توسعه فناوری ها و تحقق برنامه های توسعه سبب شده است که شرایط شغلی در دنیا به شدت و سرعت بسیار زیاد تغییر کند.
در این بین شایستگی های رشته ساختمان از تنوع بسیار زیادی برخوردار است که هر روز با ظهور مصالح و مواد جدید تر و متد ها ی موفق تر نیاز به آموزش و همگام شدن با دنیای فناوری را بیشتر می کند.
مهم ترین و مورد توجه ترین این فناوری ها تکنولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان می باشد که با ترکیبی از آموزه های معماری و عمران، نرم افزارهای مدلسازی و تکنولوژی واقعیت مجازی دریچه جدیدی به روی صنعت ساختمان باز کرده است. که با وجود اینکه چندان نیز نوپا و جدید نمی باشد اما بسیار ناشناخته بوده و هنوز پتانسیل های این رشته به طور کامل کشف نگردیده است. از سوی دیگر ظهور فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری جدید تر راه را برای پیشرفت بیشتر مدلسازی اطلاعات ساختمان باز کرده و شرایط این رشته را به روز تر می کند.
به همین دلیل هر شخصی که علاقمند به فعالیت در رشته های مربوط به صنعت ساختمان مانند معماری ، عمران، طراحی داخلی و … باشد می تواند به نحوی با آموزش BIM و یادگیری مدلسازی اطلاعات ساختمان راه خود را برای ورود به بازار کار هموار تر نماید. و تمامی افراد متخصص BIM مانند بیم مدلر ها و بیم منیجر ها باید یادگیری ، مطالعه و تحقیق را جزئی از برنامه روزانه خود بدانند.
متخصص BIM باید بتواند قبل از اجرای پروژه مقدار مصالح و ابزارهای مصرفی را با کمک نرم افزارهای BIM مانند رویت و NavisWorks تخمین زده و آنچه که قرار است ساخته شود را با کمک نرم افزارهای مدلسازی و طراحی مانند اتوکد، Sketchup، و 3Ds MAX، ترسیم و تجسم نمایند.
همچنین باید بتوانند نقشه های دو بعدی را به طور دقیق مطالعه کرده و در تهیه گزارش و کشیدن نقشه ساختمانی نیز مهارت داشته باشد.
جهت اجرای یک سازه ابتدا مهندسان و معماران طرح نهایی را در ذهن خود تجسم می کنند و سپس با کمک ترسیم نقشه های دو بعدی و مدلسازی سه بعدی، اندیشه خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند.
نقشه را می توان زبان افراد فنی و مهندسان دانست. و هر فردی که بخواهد در صنعت ساختمان به اشتغال بپردازد باید بتواند رموز این زبان را درک نمایند.
به همین دلیل هنرجویان و کارآموزان تازه کار معمولا در دوره های آموزشی می آموزند که با استفاده از وسایل نقشه کشی دستی طرح و نقشه ساختمان را پیاده سازی کند و استاندارد های نقشه کشی و ساخت سازه را بشناسد و رعایت نماید.
ابزارهای ترسیم و نقشه کشی دو بعدی
به طور کلی هر کار هنری در هر زمینه ای برای رسیدن به بهترین نتیجه علاوه بر آموزش نیاز به ابزارها و لوازم تخصصی خاصی دارد. و هرچه این رشته مانند معماری با رشته های فنی و مهندسی در ارتباط باشد لوازم و ابزار اندازه گیری نیز مورد نیاز می شود.
لوازم و ابزاری که هر فردی برای نقشه کشی و ترسیم نقشه دارد به طور کلی در زیر لیست می نماییم:
تخته رسم
میز نقشه کشی
میز نور
صندلی
چراغ میز
دستگاه درافتینگ
خط کش تی
خط کش ریلی
کاغذ پوستی
کاغ کالک
برس
کاغذ شطرنجی
چسب

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی