مقایسه بین Catia  و SolidWorks و کاربرد آن ها در BIM%خدمات vr% طراحی داخلی با واقعیت مجازی یا VR% دکوراسیون داخلی با واقعیت مجازی یا VR% مشاهده و انتخاب متریال مورد نظر با واقعیت مجازی یا VR% مشاهده پلان و موقعیت پذیری با واقعیت مجازی یا VR%

مقایسه بین Catia  و SolidWorks و کاربرد آن ها در BIM

 

نرم افزارهای Catia   و Solidworks هر دو محصول کمپانی CAD می باشند و از بسیاری جهات به هم شبیه هستند. نرم افزار Catia به طور عمده تمرکز دارد بر مدلسازی سطوح و برای صنایع ماشین سازی و هواپیماسازی کاربرد بیشتر دارد.

نرم افزار Solidworks از سوی دیگر برای مدلسازی قطعات سه بعدی و مونتاژ استفاده می شود.

این دو نرم افزار هردو نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی هستند.

Solidworks رابط کاربری ساده تری داشته و برای مدلسازان تازه کار بسیار عالی است اما Catia  برای مدلسازان پیشرفته و باتجربه بهتر است.

 

Solidworks شناخته شده است برای رابط کاربری آسان و قابل فهم که انتخاب خوبی برای افرادی است که می خواهند یک نرم افزار را به سرعت یاد گرفته و وارد عرصه دیزاین و طراحی شوند. اما Catia برای طراحی های پیچیده و در صنایعی مانند مهندسی مکانیک و هوا فضا کاربرد دارد  و قابلیت های پیشرفته تر و طراحی های پیچیده ای دارد.

هر دو نرم افزار خصیصه های متفاوتی دارند که براساس صنعت و طراحی خاصی که شما مد نظرتان هست قابل استفاده هستند.

 

معرفی نرم افزار CATIA

 

اسم نرم افزار CATIA خلاصه شده عبارت Cumputer Aided Three Dimensional Interactive Application می باشد که بیشتر از یک نرم افزار CAD یعنی Computer Aided Design است. Catia یک نرم افزار مولتی پلتفرم است که برای CAD  و CAE – Computer Aided Engineering و CAM – Computer Aided Manufacture ، مدلسازی سه بعدی، چرخه عمر محصول و… استفاده دارد.  این نرم افزار توسط شرکت فرانسوی Dassault Systemes توسعه داده شده است.

اولین نسخه این نرم افزار در سال 1982 به بازار عرضه شد و هم اکنون هم بر روی سیستم عامل ویندوز و یونیکس (سرور) قابل نصب می باشد.

آخرین نسخه ی پایدار و رفع خطا شده ای Catia در سال 2020 به بازار عرضه شد.

 

قابلیت های نرم افزار CATIA

 

  • ابزارهای طراحی جامع
  • Product Lifecycle Management (PLM) Integration  : این نرم افزار از سیستم های مدیریت چرخه عمر محصول حمایت می کند و در حین توسعه محصول امکان مدیریت داده ها و محاسبات را فراهم می نماید.
  • ماژول های صنعتی که این نرم افزار را برای صنایع بسیار پیچیده مناسب می سازد
  • قابلیت تحلیل و شبیه سازی
  • طراحی و مونتاژ های به شدت پیچیده و پر از جزئیات

 

آشنایی با نرم افزار Solidworks

 

نرم افزار طراحی سه بعدی است که تنها بر روی سیستم عامل ویندوز قابل نصب است. این نرم افزار نیز محصول شرکت فرانسوی داسو سیستمز است و امکانات رسم قطعه، مونتاژ و چاپ نقشه مهندسی را فراهم می نماید.

در مقایسه با دیگر نرم افزار های این حوزه Solidworks  رابط کاربری آسانتر و یادگیری سریعتری دارد. همچنین می توان این نرم افزار را با نرم افزارهای تحلیل و آنالیز همگام سازی کرد تا تحلیل های مهندسی پارامتریک را انجام دهد.

 

ویژگی های Solidworks

 

  • رابط کاربری آسان
  • مدلسازی پارامتریک
  • قابل همگام سازی با سیستم های مدلسازی و دیزاین کامپیوتری – CAD و سیستم های تولید محصول کارخانه ای رایانه ای CAM .
  • کتابخانه طراحی و دیزاین پیشرفته
  • ابزارهای طراحی قطعات فلزی و مونتاژ

 

کاربرد نرم افزار Solidworks در مدلسازی سازه و ساختمان

 

طراحی و مدلسازی ساختمان در این نرم افزار می تواند هم راحت و آسان باشد و هم چالش برانگیز. شما باید سازه ی خود را به بخش ها و دسته بندی های منطقی مانند دیوارهای زیرزمین، کف ساختمان، سقف و … تقسیم کنید. به هر حال اتوکد در مقایسه با این نرم افزار برای کاربردهای دو بعدی و سه بعدی استفاده بیشتری دارد. اما Solidworks برای مدل های سه بعدی با جزئیات بیشتر و شبیه سازی استفاده می شود. هرچند در عمل این دو نرم افزار قابل مقایسه نیستند.

Solidworks  در صنعت معماری و ساختمان بسیار محبوب می باشد و می تواند با متدولوژی BIM کاملا همگام شود. همچنین نرم افزار Solidworks  می تواند فایل های خود را به فرمت های BIM تبدیل کند (مانند IFC  و ACIS)  .

 

کاربرد نرم افزار CATIA در BIM

 

هرچند نرم افزار هایی مانند اتوکد در صنایع مختلف قابل استفاده هستند، اما نرم افزار CATIA به طور خاص برای صنایع بزرگ ، ماشین سازی ها و هواپیما سازی استفاده می شود.

با این وجود نمی توان گفت که نرم افزار CATIA به طور کلی کاربردی در BIM ندارد. این نرم افزار برای انجام طراحی های پیچیده مانند تونل ها و معادن به خوبی قابل استفاده است. روش مدلسازی قطعات + مونتاژ در CATIA ، برای تونل هایی که در مسیر بزرگراه ها احداث می شوند به خوبی توانسته محاسبات پیچیده و سخت را انجام دهد.

تکنولوژی BIM با کمک CATIA  می تواند سریعتر عمل کند و به راحتی بر پیچیدگی های اسکلت ها+ قالب ها+ مدلسازی غلبته کند. (Skeleton + Templates + Modeling) که در نتیجه  Catia based BIM توانسته بهتر بر پروژه های عظیم و پیچیده غلبه کند.

 

آیا اگر بر Solidworks  مسلط باشیم یادگیری Catia آسان تر خواهد بود؟

 

باوجود تفاوت در ابزارها و رابط کاربری این دو نرم افزار، اگر شما با اساس و پایه مدلسازی و ابزارهای طراحی سه بعدی در نرم افزار Solidworks  آشنا باشید، یادگیری Catia برای شما آسان تر خواهد بود. هر کاری که شما در نرم افزار Solidworks  انجام می دهید که یک شئ خاص را مدل سازی کنید، در نرم افزار Catia با ابزارهای مشابه اما نام های متفاوت قابل یافتن است.

 

جمع بندی: آیا نرم افزارهای CATIA و Solidworks برای مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) کاربرد دارند؟

 

این دو نرم افزار از یک سو در بسیاری از دوره های آموزش BIM موضوع تدریس و آموزش شما نیستند و از سوی دیگر هر دو نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی بوده که خوبی می توانند با دیگر نرم افزارهای BIM همگام شده، فایل ها و مدل های آن ها را برای دیگر فرمت ها خروجی گرفت و تحلیل های سنگین و پیچیده را انجام داد.

به همین دلیل بهتر است که از این دو نرم افزار در یادگیری BIM غافل نشوید و آشنایی هرچند سطحی و معمولی نیز مسلما می تواند شما را در حل مسائل BIM یاری نماید. خصوصا اینکه در سطوح پیچیده و پروژه های سنگین مانند طراحی تونل و بزرگراه ها که محاسبات بسیار بیشتری از یک سازه معمولی مورد نیاز است نرم افزار CATIA بسیار کاربردی است. در واقع می توان گفت که نرم افزار CATIA بیشتر از SOLIDWORKS در BIM کاربرد دارد.

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی