آموزش اکسل در معماری

نرم افزار اکسل یا صفحه گسترده یا همان spread sheet یکی از نرم افزارهای تولید شده توسط شرکت مایکروسفات می باشد که با کمک جداول صفحه بندی شده خود اطلاعات سازماندهی شده و دارای ساختار مناسب را ذخیره و محاسبه می کند. این نرم افزار در بسیاری از رشته های مهندسی، حسابداری، آمار و… کاربرد دارد. از جمله کاربرد های نرم افزار اکسل در رشته معماری و عمران می باشد که به برنامه ریزی منظم ، محاسبات دقیق و سازماندهی اطلاعات کمک بسیاری می نماید.

آشنایی اولیه با محیط نرم افزار اکسل

 

محیط نرم افزار اکسل به طور کلی به شکل زیر است

محیط نرم افزار اکسل مهندسین مشاور BIM آرسان سرمایه - شرکت bim - مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM و واقعیت مجازی VR - ارائه دهنده خدمات BIM در ایران - انجام پروژه های مدل سازی اطلاعات ساختمان - آموزش BIM - آموزش REVIT - آموزش Navis

 

در بالای این صفحه قسمت روبان ها یا Ribbon tabs قرار دارد که یکی از ویژگی های جدید نرم افزارهای شرکت مایکروسافت می باشد. هر روبان نیز به پنل های مختلفی تقسیم می شود و دستورات و اعمال هم خانواده در یک پنل قرار می گیرند.

 

 

ribbon tabs in excel architecture مهندسین مشاور BIM آرسان سرمایه - شرکت bim - مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM و واقعیت مجازی VR - ارائه دهنده خدمات BIM در ایران - انجام پروژه های مدل سازی اطلاعات ساختمان - آموزش BIM - آموزش REVIT - آموزش Navis

 

در زیر نوار روبان، نوار فرمول قرار دارد که در خانه اول این نوار نام سلول فعال در صفحه گسترده را مشاهده می کنید و در کادر دوم مقابل عبارت fx نیز می توانید فرمول مربوط به مقدار این سلول را با کمک مقادییر دیگر سلول ها و فرمول های ریاضی درج کنید.

 

نوار فرمول در اکسل معماری مهندسین مشاور BIM آرسان سرمایه - شرکت bim - مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM و واقعیت مجازی VR - ارائه دهنده خدمات BIM در ایران - انجام پروژه های مدل سازی اطلاعات ساختمان - آموزش BIM - آموزش REVIT - آموزش Navis

 

در قسمت بعدی محیط کاربرگ را مشاهده می کنید که جدولی از سلول ها یا خانه ها است . این سلول ها توسط شماره سطر و ستون شناسایی می شوند. مقدار هر سلول می تواند عدد، مقدار فرمت بندی شده مانند تاریخ و پول و یا مقدار فرموله باشد.

 

کاربرگ اکسل معمرای مهندسین مشاور BIM آرسان سرمایه - شرکت bim - مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM و واقعیت مجازی VR - ارائه دهنده خدمات BIM در ایران - انجام پروژه های مدل سازی اطلاعات ساختمان - آموزش BIM - آموزش REVIT - آموزش Navis

 

در پایین صفحه هم تب های مختلف برای جابجا شدن بین کاربرگ ها ی مختلف را مشاهده می کنید و پایین ترین نوار این پنجره نیز نوار وضعیت است که اطلاعات مختلفی به شما می دهد و می توانید این اطلاعات را سفارشی سازی نیز بکنید.

نوار وضعیت اکسل معماری مهندسین مشاور BIM آرسان سرمایه - شرکت bim - مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM و واقعیت مجازی VR - ارائه دهنده خدمات BIM در ایران - انجام پروژه های مدل سازی اطلاعات ساختمان - آموزش BIM - آموزش REVIT - آموزش Navis

 

 

بخش های مختلف روبان

روبان با توجه به کاربرد ها و نیاز های متنوع، زبانه بندی های خاصی نیز دارند به شرح زیر:

Home

فرامین اصلی مانند فونت، اندازه فونت، فرمت بندی، ویرایش کاربرگ، حذف و اضافه کردن ستون و حتی مرتب سازی لیست در این زبانه قرار می گیرند.

INSERT

افزودن جدول، دیاگرام، شکل، نماد، نمودار، تصویر و…

Page Layout

ظاهر کاربرگ و تنظیمات پرینت گرفتن کاربرگ را در بر می گیرد.

Formulas

برای فرمول ها و ابزارهای محاسباتی است.

Data

داده های اکسل

Review

بازبینی ، غلط ها ی املایی، توضیحات، مقایسه کاربرگ ها و اسناد و ..

View

تنظیمات پنجره نرم افزار

نکته:

اگر روی منوی زبانه های روبان دوبار کلیک کنید می توانید روبان را مخفی کرده و با دوباره انجام دادن این کار روبان قابل دیدن می شود.

 

کاربرگ یا Worksheet چیست؟

جدولی از سلول ها یا خانه که با کمک سطر ها و ستون ها شماره گذاری می شوند. سطرها با حروف الفبای انگلیسی و ستون ها با اعداد شماره گذاری می گردند.

انتخاب سلول ها و خانه ها در کاربرگ

برای انتخاب چندگانه سلول ها و خانه های می توانید با نگه داشتن کلید کنترل این سلول ها را به صورت تک به تک انتخاب کنید.

اگر کلید shift را نگه دارید می توانید چند سلول کنار هم را به صورت یکجا انتخاب کنید ابتدا کلید shift را نگه دارید، روی اولین سلول کلیک کرده و سپس با کلیک روی آخرین سلول محدوده انتخابی خود را تکمیل کنید.

اگر روی اسم یک سط یا ستون کلیک کنید می توانید تمامی آن سط یا ستون را به صورت یکجا انتخاب کنید.

نحوه انتخاب چیدمان کاربرگ

چیدمان کاربرگ یا همان چپ چین و راست چین بودن کاربرگ برای فارسی زبانان اهمیت زیادی دارد. کاربرگ های اکسل به صورت پیش فرض از سمت چپ شماره گذاری می شوند .

برای راست چین کردن کاربرگ به زبانه PageLayout از روبان بالا بروید و سپس گزینه Sheet Right – to left  را انتخاب کنید.

ایجاد سطر و ستون

برای افزودن یک سطر یا ستون کافیست از زبانه Insert روبان بالا گزینه Insert را انتخاب کرده و پس از آن در یک پنجره کوچک نحوه جابجا کردن سطر و ستون کنونی را از شما خواهد پرسید. دقت داشته باشید که هرجا نشانگر ماوس شما وجود داشته باشد، سطر و ستون جدید اضافه خواهد شد.

تکمیل اتوماتیک سلول های جداول کاربرگ به چه صورت است؟
تکمیل اتوماتیک یا Auto Fill برای زمانی است که یک سطر یا ستون دارای مقادیر متوالی هستند. مثلا اعداد از 0 تا 100

در نتیجه ابتدا اولین عدد را در سلول مد نظرتان بنویسید. سپس به کمک ماوس دستگیره کنار سلول را انتخاب کرده و بکشید. حالا روی آیکن علامت هوشمند یا smart tagظاهر شده کلیک کرده و گزینه Fill Series را انتخاب کنید.

اگر دو سلول متوالی اولیه را تکمیل کنید و دستگیره کنار آن ها را بکشید، مقادیر بعدی ،دنباله تصاعد حسابی آن دو عدد خواهند بود.

 

این مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات BIM پیشنهادی