کاربرد های BIM - مدلسازی اطلاعات ساختمان - کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان در ساخت و نگهداری سازه های complex -%خدمات vr% طراحی داخلی با واقعیت مجازی یا VR% دکوراسیون داخلی با واقعیت مجازی یا VR% مشاهده و انتخاب متریال مورد نظر با واقعیت مجازی یا VR% مشاهده پلان و موقعیت پذیری با واقعیت مجازی یا VR%

complex structures در حالت کلی به سازه هایی می گویند که به دلیل پیچیدگی تخمین استحکام آن ها ممکن نباشد.
در این سازه ها منبع نیرو های وارده به سازه و مکانیسم های مختلف آن را نمی توان به راحتی پیش بینی رد.
سازه هایی مانند آسمانخراش ها، فرودگاه ها، بیمارستان ها، استادیوم ها و موزه ها را می توان در رده سازه های پیچیده طبقه بندی کرد.
سازه های پیچیده ممکن است مساحت زیربنایی بالای 600 متر مربع داشته باشند. یا سطوح مختلف ارتفاع در هم ادغام شده باشد. به طور جزئی حتی سازه هایی که تعداد طبقات آن ها از یک حدی بالاتر باشد را سازه پیچیده می گویند. در استاندارد ها ساختمان های مسکونی که 5 واحد مسکونی یا بیشتر داشته باشند را سازه های پیچیده می نامند.
مدیریت این سازه های کار پیچیده ای است خصوصا در چرخه نگهداری ساختمان . همچنین اگر ساختمان از معماری قدیمی بهره ببرد میزان استحکام آن کمتر می شود.

 

نام انگلیسی مقاله کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان در ساخت و نگهداری سازه های complex

 

Integrating Building Information Modeling (BIM) for optimal lifecycle management of complex structures

 

نام نویسندگان مقاله مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)

 

Mohammed Awad Abuhussain a, Ahsan Waqar b, Abdul Mateen Khan b, Idris Othman b, Badr Saad Alotaibi a, Fadi Althoey c, Maher Abuhussain d

 

ژورنال منتشر کننده مقاله BIM

 

Structures
Volume 60, February 2024, 105831

 

 

خلاصه مقاله کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان در ساخت و نگهداری سازه های complex

 

مدیریت ساخت و نگهداری سازه های پیچیده و complex معمولا کار راحتی نبوده و ابزارهای معمول در این زمینه کارآمد نخواهند بود.
خصوصا اگر شما سازه های سنتی که تکه تکه شده و کاربرد های متنوعی از آن ها صورت گرفته باشد را در زمره سازه های پیچیده در نظر بگیرید، ارتباط و استحکام سازه ضعیف تر، عملکرد پایین تر و راه کارهای نگهداری ، بازسازی و تعمیر نیز محدود تر خواهد بود.
به همین دلیل از مدل سازی اطلاعات ساختمان (بیم) استفاده شده است تا استراتژی های جدید تری با کمک تحلیل دیجیتال سازه پیش پای مهندسان و طراحان قرار دهد.

گروه های متخصص BIM توانسته اند چرخه حیات یک سازه را به خوبی شبیه سازی کرده و تاثیر عوامل مختلف زیست محیطی، فرسودگی هایی که در طی زمان طولانی رخ می دهد و اتفاقات پیش بینی نشده را به طور دقیق سنجیده و راه کار های دقیقی جهت مدیریت و کاهش خسارات وارده به سازه ارائه دهند.
متخصصین BIM توانسته اند رویه های تعمیر و نگهداری و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی سازه را کاملا متحول نمایند.
در مقاله کنونی روش های مختلف استفاده شده توسط گروه های بیم مانند تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و تحقیق تئوری را مورد مطالعه قرار داده اند.
فرایند تحلیل عاملی اکتشافی یا همان EFA جهت تایید سازه ها و نیاز های سازه کاربرد دارد.
SEM یا مدلسازی معادلات ساختاری ، روابط و معادلات شکل گرفته بین ساختار ها متغیر ها و پارامتر های مختلف سازه را ارزیابی کرده و تاثیر آن ها را بر مدیریت چرخه عمر سازه می سنجد.
در حال حاضر گروه های متخصص بیم توانسته اند طراحی، ساخت، بهره برداری، نگهداری، نوسازی، مقاوم سازی و حتی تخریب سازه را به خوبی مدیریت کرده و هزینه های مالی و زمانی پروژه را به شدت کاهش دهند.
هرچه زودتر گروه بیم به پروژه ساختمانی ملحق شوند، استراتژی ها قوی تر و مشکلات کمتر خواهد بود. از دیگر کاربرد های BIM می توان مدیریت تسهیلات، کاهش هزینه ها، ارتقای پایداری را نام برد. که همه این ها سبب شده سیاستمداران و شهرداری های سراسر دنیا به مرور استفاده از BIM را در پروژه های عظیم ساختمانی اجباری کنند. استاندارد های جدیدی برای آن تعریف نمایند.

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی