آشنایی با نرم افزار sketchup

SketchUP تنها یک نرم افزار خاص نیست بلکه مجموعه از نرم افزارهای طراحی می باشد. اما SketchUp PRO Desktop یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی می باشد که در رشته های مختلف صنعتی و هنری مانند معماری، طراحی داخلی، طراحی صنعتی، معماری ناظر، عمران، مهندسی مکانیک، تئاتر  و… می باشد.

هم اکنون این نرم افزار متعلق به شرکت تریمبل می باشد، که نسخه های اپلکیشن تحت وب، رایگان، و اشتراک های غیر رایگان دانش آموزی، حرفه ای و بازاری در دسترس می باشد. نسخه رایگان این نرم افزار حدود 7 روز مهلت تست دارد.

 

تاریخچه نرم افزار sketchup

 

اولین بار این نرم افزار توسط شرکت @Last Software  که در سال 1999 تاسیس شده بود در سال 2000 میلادی به بازار عرضه گردید و هدف آن ابزاری برای ساخت محتوای سه بعدی بود که ابزارهایی برای مدلسازی حرفه ای ارائه می داد. در همان سال این نرم افزار جایزه مخاطبین را برد.

شرکت @Last Software در سال 2006 توسط گوگل خریداری شده است. که دلیل آن پلاگین Google Earth این نرم افزار بود و یک سال بعد نیز نسخه جدید نرم افزار SketchUP به بازار عرضه شد.

آخرین نسخه ی نرم افزار SketchUP که توسط گوگل عرضه شد در سال 2010 میلادی و نسخه 8 آن بود که با افزودن model geolocation with Google Maps و Builder Maker integration ارائه شده بود. اطلاعات مکانی یا همان Geolocation همیشه در فایل های KMZ ذخیره می شود. اما اطلاعات مدلسازی ساختمان با پسوند SKP ذخیره می شد.

در نهایت سال 2012 شرکت Trimble Navigation این نرم افزار را از گوگل خریداری کرد و ورژن جدید آن را در سال 2013 به بازار عرضه کرد.

 

ویژگی ها و امکانات نرم افزار SketcUP

 

مهم ترین و تنها معیاری که یک بیم مدلر و یا بیم منیجر گروه بیم نیاز دارد که هنگام انتخاب نرم افزار BIM باید در نظر بگیرد. امکانات یک نرم  SketchUP به صورت زیر است:

طراحی دو بعدی

مدلسازی سه بعدی

شبیه سازی سه بعدی

API

کنترل دسترسی و اجازه ها

انیمیشن

کتابخانه سمبل های از پیش ساخته معماری

Annotations

 

آشنایی با نرم افزار SketchUP Studio

 

در این نسخه نرم افزار SketchUP تمامی امکانات حرفه ای نرم افزار به همراه امکان موتور رندر V-Ray در دسترس می باشد.

 

آشنایی با نرم افزار SketchUP PRO

 

نسخه حرفه ای نرم افزار SketchUP شامل مدلر های سه بعدی ، امکانات ایمپورت و اکسپورت در فرمت های مختلف، دسترسی به مدل های از پیش ساخته یا همان 3D Warehouse، دسترسی به کتابخانه نرم افزار، دسترسی به قالب های دو بعدی نرم افزارساخت مدل هایی با استایل لبه های مختلف و… در اختیار شما می باشد.

همچنین با سرور Trimble Connect متصل شده و از مدل های پیش ساخته ی 3D Warehouse بعنوان مرجع استفاده می کند. از طریق این نرم افزار می توانید گزارش عام از پیش ساخته شده تهیه کنید و اشیا مرجع زیادی نیز هنگام اتصال این نرم افزار به اینترنت و سرور نرم افزار در اختیار شما می باشد.

 

آشنایی با نسخه GO

 

پیش از این نسخه SketchUP GO را بعنوان نسخه بازاری یا Shop  می شناختند که امکاناتی مانند مدلر های موبایل و تحت وب دارد و بسیاری از مدلر های حرفه ای از این نسخه استفاده می کنند.

 

نسخه رایگان نرم افزار SketchUP

 

در نوامبر 2017 نسخه رایگان این نرم افزار به بازار عرضه شد و مانند یک اپلیکیشن تحت وب عمل می کرد. طراحی ها در این ورژن به صورت محلی بعنوان یک فایل SKP و یا تحت وب (ابری) ذخیره می شوند. یا اینکه می توان از آن ها با پسوند STL خروجی گرفت.

 

کاربرد نرم افزار SketchUP در BIM مدلسازی اطلاعات ساختمان

 

نرم افزار SketchUP تمامی ابزارهای مورد نیاز برای مدلسازی اطلاعات ساختمان را در بر می گیرد و به نحوی یک ابزار همه کاره برای بیم مدلر ها است اما برخی ویژگی های بسیار مهم و مورد نیاز مانند زمان بندی پیشرفته و parametric families را ندارد و برای پروژه های عظیم مدلسازی اطلاعات ساختمان / BIM محدودیت هایی دارد.

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی