سطوح مختلف BIM از توسعه یا LOD : BIM Level of Development

 

 

 

معنی LOD در BIM یا مدلسازی اطلاعات ساختمان چیست؟

 

LOD به معنای سطح جزئات یا سطح توسعه طرح می باشد.

این اصطلاح درصد دقت مدل را به شما نشان می داد.

 

 

 

سطوح LOD در مدل سازی اطلاعات ساختمان یا BIM چیست؟

 

 

در صنعت ساختمان و همچنین مدلسازی اطلاعات ساختمان ، LOD به معنای سطوح توسعه یا درجات جزئیات و دقت مدل ساخته شده از سازه گفته می شود.

درجات LID از ۱۰۰ یعنی مفهوم و طرح اولیه ( کانسپت ) تا ۵۰۰ زمانیکه عناصر به به طور دقیق ساخته شدا اند و یعنی زمان ساخت تعریف شده است.

 

LOD : BIM Level of Development یک استاندارد صنعتی است که تعریف می کند که چگونه حجم های سه بعدی مدل سازه می توانند سطوح مختلفی از اصلاحات و جزئیات را بدست آورند. این استاندارد بعنوان معیاری برای اندازه گیری سطح خدمات مورد نیاز استفاده می شود.

توسعه مدل ها به این صورت هدف ساخت صحنه های مختلفی از طراحی ، واقعیت مجازی، construction-caliber quantities، برنامه ریزی ها، تخمین ها، کنترل های در سایت و… می باشد در LOD : BIM Level of Development ما از خصوصیات سطح جزئیات یا همان LOD بعنوان راهنما استفاده می کنیم.

 

سطوح مختلف BIM

 

LOD 100 یا همان سطح پیش طراحی که بر عهده معماران سازه می باشد به این سطح سطح طراحی کانسپت نیز گفته می شود می توان گفت که مدل های سه بعدی سازه در این سطح توسعه داده می شوند تا اطلاعات سطح پایه را ارائه دهند. در این سطح پارامتر های مساحت، ارتفاع یا بلندی، مکان، ترتیب و… باید تعریف شوند و رفع اشکال گردند.

 

LOD 200 یا سطح طراحی شماتیک

 

مدل های عمومی که در آن ها عناصر با ارقام و اندازه ها و اشکال تقریبی مدل سازی می شوند. در این سطح باید داده های غیر هندسی و اطلاعات جانبی به عناصر مدل متصل گردند.

 

LOD 300 یا سطح توسعه طراحی که بر عهده مهندسان می باشد

 

ارائه گرافیک عنصر های مدل بعنوان یک سیستم خاص را سطح طراحی جزئیات می گویند. اندازه، تعداد، شکل، مکان، ترتیب و… و همچنین اطلاعات غیر

گرافیکی نیز در این مرحله به مدل ما متصل می شوند.

 

LOD 350 یا همان مستند سازی ساخت و ساز

 

در این مرحله بررسی می گردد که عناصر سازه با دیگر سیستم ها و عناصر موجود در مدل چگونه مرتبط می شوند.

 

LOD 400 یا همان مرحله ساخت و ساز

 

مونتاز عناصر مدل با جزئیات کامل اطلاعات اضافی بعلاوه مقدار ، اندازه، شکل و… خاص.

 

LOD 500 یا سطح بهره برداری از سازه

 

به علاوه دقت زیاد در اطلاعات اندازه، شکل، مکان، مقدار ، ترتبیب و دیگر اطلاعات غیر هندسی ، عناصر را با یکدیگر موتاژ کرده تا بتوان نحوه کاربرد سازه و نگهداری آن را بررسی کرد.

 

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی