کاربرد BIM در افزایش ایمنی مشاغل ساختمانی

 

نام مقاله

Role of Visualization Technologies in Safety Planning and Management at Construction Jobsites
نام نویسندگان مقاله
Salman Azhar
ناشر
Database: Elsevier – ScienceDirect
Journal: Procedia Engineering
سال انتشار
Volume 171, 2017, Pages 215-226
خلاصه مقاله
یکی از مسائل مهم در صنعت ساختمان، ایمنی محل کار می باشد. این مساله با وجود تلاش های متخصصان و محققان، و اجرای قوانین دقیق توسط دولت ها، هنوز هم دغدغه ای برای سرمایه گذاران و فعالان این صنعت می باشد.
یکی از دلایل این مساله ماهیت پویای صنعت ساختمان می باشد که سبب می شود هر پروژه خود چالشی منحصر به فرد برای به سرانجام رساندن ایمن و موفق کار باشد. زیرا خطرات احتمالی و مشکلات ایمنی در هر پروژه چالش جدیدی محسوب می شود.
در حال حاضر فناوری های مدلسازی به کمک پروژه های ساخت و ساز آمده و توانسته در مراحل مختلف چرخه عمر پروژه به یاری دست اندرکاران و برنامه ریزان بیاید تا خطاها و مشکلات شناسایی شده و هماهنگی در ابعاد مختلف پروژه ایجاد گردد. از این رو فن آوری های واقعیت مجازی و تجسم پروژه ، مدلسازی اطلاعات ساختمان، شبیه سازی های 4 بعدی و حتی 5 یا 6 بعدی جهت حل مسائل پیش آمده و یا پیشگیری از مشکلات پروژه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. که یکی از مسائل و دغدغه ها نیز ایمنی محل کار می باشد.
از این رو مدلسازی اطلاعات ساختمان به مهندسان و پیمانکاران این امکان را می دهد که بتوانند شرایط محل کار را تجسم نموده و تصویری از خطرات احتمالی داشته باشند.
در مقاله ای که امروز معرفی گردیده است به صورت موردی کارایی فن آوری های واقعیت مجازی و مدلسازی را در افزایش ایمنی محل کار بررسی نموده اند.
نتایج این بررسی ها نشان داده که شبیه سازی شرایط واقعی محل کار توانسته به طور موثر و واقع گرایانه تری ایمنی محل کار را افزایش داده و مدیریت ایمنی را آسانتر و موفق تر نماید.
همچنین در انتها نتیجه گیری شده است که این فناوری ها می تواند در آموزش رفتارهای صحیح و پیشگیری از خطرات محل کار به کارگران و افراد حاضر در پروژه کمک نماید.
کلمات کلیدی
Construction safety – ایمنی ساختمان
Building Information Modeling – مدلسازی اطلاعات ساختمان
این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی