ابعاد مختلف بیم کدامند؟

یکی از تکنولوژی های نو ظهور در دنیای امروز که بسیار رشد سریع و پر شتابی داشت، مدل سازی اطلاعات ساختمان می باشد. مدل سازی اطلاعات ساختمان یا همان BIM  که می توان گفت به نحوی از هوش مصنوعی و شبیه سازی کامپیوتری سازه های در حال اجرا بهره می برد، مطمئن ترین راه برای کاهش ریسک ساختمان سازی و اجرای پروژه های عمرانی می باشد. این تکنولوژی بر خلاف سرعت و پیشرفتی که BIM در بخش تکنولوژی و نرم افزار و سخت افزار مربوطه داشت، متاسفانه نتوانست با اقبال خوبی در بین مهندسان، پیمانکاران و سرمایه گذاران مواجه شود و این مشکل نه تنها در ایران که در بسیاری از کشور های دنیا وجود داشت.

در مقاله کنونی معرفی کوتاهی از مدلسازی اطلاعات ساختمان یا همان BIM به شما ارائه می دهیم و ابعاد مختلف این تکنولوژی را بررسی می کنیم.

معرفی مدل سازی اطلاعات ساختمان

به طور خلاصه به تکنولوژی شبیه سازی سازه و مراحل ساخت آن توسط نرم افزارهای مختلف اعم از رویت، Navisworks و بازبینی آن با کمک سخت افزارهای واقعیت مجازی، مدلسازی اطلاعات ساختمان یا BIM می گویند.

این تکنولوژی یک مدل سازی سه بعدی ساده نخواهد بود. بلکه با ترکیب نقشه های دوبعدی مختلف موجود از سازه های الکتریکی، تاسیسات مکانیکی و نقشه کلی سازه، خطاها ، مشکلات، هزینه ها، ریسک ها، تداخلات و اشتباهات طراحی را نیز پیدا می کند. و از سوی دیگر با شبیه سازی مراحل مختلف ساخت سازه برنامه زمانی و مالی پروژه را نیز پیش بینی می نماید. که خود اهرم قدرتمندی جهت کاهش بار روانی و استرس ساخت سازه ، خصوصا در مورد ساختمان های عظیم می باشد.

ابعاد مختلف بیم / BIM

همانطور که گفتیم مدلسازی اطلاعات ساختمان یا همان بیم، تمامی مراحل ساخت سازه را شبیه سازی می کند و تمامی جزئیات سازه را در نرم افزارهای سه بعدی و نرم افزارهای محاسباتی تحلیل می نماید. از این رو نمی توان گفت که این تکنولوژی تک بعدی است. بلکه تکنولوژی مدل سازی اطلاعات ساختمان یک تکنولوژی حداقل هفت بعدی می باشد که تمامی جنبه های سازه را در بر می گیرد.

بعد اول : بیم سه بعدی و حجم هندسی سازه

در این بعد تنها مدل سه بعدی سازه ساخته می شود. این بعد را می توان ارائه دیجیتال

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی