آشنایی با رشته معماری داخلی - کاهش مصرف آب با کمک BIM مدلسازی اطلاعات ساختمان -

کاهش مصرف آب و انرژی با کمک مدلسازی اطلاعات ساختمان با افزایش جمعیت و بزرگتر شدن شهر ها و همچنین معضلاتی مانند خشکسالی و افزایش قیمت سوخت های فسیلی و همچنین محدودیت منابع سوخت های فسیلی ، بیش از پیش در سرفصل های تحقیقات دانشگاهی جای خود را باز کرده است. به امید اینکه روش هایی ارزان تر و قابل اجرا تر جهت کاهش مصرف اب و کاهش مصرف انرژی به سازندگان، ساکنین، مالکین و سرمایه گذاران پیشنهاد شود و آنان را به همراهی در این زمینه ترغیب نمایند.

همچنین باید توجه داشت که ساختمان های قدیمی که اصول ساخت و ساز مدرن و استاندارد های شهرداری در آن ها رعایت نشده نیز به طور گسترده ای در سطح جهان وجود دارند و تعداد آن ها چند برابر ساختمان های جدید است. این ساختمان ها که بیشتر آپارتمان های عظیم قدیمی و کهنه هستند برای تخریب یا هزینه بالایی دارند و یا اینکه هنوز سن بنا به حدی نیست که ساختمان تخریب گردد. به همین دلیل وجود راه های موثر و مهندسی شده برای افزایش استحکام سازه، کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف آب ارزش بسیار بالایی دارد و می تواند شهر ها و کشور های زیادی را از بحران انرژی و کم آبی نجات دهد.

در مقاله کنونی نیز مصرف انرژی و منابع طبیعی در ساختمان ها با کمک مدلسازی اطلاعات ساختمان مطالعه گردیده است تا بهترین و ساده ترین راه های کاهش مصرف انرژی را به همراه جدول زمانی و میزان هزینه مورد نیاز جهت پیاده سازی آن پیشنهاد دهد.

نام مقاله

Development of a building information modelling based decision-making framework for green retrofitting of existing buildings

 

نام نویسندگان مقاله

Srinivasulu Kaashi, Aneetha Vilventhan

 

ناشر

Journal of Building Engineering

سال انتشار

Volume 80, 1 December 2023, 108128

 

خلاصه مقاله BIM کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان جهت کاهش مصرف انرژی و مصرف آب و سوخت

 

کاهش انتشار آلودگی های کربنی در صنعت ساخت و ساز هدفی است که برای هماهنگی بیشتر سازه با محیط زیست و کم کردن آسیب ها طبیعت دنبال می شود. به همین دلیل ساختمان هایی که از قبل ساخته شده اند نیز هدف مقاوم ساز، بهینه سازی انرژی و کاهش اثرات زیست محیطی قرار گرفتهاند. هرچند این شیوه ها هنوز مورد پذیرش عموم قرار نگرفته است اما مساله نحوه انجام و هزینه های این کار اهمیت بسیار بالایی دارد که در این زمینه مدل سازی اطلاعات ساختمان یا همان BIM توانسته نقش بسیار سازنده ای را ایفا نماید. زیرا مدلسازی اطلاعات ساختمان می تواند به خوبی پایداری ساختمان ها را سنجیده و راه حل هایی برای مقاوم سازی آن ها ارائه دهد. روش های مقاوم سازی ساختمان ها با هدف پایداری و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی آن ها بسیار متنوع می باشد که هرکدام ممکن است مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. در مقاله ای که امروز معرفی نموده ایم یک روش و چارچوب برای ادغام مدلسازی اطلاعات ساختمان با روش های مقاوم سازی سبز ارائه شده است که ساختمان های قدیمی و حتی تاریخی را هدف خود قرار داده است. به نحوی که تصمیم گیری برای انجام اقدامات لازم را ساده نماید.

در این مقاله برای تصمیم گیری و انتخاب روش های مختلف و برنامه های مقاوم سازی سازه، از ماتریس مقایسه زوجی و ماتریس اولویت استفاده شده است. به نحوی که مصرف انرژی ساختمان را تا 37 درصد کاهش داده و مصرف آب را حدود 7.2 کاهش می دهد.

در نتیجه چارچوب ارائه شده در این مقاله می تواند مدلسازی اطلاعات ساختمان را به کاربرده تا تصمیم درست جهت انتخاب رویکرد خاص مقاوم سازی و کاهش مصرف انرژی ساختمان اتخاذ نماید.

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی