کاربرد مدل سازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی در طراحی سیستم اطفاء حریق آنی و زمان واقعی

کاربرد مدل سازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی در طراحی سیستم اطفاء حریق آنی و زمان واقعی

در دهه های اخیر نقشه های اعلام و اطفاء حریق دو بعدی جهت تعیین محل های خطرناک و همچنین مسیر های تخلیه برای ساختمان های عظیم و برج ها معمول شده اند. اما تفسیر این نقشه ها برای افرادی که از معماری و نقشه های عمرانی سر در نمی آورند بسیار مشکل می باشد. همچنین این نقشه ها در محل هایی که برای عموم قابل مشاهده باشد نصب نمی گردد. بنا براین همچنان خسارات آتش سوزی در سطح جهانی بسیار بالا و خارج از کنترل می باشد.
اما یکی از راه کارهای پیشنهاد شده در سطح آکادمیک استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی می باشد. این تکنولوژی توانسته روند به سرانجام رساندن پروژه های ساختمانی را به طور کلی دگرگون سازد، برنامه ریزی دقیقی برای گروه سازندگان ، پیمانکاران و سرمایه گذاران ارائه دهد و ریسک های پروژه را به حداقل برساند. اما مزایای مدلسازی اطلاعات ساختمان تنها به مرحله ساخت سازه محدود نمی شود و اطلاعات موجود از سازه برای مدیریت و زندگی بهتر قابل استفاده خواهد بود. از این رو افزودن نقشه های اعلام ، اطفا و تخلیه ساختمان برای مدیریت بحران و بلایای طبیعی و غیر طبیعی بسیار حیاتی می باشد.
در پروژه کنونی از یک فاصله سنج لیزری جهت تعریف نقشه های تخلیه ساختمان استفاده شده است. نتیجه مد نظر یافتن بهترین خروجی ، خط سبز مجازی (مسیر امن مجازی ) و فاصله کوتاهترین مسیر از مکان کنونی تا نقطه خروجی ساختمان می باشد.

 

نام مقاله:

A real-time fire evacuation system based on the integration of Building Information Modeling and Augmented Reality

یک سیستم زمان واقعی اطفاء حریق براساس شبیه سازی مدل سازی اطلاعات ساختمان و واقعیت افزوده (واقعیت مجازی)

 

نام نویسندگان مقاله

Somjintana Kanangkaew, Noppadon Jokkaw

ژورنال منتشر کننده مقاله :

Journal of Building Engineering

شماره 67 – 15 May 2023, 105883

 

خلاصه مقاله ی “یک سیستم زمان واقعی اطفاء حریق براساس شبیه سازی مدل سازی اطلاعات ساختمان و واقعیت افزوده (واقعیت مجازی)”

 

سیستم پیشنهادی در این مقاله ، یک برنامه کاربردی براساس بیم (BIM) و واقعیت افزوده مجازی می باشد که به تخلیه سریع ساختمان هنگام آتش سوزی کمک می کند و اطلاعات تخلیه مکان های خطرناک را سریعا در دسترس ساکنین و مدیران ساختمان قرار می دهد.
این سیستم طی یک مطالعه موردی، با کمک اندازه گیری فاصله به طور مداوم برای تایید درستی سیستم با کمک نشانه هایی با الگوهای تعریف شده در مدل سه بعدی استفاده کردید . در محیط های مجازی مدل سه بعدی براساس سیستم کالیبراسیون داخلی برنامه مورد آزمایش قرار گرفت.

 

روش های اضطراری مواجهه با آتش سوزی در ساختمان

یکی از حیاتی ترین پاسخ های اولیه به آتش سوزی تخلیه کارآمد ساختمان و نجات افرادی است که در بین آتش گیر افتاده اند. با این حال این اهمیت دارد که مسیر ایمنی که به ساکنین در زمان آتش سوزی اعلام می شود با در نظر گرفتن تغییرات نقشه ساختمان، وسایل و تجهیزاتی که راه را مسدود کرده اند و مکان های درگیر در آتش سوزی می باشد. بنابراین نمی توان یک مسیر ایمن ثابت برای تمامی بلایا و اتفاقات ناگوار در نظر گرفت.

چارچوب در نظر گرفته شده برای پروژه ادغام مدل سازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی جهت طراحی نقشه های اطفا حریق

 

معماری سیستم در این تحقیق، چهار مرحله طراحی را شامل می شود:
1- نوشتن 2- BIM 3- مکانی که نشانگر مشخص می کند 4- برنامه نویسی و 5- آزمایش

در این تحقیق ادغام مدلسازی اطلاعات ساختمان و واقعیت مجازی به خوبی قابل اعمال است و حتی به آپدیت مداوم مدل دیجیتال، ذخیره سازی سریع داده ها و قالب فایل استاندارد قابل استفاده مجدد بسیار کمک می نماید. نرم افزار نهایی می تواند حتی موقعیت کاربر در محیط را به راحتی تشخیص دهد و کوتاه ترین مسیر امن را به وی اعلام کند.

 

نتیجه گیری

 

در سیستم پیشنهادی این مقاله یک نرم افزار و برنامه کاربردی مبتنی بر BIM و واقعیت مجازی ارائه شده است که دسترسی فوری به داده های زمان واقعی ساختمان را ممکن می سازد. در این پروژه استفاده از واقعیت مجازی در کنار مدل سازی اطلاعات ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد و در طی آزمایش های مداوم با کمک کالیبراسیون داخلی برنامه ، صحت این سیستم اندازه گیری گردید.

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی