحل مختلف ساخت، از تخریب و خاکبرداری تا ساخت و بهره برداری آلودگی و پسماند های بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر در زمان بهره برداری از سازه، ساختمان های سبز برای گرمایش و سرمایش انرژی کمتری مصرف نموده و به طور کلی افزایش بهره وری انرژی در این ساختمان ها اولویت بالایی دارد.
متولیان و مهندسان فعال در حوزه ساخت و ساز، جهت رسیدن به ساختمان پایدار و سبز، از فنآوری های جدید جهت انجام محاسبات، ارزیابی ها و پیش بینی های مورد نیاز بهره می برند. ارزیابی پایداری ساختمان یک روش کلیدی برای ساخت ساختمان های پایدار می باشد که به دلیل جدید بودن استفاده از آن ها بسیار زمان بر و پیچیده است. اما تکنولوژی BIM یا همان مدلسازی اطلاعات ساختمان توانسته خلا موجود را برطرف کرده و با ایجاد امکان ذخیره سازی مداوم داده ها، تحلیل داده ها و پیش بینی براساس داده های موجود، و نیز طراحی یکپارچه ساختمان نقش اساسی در طراحی و ساخت ساختمان هایی سبز تر و پایدار تر ایفا نماید.

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی